ABN Amro start sociale zoekmachine

ABN Amro (logo schild)

ABN Amro is naar eigen zeggen van start gegaan met de eerste sociale zoekmachine van Nederland. Via The Good Search zijn makkelijker sociale ondernemingen te vinden. Na het geven van een zoekopdracht komen als eerste sociale ondernemingen naar boven, zodat deze beter vindbaar en zichtbaar zijn.

De betekeniseconomie neemt langzaam maar zeker een vlucht, ook in Nederland. Met alleen maar winst maken, kom je er uiteindelijk niet meer. Zowel medewerkers als klanten willen dat bedrijven een bijdrage leveren aan een betere wereld. Of op zijn minst niet bijdragen aan een slechtere wereld. Sociale ondernemingen mogen dan ook steeds meer op sympathie rekenen. Maar er is vaak nog een drempel om bij dergelijke ondernemingen ook daadwerkelijk producten en/of diensten af te nemen. Zo wil een ruime meerderheid van de Nederlanders (66 procent) graag producten of diensten van deze ondernemingen af nemen.

In de praktijk doet vrijwel niemand dat nog, zo blijkt uit onderzoek van ABN Amro onder meer dan 1.000 Nederlanders. Sociale ondernemingen moeten herkenbaarder worden, zo geven de respondenten in het onderzoek aan. Ruim driekwart wil dat meteen duidelijk is of een onderneming een sociale onderneming is of niet. Maar de meeste Nederlanders geven ook toe zelf nooit de moeite te nemen om te onderzoeken of dat het geval is.

Eric Buckens, directeur ABN Amro Social Impact Fund, laat in Marketing Tribune weten: “Voor de toekomst van Nederland zijn sociale ondernemingen belangrijk, want ze werken aan de oplossing van complexe, maatschappelijke problemen. Bovendien zorgen ze voor economische groei. Ongetwijfeld zet deze groei de komende jaren verder door, omdat consumenten steeds meer maatschappelijk bewust worden. Het vergroten van de herkenbaarheid en vindbaarheid is voor de groei cruciaal.”

Naar schatting bestaan in Nederland tussen de 5.000 en 6.000 sociale ondernemingen en zou het aantal sterk aan het toenemen zijn. Voor een inancial als ABN Amro voldoende reden om deze bedrijven beter vindbaar te maken.

Reactie toevoegen

 
Editie
ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...

Centraal Beheer PPI van start

Centraal Beheer PPI van start

Achmea en ABN AMRO hebben de in mei aangekondigde overname van ABN AMRO PPI afgerond. Hierdoor maakt de PPI vanaf nu deel uit van Achmea. De transactie is goedgekeurd...

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

(Uitspraak Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening, Kifid, 2022-0036) Bij het berekenen van de compensatie voor te veel betaalde rente op doorlopend...

ABN Amro marktleider hypotheken

ABN Amro marktleider hypotheken

ABN Amro claimt het marktleiderschap bij hypotheken in Nederland. De bank bij de presentatie van de Q2-cijfers: “Ons marktaandeel in hypotheken verbeterde...

ABN Amro: verlagen btw op energie juist prikkel om niet te verduurzamen

ABN Amro: verlagen btw op energie juist prikkel om niet te verduurzamen

Het verlagen van de btw op energie acht het Economisch Bureau van ABN Amro op twee terreinen niet doelmatig. Het Bureau: “Ten eerste worden daarmee alle inkomensgroepen...

Vrouwen voelen zich vaak niet begrepen door financieel adviseur

Vrouwen voelen zich vaak niet begrepen door financieel adviseur

Nederlandse vrouwen hebben vaak het gevoel dat ze niet begrepen worden door hun financiële adviseur of dat financiële dienstverlening niet aansluit bij...

Levenactiviteiten ABN Amro Verzekeringen naar NN

Levenactiviteiten ABN Amro Verzekeringen naar NN

NN Group neemt voor 253 miljoen euro de levensverzekeringsactiviteiten over van ABN Amro Verzekeringen (AAV). Deze worden geïntegreerd in NN Life & Pensions....

Geldbelangen wil in beroep tegen rente-op-rente uitspraak Kifid

Geldbelangen wil in beroep tegen rente-op-rente uitspraak Kifid

Stichting Geldbelangen wil via de hardheidsclausule in het Kifid-reglement in beroep tegen de uitspraak dat dat ABN Amro bij een doorlopende krediet met variabele...