Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

Afbeelding1

“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen. Klanten vinden deze oprechte aandacht prettig. Daar pluk jij weer de vruchten van, al is dit vaak niet direct het geval. De investering begint bij inzicht in het klantportfolio. Stap 2 is reactiveren. Maar hoe pak je dit periodieke ‘hypotheek APK gesprek’ aan?”, aldus Obvion.

Marketeer Veerle van der Ven: “Er zijn verschillende software-oplossingen in de markt die je kunt gebruiken om klantinzichten op te halen. Wil je eerst wat stappen zetten in actief klantbeheer voordat je zulke tools aanschaft? Kijk dan eens in het portaal van een geldverstrekker waar je veel zaken mee doet. Die bieden vaak al veel info. Bij Obvion kun je bijvoorbeeld via ons portaal actuele info over het verloop van de hypotheek van de klant downloaden. Hieruit kun je gemakkelijk klantkansen filteren, zoals het einde van de rentevaste periode, ruimte voor een verhoging om te verduurzamen of een verlaging van de tariefopslag.

Kies een kans waarbij je je comfortabel voelt om het gesprek aan te gaan. Houd ook bij wat het resultaat is van je gesprekken. Zo kun je ervaring opdoen met gesprekken die je goed liggen en bepalen wat werkt én wat niet. Om vervolgens het aantal onderwerpen uit te breiden.”

Marketeer Frank Heuts: “Veel mensen willen hun woning wel verduurzamen, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Een kans om aan deze klanten te laten zien dat woningverduurzaming stap voor stap kan. Zo wordt het behapbaar. Waarom al die aandacht voor duurzaamheid? Klanten vragen erom, de wereld heeft het nodig en de overheid stuurt erop aan. Cijfers liegen er ook niet om. Bijna de helft van alle (nieuwe) klanten bij Obvion financiert verduurzaming mee in de hypotheek. Tijd om de andere helft ook over de groene streep te halen.”

Ingrid Muller (teamleider klantcontactcentrum) deelt vier tips voor het klantgesprek.

  1. Zorg voor goede pitch en verras. “Iemand bellen zonder afspraak betekent inbreuk maken op tijd. Zorg ervoor dat je anders bent en daadwerkelijk iets komt brengen. Maak een issue bespreekbaar dat je gesprekpartner hoogstwaarschijnlijk herkent. Zo kom je hopelijk in het ‘luisterend oor’ van je toehoorder. Eindig na de openingspitch met een open vraag en wacht dan op een stilte. Voor een goed gesprek kan deze het beste worden ingevuld door de gesprekspartner en niet door de beller.”
  2. Luisteren, luisteren, luisteren. “Goed luisteren is belangrijk om te weten wat de vraag is, maar ook om meer te weten te komen over de situatie van de klant en hierop te reageren met empathie. Maak die klik. De klant ervaart deze volledige aandacht als positief.”
  3. Durf door te vragen. “Doorvragen is nodig om de vraag achter de vraag te ontdekken. Onder water speelt vaak veel meer en daar wil je mee aan de slag. Dat doe je door verdiepende vragen te stellen. Een doeltreffende manier om vragen te stellen is bijvoorbeeld de SPIN-methode, dat staat voor: Situatievragen, Probleemvragen, Implicatievragen en Nut/noodzaakvragen.”
  4. Waarde toekennen en commerciële kansen opsporen “Het gesprek zit erop? Jij bent de sparringpartner voor de klant, maar weet de geldverstrekker ook te vinden zodra je de mogelijkheden met de klant hebt doorgenomen. We bekijken deze dan binnen de huidige hypotheek en de gevolgen van mogelijk nieuwe stappen. Zo kunnen we weloverwogen keuzes maken. Je blijft als adviseur in de lead, maar samen gaan we waarde proberen te creëren voor jou en je klant. Daar zit voor mij de fun van klantrelaties versterken.”

De Stichting Actief Klantbeheer omarmt alle initiatieven die bijdragen aan een eenvoudigere manier van actief klantbeheer. Voor 2024 is de wens dat meer partijen deelnemen aan de Stichting zodat het thema nog belangrijker wordt en nog sneller de basis wordt voor elke klant, adviseur en aanbieder."

Meer informatie over de stichting: www.actiefklantbeheer.nl/

In de serie 'Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance. Deze column verscheen eerder in InFinance.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Woon op 11 oktober 2023 om 16.00 uur gratis de spectaculaire live-uitzending bij van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest...

Obvion wint Gouden Spreekbuis 2023

Obvion wint Gouden Spreekbuis 2023

Obvion heeft de Gouden Spreekbuis 2023 gewonnen. De prijs is een initiatief van marktonderzoekbureau Blauw Research en werd uitgereikt op Hypovak. De jury: "Obvion...

Serie Actief Klantbeheer (1): rol adviseur in vermogensadvies

Serie Actief Klantbeheer (1): rol adviseur in vermogensadvies

In de complexe wereld van financiën en vermogensopbouw is het niet langer voldoende voor financieel adviseurs om slechts passieve dienstverlening te bieden....

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

VVP vroeg de drie finalisten van de Advies Award waarom nu juist zij de award op 11 oktober gaan winnen. Dit zijn hun antwoorden. [object type="youtube" id="DoHevpg20tI?si=J3nn0XVuTV52qyA1"] Het...

Tijd om de mouwen op te stropen

Tijd om de mouwen op te stropen

(Veerle van der Ven en Michiel van Vugt in VVP 3, 2023) In 2022 is de Stichting Actief Klantbeheer opgericht. Een branche initiatief met als uitgangspunt om klantbeheer...

Serie Actief Klantbeheer (intro): financiële rust voor consumenten

Serie Actief Klantbeheer (intro): financiële rust voor consumenten

In een wereld die constant in beweging is, kunnen financiële zorgen een grote bron van stress zijn voor veel mensen. Of het nu gaat om het beheren van verzekeringen,...

Obvion wint AM Diversity Award

Obvion wint AM Diversity Award

Obvion heeft de AM Diversity Award gewonnen. De award - een initiatief van AM - werd voor de eerste keer uitgereikt tijdens AM-Insights Diversity bij AON. De genomineerden...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Vijfde Obvion RUN trok meer dan duizend deelnemers

Vijfde Obvion RUN trok meer dan duizend deelnemers

Peter Dijks, Chief Commercial Officer bij Obvion, gaf het startschot voor de vijf en tien kilometer en de halve marathon van vijfde Obvion RUN in Heerlen. Het hardloopevenement...