Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen

Michiel van Vugt 2023

"In de dynamische wereld van financieel advies is actief klantbeheer een cruciale factor voor zowel particulieren als financieel adviseurs. Onderzoek laat zien dat klanten een hogere mate van financiële rust ervaren als ze doorlopend op de hoogte zijn van hun financiële situatie. Voor de financieel adviseur is het vaak een wens om een langdurige klantrelatie aan te gaan. Ondanks dit goede uitgangspunt zorgt een aantal uitdagingen nog voor een nog beperkte uitrol van echt actief klantbeheer", aldus Michiel van Vugt, Voorzitter Stichting Actief Klantbeheer.

"Actief klantbeheer gaat verder dan slechts het verstrekken van financieel advies. Het draait om het opbouwen van duurzame relaties, het begrijpen van de individuele behoeften van de klant en het anticiperen op veranderende financiële doelen. Voor particulieren betekent dit een gepersonaliseerde aanpak die hen in staat stelt om hun financiële welzijn te verbeteren. Voor financieel adviseurs biedt het de mogelijkheid om waardevolle inzichten te verkrijgen die leiden tot betere, op maat gemaakte adviezen.

Een van de grootste uitdagingen bij actief klantbeheer is het delen van gevoelige financiële data. Veel partijen zijn vaak terughoudend om de financiële gegevens van de klant te delen, zelfs aan vertrouwde adviseurs. Dit komt voort uit zorgen over privacy, veiligheid en de AVG. 

Desondanks zijn er tal van succesverhalen waar ook zonder datadelen adviseurs actief klantbeheer succesvol hebben ingezet. Zo heeft een serviceprovider die deelneemt aan de Stichting Actief Klantbeheer namens een aantal aangesloten financieel adviseurs klanten benaderd. Met een e-mailcampagne, een vragenlijst en een telefoongesprek werd bepaald of de klant een nieuw adviesgesprek nodig had. Bij aanvang was er soms terughoudendheid bij de financieel adviseur, maar de resultaten zijn uitstekend. Klanten reageerden voornamelijk blij en waarderen het initiatief van de adviseur. Regelmatig volgt een nieuw adviesgesprek, dat zorgt dat de zorgplicht wordt ingevuld, de omzet stijgt en de klantrelatie wordt versterkt. 

Een andere uitdaging is de drukte waar veel financieel adviseurs mee kamp(t)en. Zeker in de hoogtijdagen van de hypotheekmarkt was er weinig tot geen tijd om bestaande klanten te benaderen. Naast het gebrek aan tijd zit hier ook een zakelijke kant aan. Een nieuwe hypotheek levert vaak meer op dan een klantbeheergesprek, waardoor de behoefte om bestaande klanten te benaderen laag is. Een steeds grotere groep adviseurs ziet echter dat een slimme combinatie tussen nieuwe en bestaande klanten een betere basis is voor toekomstig succes. Een doorlopende klantrelatie maakt dat ook in rustigere tijden omzet gerealiseerd kan worden. Deze omzet komt voort uit vermogensadvies, lijfrenteadvies en verzekeringen.

Zo ziet een vermogensbeheerder die deelneemt aan de stichting dat de met hen samenwerkende financieel adviseurs in de rustigere hypotheekmarkt toch goede omzet hebben. Deze adviseurs hebben vaak een nauwe klantrelatie doordat ze hun relaties helpen met het vermogen dat nodig is in de toekomst. Deze extra toevoeging aan het advies draagt bij aan actief klantbeheer, omdat particulieren vaker over hun persoonlijke vermogen willen overleggen.

De Stichting Actief Klantbeheer omarmt alle initiatieven die bijdragen aan een eenvoudigere manier van actief klantbeheer. Voor 2024 is de wens dat meer partijen deelnemen aan de Stichting zodat het thema nog belangrijker wordt en nog sneller de basis wordt voor elke klant, adviseur en aanbieder."

Meer informatie over de stichting: www.actiefklantbeheer.nl/

In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance. Deze column verscheen eerder in InFinance.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
NNEK en Dazure op VVP Event Pensioen & Vermogen: Beleg & Bescherm

NNEK en Dazure op VVP Event Pensioen & Vermogen: Beleg & Bescherm

Op het VVP Event Pensioen & Vermogen gaan NNEK en Dazure in op Beleg & Bescherm, dat zij samen hebben ontwikkeld. Met dit nieuwe product kunnen klanten hun...

Impact nabestaandenpensioen onder Wtp toegelicht op Vakevent Pensioen & Vermogen

Impact nabestaandenpensioen onder Wtp toegelicht op Vakevent Pensioen & Vermogen

Hanneke Kroonenberg (Hoofd Kenniscentrum Van Lanschot Kempen en bestuurslid FFP) gaat tijdens de kennissessie van Evi van Lanschot op het VVP Event Pensioen &...

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

"Adviseurs die kennis en vaardigheden bezitten over duurzaam pensioen en vermogensvorming hebben een streepje voor op hun collega’s. En dat is niet alleen omdat...

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

"De Wet Toekomst Pensioenen is bedoeld om iedereen (meer) invloed te geven op de eigen financiële planning. Kennis van en een praktische kijk op zowel...

Bart Korteweg maakt overstap naar NNEK/Fondsenplatform

Bart Korteweg maakt overstap naar NNEK/Fondsenplatform

Bart Korteweg, die onder meer werkte bij de AFM, Deloitte en PwC, heeft de overstap gemaakt naar NNEK/Fondsenplatform. Korteweg begon zijn loopbaan als accountant...

Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid

Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid

"De kernfilosofie 'Een klant is niet voor even, maar voor het leven!' vormt de basis van de inspanningen van de Stichting Actief Klantbeheer, om de financiële...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer (7): iedereen heeft er tijd voor

Serie Actief Klantbeheer (7): iedereen heeft er tijd voor

"Een groter wordende groep hypotheekadviseurs is meer moeite gaan steken in de doorlopende ondersteuning na het afsluiten van een financieel product. De laatste...

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

VVP publiceerde afgelopen maanden in de nieuwsbrief en op de site verslagen van de etappes van de Actief Klantbeheer Tour door Nederland van Dirk van Haarlem (accountmanager/trainer...

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...