Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken
“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen. Klanten vinden deze oprechte aandacht prettig. Daar pluk jij weer de vruchten van, al is dit vaak niet direct het geval. De investering begint bij inzicht in het klantportfolio. Stap 2 is reactiveren. Maar hoe pak je dit periodieke ‘hypotheek APK gesprek’ aan?”, aldus Obvion.
Marketeer Veerle van der Ven: “Er zijn verschillende software-oplossingen in de markt die je kunt gebruiken om klantinzichten op te halen. Wil je eerst wat stappen zetten in actief klantbeheer voordat je zulke tools aanschaft? Kijk dan eens in het portaal van een geldverstrekker waar je veel zaken mee doet. Die bieden vaak al veel info. Bij Obvion kun je bijvoorbeeld via ons portaal actuele info over het verloop van de hypotheek van de klant downloaden. Hieruit kun je gemakkelijk klantkansen filteren, zoals het einde van de rentevaste periode, ruimte voor een verhoging om te verduurzamen of een verlaging van de tariefopslag.
Kies een kans waarbij je je comfortabel voelt om het gesprek aan te gaan. Houd ook bij wat het resultaat is van je gesprekken. Zo kun je ervaring opdoen met gesprekken die je goed liggen en bepalen wat werkt én wat niet. Om vervolgens het aantal onderwerpen uit te breiden.”
Marketeer Frank Heuts: “Veel mensen willen hun woning wel verduurzamen, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Een kans om aan deze klanten te laten zien dat woningverduurzaming stap voor stap kan. Zo wordt het behapbaar. Waarom al die aandacht voor duurzaamheid? Klanten vragen erom, de wereld heeft het nodig en de overheid stuurt erop aan. Cijfers liegen er ook niet om. Bijna de helft van alle (nieuwe) klanten bij Obvion financiert verduurzaming mee in de hypotheek. Tijd om de andere helft ook over de groene streep te halen.”
Ingrid Muller (teamleider klantcontactcentrum) deelt vier tips voor het klantgesprek.
- Zorg voor goede pitch en verras. “Iemand bellen zonder afspraak betekent inbreuk maken op tijd. Zorg ervoor dat je anders bent en daadwerkelijk iets komt brengen. Maak een issue bespreekbaar dat je gesprekpartner hoogstwaarschijnlijk herkent. Zo kom je hopelijk in het ‘luisterend oor’ van je toehoorder. Eindig na de openingspitch met een open vraag en wacht dan op een stilte. Voor een goed gesprek kan deze het beste worden ingevuld door de gesprekspartner en niet door de beller.”
- Luisteren, luisteren, luisteren. “Goed luisteren is belangrijk om te weten wat de vraag is, maar ook om meer te weten te komen over de situatie van de klant en hierop te reageren met empathie. Maak die klik. De klant ervaart deze volledige aandacht als positief.”
- Durf door te vragen. “Doorvragen is nodig om de vraag achter de vraag te ontdekken. Onder water speelt vaak veel meer en daar wil je mee aan de slag. Dat doe je door verdiepende vragen te stellen. Een doeltreffende manier om vragen te stellen is bijvoorbeeld de SPIN-methode, dat staat voor: Situatievragen, Probleemvragen, Implicatievragen en Nut/noodzaakvragen.”
- Waarde toekennen en commerciële kansen opsporen “Het gesprek zit erop? Jij bent de sparringpartner voor de klant, maar weet de geldverstrekker ook te vinden zodra je de mogelijkheden met de klant hebt doorgenomen. We bekijken deze dan binnen de huidige hypotheek en de gevolgen van mogelijk nieuwe stappen. Zo kunnen we weloverwogen keuzes maken. Je blijft als adviseur in de lead, maar samen gaan we waarde proberen te creëren voor jou en je klant. Daar zit voor mij de fun van klantrelaties versterken.”
De Stichting Actief Klantbeheer omarmt alle initiatieven die bijdragen aan een eenvoudigere manier van actief klantbeheer. Voor 2024 is de wens dat meer partijen deelnemen aan de Stichting zodat het thema nog belangrijker wordt en nog sneller de basis wordt voor elke klant, adviseur en aanbieder."
Meer informatie over de stichting: www.actiefklantbeheer.nl/
In de serie 'Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance. Deze column verscheen eerder in InFinance.
Reactie toevoegen
Meer over
Klanten Obvion met laag energielabel krijgen 1.000 euro voor isoleren woning
Obvion gaat bestaande hypotheekklanten met een woning met energielabel G en F helpen verduurzamen door hen een Energiebespaarpakket te bieden. Dit bestaat uit een...
Actief Klantbeheer bij grotere advieskantoren meer dagelijkse kost
Met name kleine advieskantoren besteden minder aandacht aan Actief Klantbeheer. Bij grote kantoren is Actief Klantbeheer wel dagelijkse kost, zo ook bij de early...
VVP Ondernemersdag praktijktips Michiel van Vugt: blijf adviseur
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Michiel van Vugt (NNEK, Stichting Actief...
Finale VVP Advies Award 2024 in beeld
Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2024 inde belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...
VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn
Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...
VVP Advies Award 2024: uw stem telt!
Ga op 1 oktober om 16.00 uur naar www.adviesawards.nl en bepaal mee wie van de drie finalisten de VVP Advies Award 2024 wint! Uw stem telt, dus laat haar niet...
Obvion breidt duurzaamheidskorting uit
Voortaan kunnen klanten van Obvion met een woning met energielabel B of hoger duurzaamheidskorting op hun hypotheek ontvangen. Dit was voorheen vanaf energielabel...
Obvion versterkt aanbod voor nieuwbouwers
Obvion biedt één jaar extra rentevergoeding voor het bouwdepot en één jaar extra looptijd bij het bouwdepot en overbruggingskrediet....
Er stonden meer dan 1.500 deelnemers aan de start van de zesde editie van de Obvion Run in Heerlen en omgeving. Dit jaar was er niet alleen veel enthousiasme voor...
Halve finale Advies Award 2024 in beeld…
De drie finalisten van de Advies Award 2024 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 4 september bij gastheer BHB Dullemond werd gehouden, heeft Jeffrey Korte...