Aankloppen... niemand geeft thuis
In juni 2013 voerde het schoolreisje van Verena, 12 jaar, naar een speeltuin. Aan het einde van de middag namen de leerkrachten en hulpouders alvast plaats op het terras, terwijl de kinderen nog even speelden. Hierdoor zagen ze niet dat Verena’s been klem kwam te zitten onder een door klasgenootjes handmatig aangedreven draaimolen.
Tekst: Nostimos Letselschadedeskundigen
Ondanks dat Verena schreeuwde van pijn, stopten de klasgenootjes niet. Onmiddellijk ingrijpen van leerkrachten had veel onheil kunnen voorkomen. Maar de realiteit was dat Verena zeer ernstig enkelletsel opliep met meerdere fracturen. Denkt u dat dit een eenvoudige zaak was? Dan heeft u het mis. De ouders van Verena wisten niet welke actie ze moesten ondernemen. Moesten ze naar de ouders van de kinderen, de speeltuin, de fabrikant van de draaimolen, de school, de leerkrachten persoonlijk of naar de hulpouders? Niemand gaf thuis en daarmee was er geen duidelijkheid of en door wie de schade vergoed zou worden.
Ze zoeken het verderop
Na drie maanden meldden de ouders zich bij hun rechtsbijstandverzekeraar. Deze besteedde de belangenbehartiging aan ons uit. Vanaf dat moment voelden de ouders zich eindelijk gehoord en kwam er structuur in de discussies. We gingen terug naar het begin, voerden gesprekken met de betrokken partijen. De kinderen waren te jong, dus zelf niet aansprakelijk. Verklaringen van meerdere kinderen brachten geen duidelijkheid wie de draaimolen bleven rond duwen. Met de leerkrachten en hulpouders bleken geen duidelijke afspraken te zijn gemaakt over invulling van de surveillerende rol. Dus kwam de hoofdelijke aansprakelijkstelling bij het schoolbestuur te liggen.
‘Ouders wisten niet welke actie ze moesten ondernemen’
School toch aansprakelijk
De school kon zich niet vrijpleiten van de gestelde onzorgvuldigheid. Aangetoond was immers dat er niet adequaat was gesurveilleerd. Terwijl wij de juridische discussies stroomlijnden en het schoolbestuur aansprakelijk stelden, konden Verena en haar ouders zich eindelijk volledig richten op haar herstel. Het letsel had nog jarenlang ernstige impact op het welbevinden van Verena. Zij kon niet meer de sporten beoefenen die ze wilde en voelde zich bij feestjes en andere (school-)evenementen fors gehinderd. Er werd ook gevreesd dat de groeischijven in het enkelgewricht beschadigd waren, wat tot beenlengteverschil zou leiden. Dit bleek gelukkig niet het geval. Ook daar hebben wij als belangenbehartiger uiteraard goed op toe laten zien door onze medisch adviseurs, met wie wij gedurende het gehele traject nauw hebben samengewerkt. De ouders en Verena waren blij dat zij zich uiteindelijk hadden laten bijstaan. Dat gaf rust en de mogelijkheid verder te gaan. Als ze dat eerder hadden gedaan, was hen een hoop ellende bespaard gebleven.
Goede bijstand
Letselschade heeft veel kanten, waarbij verschil in interpretatie een belangrijke rol kan spelen. Om het slachtoffer niet nog meer in de slachtofferrol te laten vervallen, is goede bijstand van groot belang. Aspecten die daarbij een belangrijke rol spelen zijn persoonlijk contact, kennis van wetten en regels, goede onderbouwing van de schade en doorzettingsvermogen. Als u meer wilt weten, kunt u contact opnemen met Nostimos Letselschadedeskundigen. T 088 - 667 84 66. E nieuw@nostimos.nl
Reactie toevoegen
Editie
Meer over
Verzekeraars komen met snelle route voor licht letsel
Verzekeraars komen met een vereenvoudigde afhandeling van schades met licht letsel. Voor het berekenen van de schade wordt een tool ontwikkeld, waarmee veel sneller...
Alleen procedurele regels Gedragscode Behandeling Letselschade wettelijk verankerd
Schadeverzekeraars worden wettelijk verplicht om te beschikken over adequate procedures en maatregelen ter voorkoming van overschrijding van termijnen bij de behandeling...
Stv gaat audits uitvoeren voor NKL
De Letselschade Raad en Stv hebben op 5 juni een overeenkomst getekend, zodat Stv nu ook audits kan uitvoeren voor organisaties die het Nationaal Keurmerk Letselschade...
Kaag: niks veranderd bij verzekering truckruns
“Ik heb geen aanwijzingen dat het verzekeren van evenementen die worden georganiseerd door vrijwilligers in brede zin steeds vaker een probleem is.”...
Sneller duidelijkheid voor letselschadeslachtoffers?
Zes aanbevelingen om de gehanteerde systematiek bij het bepalen van de rekenrente bij letselschade te verbeteren. Die doet hoogleraar economie prof. dr. Lex Hoogduin...
Meer regie en duidelijkheid voor slachtoffers verkeersongeval
Slachtofferhulp Nederland en Achmea helpen mensen met licht letsel na een verkeersongeval aan betere informatie en online hulp. Het eerste hulpmiddel is nu live:...
Verbond introduceert Smartengeldcalculator en Toolkit Contact Helpt
Meer houvast en regie over het schadebedrag én hulp bij het verwerken van het ongeval. Dat bieden volgens het Verbond van Verzekeraars de Smartengeldcalculator...
Geen signalen dat verzekeraars letselschadeslachtoffers dumpen bij Wmo-loket
“Sinds de beantwoording van de vorige Kamervragen over dit onderwerp hebben mij geen signalen bereikt dat letselschadeslachtoffers in recente zaken oplopen...
Denktank ‘Vereenvoudigde Schadeafhandeling Letselzaken’ van start
De nieuwe Denktank ‘Vereenvoudigde Schadeafhandeling Letselzaken’ is officieel van start gegaan. Een groep bestaande uit wetenschappers, belangenbehartigers,...
Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen
Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren...