ABN Amro start sociale zoekmachine

ABN Amro (logo schild)

ABN Amro is naar eigen zeggen van start gegaan met de eerste sociale zoekmachine van Nederland. Via The Good Search zijn makkelijker sociale ondernemingen te vinden. Na het geven van een zoekopdracht komen als eerste sociale ondernemingen naar boven, zodat deze beter vindbaar en zichtbaar zijn.

De betekeniseconomie neemt langzaam maar zeker een vlucht, ook in Nederland. Met alleen maar winst maken, kom je er uiteindelijk niet meer. Zowel medewerkers als klanten willen dat bedrijven een bijdrage leveren aan een betere wereld. Of op zijn minst niet bijdragen aan een slechtere wereld. Sociale ondernemingen mogen dan ook steeds meer op sympathie rekenen. Maar er is vaak nog een drempel om bij dergelijke ondernemingen ook daadwerkelijk producten en/of diensten af te nemen. Zo wil een ruime meerderheid van de Nederlanders (66 procent) graag producten of diensten van deze ondernemingen af nemen.

In de praktijk doet vrijwel niemand dat nog, zo blijkt uit onderzoek van ABN Amro onder meer dan 1.000 Nederlanders. Sociale ondernemingen moeten herkenbaarder worden, zo geven de respondenten in het onderzoek aan. Ruim driekwart wil dat meteen duidelijk is of een onderneming een sociale onderneming is of niet. Maar de meeste Nederlanders geven ook toe zelf nooit de moeite te nemen om te onderzoeken of dat het geval is.

Eric Buckens, directeur ABN Amro Social Impact Fund, laat in Marketing Tribune weten: “Voor de toekomst van Nederland zijn sociale ondernemingen belangrijk, want ze werken aan de oplossing van complexe, maatschappelijke problemen. Bovendien zorgen ze voor economische groei. Ongetwijfeld zet deze groei de komende jaren verder door, omdat consumenten steeds meer maatschappelijk bewust worden. Het vergroten van de herkenbaarheid en vindbaarheid is voor de groei cruciaal.”

Naar schatting bestaan in Nederland tussen de 5.000 en 6.000 sociale ondernemingen en zou het aantal sterk aan het toenemen zijn. Voor een inancial als ABN Amro voldoende reden om deze bedrijven beter vindbaar te maken.

Reactie toevoegen

 
Editie
ABN Amro geeft 'groen blaadje' aan duurzame adviseurs

ABN Amro geeft 'groen blaadje' aan duurzame adviseurs

ABN Amro toont alle duurzame adviseurs met een 'groen blaadje' in de eigen adviseurzoeker op de intermediaire website van ABN Amro. Vorig jaar introduceerde ABN...

ABN Amro: hypotheekrente zal licht dalen

ABN Amro: hypotheekrente zal licht dalen

ABN Amro houdt er rekening mee dat de hypotheekrente licht zal dalen. Dit ondersteunt het sentiment op de woningmarkt, omdat het de leencapaciteit van huizenkopers...

ABN Amro lanceert Transitielening

ABN Amro lanceert Transitielening

ABN Amro biedt mkb-klanten de Transitielening aan. Bij deze nieuwe leenvorm voor financieringen van één miljoen tot 25 miljoen euro wordt het rentetarief...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV noemt het bod van ABN Amro voor een loonsverhoging van 3,25 procent per jaar en een eenmalig bedrag van 2.000 euro bruto een schoffering voor de medewerkers. Vorige...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt...