Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen

Michiel van Vugt 2023

"In de dynamische wereld van financieel advies is actief klantbeheer een cruciale factor voor zowel particulieren als financieel adviseurs. Onderzoek laat zien dat klanten een hogere mate van financiële rust ervaren als ze doorlopend op de hoogte zijn van hun financiële situatie. Voor de financieel adviseur is het vaak een wens om een langdurige klantrelatie aan te gaan. Ondanks dit goede uitgangspunt zorgt een aantal uitdagingen nog voor een nog beperkte uitrol van echt actief klantbeheer", aldus Michiel van Vugt, Voorzitter Stichting Actief Klantbeheer.

"Actief klantbeheer gaat verder dan slechts het verstrekken van financieel advies. Het draait om het opbouwen van duurzame relaties, het begrijpen van de individuele behoeften van de klant en het anticiperen op veranderende financiële doelen. Voor particulieren betekent dit een gepersonaliseerde aanpak die hen in staat stelt om hun financiële welzijn te verbeteren. Voor financieel adviseurs biedt het de mogelijkheid om waardevolle inzichten te verkrijgen die leiden tot betere, op maat gemaakte adviezen.

Een van de grootste uitdagingen bij actief klantbeheer is het delen van gevoelige financiële data. Veel partijen zijn vaak terughoudend om de financiële gegevens van de klant te delen, zelfs aan vertrouwde adviseurs. Dit komt voort uit zorgen over privacy, veiligheid en de AVG. 

Desondanks zijn er tal van succesverhalen waar ook zonder datadelen adviseurs actief klantbeheer succesvol hebben ingezet. Zo heeft een serviceprovider die deelneemt aan de Stichting Actief Klantbeheer namens een aantal aangesloten financieel adviseurs klanten benaderd. Met een e-mailcampagne, een vragenlijst en een telefoongesprek werd bepaald of de klant een nieuw adviesgesprek nodig had. Bij aanvang was er soms terughoudendheid bij de financieel adviseur, maar de resultaten zijn uitstekend. Klanten reageerden voornamelijk blij en waarderen het initiatief van de adviseur. Regelmatig volgt een nieuw adviesgesprek, dat zorgt dat de zorgplicht wordt ingevuld, de omzet stijgt en de klantrelatie wordt versterkt. 

Een andere uitdaging is de drukte waar veel financieel adviseurs mee kamp(t)en. Zeker in de hoogtijdagen van de hypotheekmarkt was er weinig tot geen tijd om bestaande klanten te benaderen. Naast het gebrek aan tijd zit hier ook een zakelijke kant aan. Een nieuwe hypotheek levert vaak meer op dan een klantbeheergesprek, waardoor de behoefte om bestaande klanten te benaderen laag is. Een steeds grotere groep adviseurs ziet echter dat een slimme combinatie tussen nieuwe en bestaande klanten een betere basis is voor toekomstig succes. Een doorlopende klantrelatie maakt dat ook in rustigere tijden omzet gerealiseerd kan worden. Deze omzet komt voort uit vermogensadvies, lijfrenteadvies en verzekeringen.

Zo ziet een vermogensbeheerder die deelneemt aan de stichting dat de met hen samenwerkende financieel adviseurs in de rustigere hypotheekmarkt toch goede omzet hebben. Deze adviseurs hebben vaak een nauwe klantrelatie doordat ze hun relaties helpen met het vermogen dat nodig is in de toekomst. Deze extra toevoeging aan het advies draagt bij aan actief klantbeheer, omdat particulieren vaker over hun persoonlijke vermogen willen overleggen.

De Stichting Actief Klantbeheer omarmt alle initiatieven die bijdragen aan een eenvoudigere manier van actief klantbeheer. Voor 2024 is de wens dat meer partijen deelnemen aan de Stichting zodat het thema nog belangrijker wordt en nog sneller de basis wordt voor elke klant, adviseur en aanbieder."

Meer informatie over de stichting: www.actiefklantbeheer.nl/

In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance. Deze column verscheen eerder in InFinance.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Bewustzijn cruciaal

Bewustzijn cruciaal

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) Daalt de waarde van de belegging, dan is de klant meer verzekerd en andersom. Dat is de korte samenvatting van...

It’s a wonderful (advies)world!

It’s a wonderful (advies)world!

(Uit katern Pensioen & Vernogen, VVP 2-2024) It’s a wonderful world, zong Hubrien Meijaard (Stan&Wende) op het 19 maart gehouden VVP-event Pensioen...

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen....

“Pensioen en financiële planning eindelijk persoonlijk!”

“Pensioen en financiële planning eindelijk persoonlijk!”

Theo Gommer (&Gommer Pensions Group) behoeft geen introductie. Gommer is erkend pensioendeskundige en bovendien nooit bang om er een eigen mening op na te houden....

NNEK: FD schetst misleidend frame

NNEK: FD schetst misleidend frame

"Een misleidend frame over vergoeding adviseur, provisies en toegevoegde waarde." Dat is de reactie van NNEK op het FD-artikel waarin 'tussenpersonen' ervan worden...

OAKK: geen sprake van vergoedingsfaciliteit aan het intermediair

OAKK: geen sprake van vergoedingsfaciliteit aan het intermediair

"Er is geen sprake van een vergoedingsfaciliteit aan het intermediair. Voor ons is belangrijk dat wij als beleggingsonderneming een level playing field hebben met...

Commentaar VVP: framing

Commentaar VVP: framing

Onder de titel 'Tussenpersoon ontpopt zich tot duurbetaalde beleggingsadviseur' stelt het FD beleggingsadviezen door adviseurs aan de kaak. Hoewel het FD zich beroept...

Praktijktips Pensioen & Vermogen Michiel van Vugt (NNEK): beleg duurzamer en eet minder vlees

Praktijktips Pensioen & Vermogen Michiel van Vugt (NNEK): beleg duurzamer en eet minder vlees

“Beleg duurzamer en eet minder vlees en je draagt veel bij aan een duurzamere wereld!” Aldus Michiel van Vugt, commercieel directeur NNEK. Samen met...

NNEK en Dazure op VVP Event Pensioen & Vermogen: Beleg & Bescherm

NNEK en Dazure op VVP Event Pensioen & Vermogen: Beleg & Bescherm

Op het VVP Event Pensioen & Vermogen gaan NNEK en Dazure in op Beleg & Bescherm, dat zij samen hebben ontwikkeld. Met dit nieuwe product kunnen klanten hun...