ABN Amro start sociale zoekmachine

ABN Amro (logo schild)

ABN Amro is naar eigen zeggen van start gegaan met de eerste sociale zoekmachine van Nederland. Via The Good Search zijn makkelijker sociale ondernemingen te vinden. Na het geven van een zoekopdracht komen als eerste sociale ondernemingen naar boven, zodat deze beter vindbaar en zichtbaar zijn.

De betekeniseconomie neemt langzaam maar zeker een vlucht, ook in Nederland. Met alleen maar winst maken, kom je er uiteindelijk niet meer. Zowel medewerkers als klanten willen dat bedrijven een bijdrage leveren aan een betere wereld. Of op zijn minst niet bijdragen aan een slechtere wereld. Sociale ondernemingen mogen dan ook steeds meer op sympathie rekenen. Maar er is vaak nog een drempel om bij dergelijke ondernemingen ook daadwerkelijk producten en/of diensten af te nemen. Zo wil een ruime meerderheid van de Nederlanders (66 procent) graag producten of diensten van deze ondernemingen af nemen.

In de praktijk doet vrijwel niemand dat nog, zo blijkt uit onderzoek van ABN Amro onder meer dan 1.000 Nederlanders. Sociale ondernemingen moeten herkenbaarder worden, zo geven de respondenten in het onderzoek aan. Ruim driekwart wil dat meteen duidelijk is of een onderneming een sociale onderneming is of niet. Maar de meeste Nederlanders geven ook toe zelf nooit de moeite te nemen om te onderzoeken of dat het geval is.

Eric Buckens, directeur ABN Amro Social Impact Fund, laat in Marketing Tribune weten: “Voor de toekomst van Nederland zijn sociale ondernemingen belangrijk, want ze werken aan de oplossing van complexe, maatschappelijke problemen. Bovendien zorgen ze voor economische groei. Ongetwijfeld zet deze groei de komende jaren verder door, omdat consumenten steeds meer maatschappelijk bewust worden. Het vergroten van de herkenbaarheid en vindbaarheid is voor de groei cruciaal.”

Naar schatting bestaan in Nederland tussen de 5.000 en 6.000 sociale ondernemingen en zou het aantal sterk aan het toenemen zijn. Voor een inancial als ABN Amro voldoende reden om deze bedrijven beter vindbaar te maken.

Reactie toevoegen

 
Editie
ABN Amro: bouw 500.000 levensloopbestendige woningen

ABN Amro: bouw 500.000 levensloopbestendige woningen

Nieuwbouwwoningen voldoen nauwelijks aan de behoeften van de groeiende groep ouderen. Dat concludeert ABN Amro in haar rapport ‘Tekort woningen voor ouderen...

ABN Amro bij compensatie wurgkrediet toch verder terug in de tijd

ABN Amro bij compensatie wurgkrediet toch verder terug in de tijd

ABN Amro heeft besloten de compensatie wurgkredieten te berekenen vanaf 2001. De bank: "Het kost ons wel extra tijd om dit goed te kunnen uitvoeren. De tijdlijnen...

ABN Amro: “Aantal woningtransacties zal in 2023 weer toenemen”

ABN Amro: “Aantal woningtransacties zal in 2023 weer toenemen”

Voorlopig blijft de lage hypotheekrente de woningprijs opjagen, denkt ABN Amro. “Onze prijsraming voor is dit jaar is plus 12,5 procent en voor volgend jaar...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

De Volksbank gaat particuliere klanten van SNS en RegioBank compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. Het...

ABN Amro verdubbelt aantal Zorgcoaches

ABN Amro verdubbelt aantal Zorgcoaches

ABN Amro gaat het aantal Financiële Zorgcoaches verdubbelen van dertig naar zestig. Deze coaches geven hulp bij het digitaal regelen van dagelijkse bankzaken:...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...