Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers
De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus een kwartaalmeting van Ingage Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur).
Volgens Ingage is de trend niet van toepassing op circa tien geldverstrekkers. Dat geldt in ieder geval voor de geldverstrekkers die het hoogst worden gewaardeerd door de adviseurs die samenwerken met Ingage (in volgorde van waardering): Triodos Bank, ING, Lloyds Bank, Obvion en MUNT en ook niet voor a.s.r. ABN Amro Bank, Allianz en NIBC, die allen marktaandeel winnen. Bij partijen die niet genoemd worden, daalt de tevredenheid van adviseurs en binnendienstmedewerkers van advieskantoren.
Ingage noemt het opvallend dat de maand november de maand met de laagste tevredenheid is sinds de uitbraak van de coronapandemie begin 2020. "Dit gezien het feit dat er het afgelopen kwartaal geen pieken waren in hypotheekaanvragen en geldverstrekkers nauwelijks tot geen achterstanden hadden (in tegenstelling tot Q2/Q3 van 2022). De oorzaken van deze afname moeten dus elders worden gezocht."
De afname in tevredenheid wordt volgens Ingage vooral veroorzaakt door de groeiende invloed van wet- en regelgeving, met name op het gebied van CDD/witwascontroles en strengere eisen aan explains/maatwerk. "Deze ontwikkelingen hebben bij acceptanten veel onzekerheid teweeggebracht. Daarnaast zien we een toename van complexere aanvragen, met name in verband met echtscheidingen. Mogelijk dat bepaalde geldverstrekkers hun capaciteit ook wat meer hebben afgeschaald door de kanteling van de markt vorig jaar"
"Adviseurs waarderen doorgaans snelheid, meedenken, flexibiliteit en duidelijke communicatie bij aanbieders. Het zijn juist deze aspecten waar steeds meer ontevredenheid over wordt geuit, zoals blijkt uit de gegeven toelichtingen. Klachten variëren van trage doorlooptijden, te kritische en twijfelachtige acceptanten, en het opvragen van overmatige aanvullende documenten, tot gebrekkige terugkoppeling en het niet nakomen van beloften. Technische problemen en systeemkwesties, onduidelijke eisen en een gebrek aan kennis van het eigen acceptatiekader dragen bij aan de lijst van grieven. Vooral wanneer het bestaande klanten van de desbetreffende geldverstrekker betreft, is het onbegrip des te groter."
Veel adviseurs geven aan dat er behoefte is - buiten klantgericht/oplossingsgericht meedenken - aan duidelijke richtlijnen vanuit geldverstrekkers. "Bijvoorbeeld over wat er specifiek wordt verwacht als het gaat om de 'herkomst eigen middelen', zoals een bankafschrift, de IB-aangifte van het vorige jaar, of de nota van afrekening van de verkoop van de vorige woning. Duidelijkheid hierover zou veel tijd besparen voor zowel adviseur als de klant."
Reactie toevoegen
Meer over
Gouden Kompas award voor hypotheekadviseur John Remmen
MUNT Hypotheken heeft, op basis van onderzoek van Advieskeuze.nl, de Gouden en Zilveren Kompas awards uitgereikt aan John Remmen (Hypotheek Visie Den Bosch), Rémon...
Shortlist voor Meest Onafhankelijke Hypotheekadviseur 2024
De shortlist voor de award voor de Meest Onafhankelijke Hypotheekadviseur 2024 is bekendgemaakt. De volgende vijf genomineerden maken kans op het Gouden Kompas:...
Genomineerden meest onafhankelijke hypotheekadviseur
Deze zeven adviseurs maken kans om te worden bekroond tot de Meest Onafhankelijke Hypotheekadviseur. MUNT Hypotheken organiseert deze verkiezing in samenwerking...
VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn
(Uit VVP 5-6 2024) Advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde. Nieuw in...
"Arbeidsrelaties kritisch bezien op schijnzelfstandigheid"
Werkgevers in alle sectoren doen er volgens ABN Amro goed aan het aantal werkzame zzp’ers en de voorwaarden waaronder zij werken kritisch te bekijken. Vragen...
Overwaarde leidt tot groeiende kloof huizenbezitters en woningzoekenden
Onder zowel koopwoningbezitters als starters is het vertrouwen in de woningmarkt in het derde kwartaal van 2024 toegenomen. Wel zijn veel starters jaloers op koopwoningbezitters...
ING Upgrader ontzorgt hypotheekklanten bij verduurzaming woning
ING lanceert vanaf 9 december ING Upgrader, een alles-in-één dienstverlening die hypotheekklanten ontzorgt bij het (verder) verduurzamen van hun woning....
Klanten Obvion met laag energielabel krijgen 1.000 euro voor isoleren woning
Obvion gaat bestaande hypotheekklanten met een woning met energielabel G en F helpen verduurzamen door hen een Energiebespaarpakket te bieden. Dit bestaat uit een...
MUNT en Advieskeuze bekronen Meest Onafhankelijke Hypotheekadviseur
Tijdens haar Stamppotparty op 16 januari in Madurodam bekroont MUNT Hypotheken de meest onafhankelijke hypotheekadviseur van Nederland. De verkiezing is op basis...
ABN Amro introduceert Pensioenbeleggen
ABN Amro heeft voor werkenden en zzp'ers Pensioenbeleggen gelanceerd. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de zzp’ers in Nederland (te) weinig maatregelen...