Adviseur wacht de rol van orakel

Gert Vasse 2018

Menig huisarts krijgt tijdens het spreekuur heel andere vragen dan een aantal jaren geleden. ‘Zeg dokter, ik heb regelmatig een stekende pijn in mijn linkerzij en heb al allerlei tips, gelezen op internet, opgevolgd. Het gaat al een stuk beter, toch is de pijn nog niet helemaal weg. Wat kan ik verder nog doen?’

Informatie over bijna alles is steeds meer online beschikbaar. Daarmee verandert het gedrag van de consument aanzienlijk. Eerst zelf goed inlezen en waar nodig vragen stellen op online fora of via de kennissenkring. Dit veranderende consumentengedrag gaat de komende tijd in rap tempo door dankzij diverse innovaties. Vanuit persoonlijke ambitie ben ik meer dan gemiddeld geïnteresseerd in innovaties en technologische ontwikkelingen. Zakelijk gezien houd ik me daar als innovator en consultant enkele dagen per week mee bezig. Sinds een half jaar heb ik ook een zogenaamde ‘functieloze dag’ ingebouwd. Deze dag vul ik onder andere in met trendverkenningen binnen en buiten onze branche. Als u daar ook ruimte voor heeft, ook al is het een dag per maand: doen!

Om een consument van de juiste informatie te voorzien, vraagt u hem of haar het hemd van het lijf. U krijgt helder wat de exacte zaken zijn die in het hoofd

van de consument spelen. Van daaruit begint u met het geven van informatie waarmee u feitelijk de eerste laag van gewenste kennis heeft opgelost. Volgende stap is dan het geven van inzicht. Wat betekent deze informatie voor de specifieke klant en zijn of haar financiële huishouden? U gaat dus van meer algemene informatie specifiek in op de persoonlijke casus.

Op het gebied van inzicht, gaat u online een enorme verandering zien. Partijen (van banken, verzekeraars, pensioenfondsen tot hypotheekverstrekkers) gaan steeds meer slimme tools ontwikkelen, waarmee consumenten op basis van zelfredzaamheid het gewenste inzicht krijgen. Data, logica, algoritmes en rekenpower zijn tegenwoordig realtime beschikbaar, waardoor de complexiteit onder de motorkap wordt verstopt en de consument zichzelf kan redden via een eenvoudige, leuke website of app.

Vaak blijft de behoefte om met het verkregen inzicht toch even te sparren met een professional. Samen bomen over het onderwerp, geeft de gewenste bevestiging of wellicht een andere invalshoek en oplossingsrichting. U begint dan echter niet meer bij 0. De consument komt positief en nieuwsgierig geladen bij u en geeft inzage in zijn of haar online omgeving.

Nu is dan ook de tijd om uzelf de volgende vraag te stellen: zijn wij hierop ingesteld met onze vormen van dienstverlening? De adviesaansprakelijkheid blijft overigens volledig bij u liggen, dus u checkt nog wel even samen met uw klant welk inzicht verkregen is en op welke data en wensen dat gebaseerd is. Het spelen met het inzicht gaat u vervolgens samen met de klant doen.

U stapt feitelijk in de rol van orakel. U bent de bron van wijsheid die makkelijk kan schakelen tussen de exacte vraag of behoefte en de benodigde informatie om die vraag te analyseren, om deze vervolgens op te lossen en uw klant van raad en daad te voorzien.

De functie van orakel gaat in kleine stapjes online beschikbaar komen. Met onder andere blockchain-techniek zal de soevereine consument geleidelijk aan zelf antwoorden verzamelen, zonder dat er onnodig veel data moet worden uitgewisseld. Het is niet ondenkbaar dat een consument bijvoorbeeld straks met een harde hypotheektoezegging op zak bij u komt voor bijvoorbeeld een hypotheekadvies.

‘Bron van wijsheid schakelt makkelijk tussen vraag en informatie’

Een volledig online verkregen hypotheektoezegging via een zogenaamd orakel: in dit verband een online functie die in een ‘split second’ gezorgd heeft voor het enerzijds interpreteren van de vraag, anderzijds het raadplegen van diverse bronnen om de hypotheektoezegging af te geven. Het inkomen is geverifieerd, het BKR is geraadpleegd en de NHG/CHF-toetsingen zijn uitgevoerd.

Zo’n orakel is dus een spin in het web, bediend door de consument zelf. Bedreiging of kans voor de adviseur? Ik denk dat zowel de consument als adviseur hier baat bij gaan hebben.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adviestip: innovaties waar adviseur én klant van profiteren

Adviestip: innovaties waar adviseur én klant van profiteren

Hoe kun je innovaties omarmen om je klant en jezelf als adviseur beter te helpen bij financieel inzicht? Deze vraag beantwoorden Gert Vasse (Directeur Yellowtail)...

Omarm een robot, ga voor advies!

Omarm een robot, ga voor advies!

VVP organiseert op 20 juni 2018 op Landgoed De Horst in Driebergen Zeist (De Baak) voor de vierde keer de Dag van het Topadvies. Dit maal onder de titel: 'Omarm...

Ga dialoog aan over vervallen hypotheekrenteaftrek

Ga dialoog aan over vervallen hypotheekrenteaftrek

In 2031 vervalt voor veel Nederlanders het recht op hypotheekrenteaftrek. De AFM roept financieel dienstverleners op klanten inzicht te bieden in het besteedbaar...

Hypotheekadviseur kan robots beter toepassen dan mijden

Hypotheekadviseur kan robots beter toepassen dan mijden

De hypotheekadviseur kan robots beter toepassen dan mijden, aldus een artikel op www.consultancy.nl.   Het artikel leest onder meer: "Volgens tal van...

Execution only hypotheek neemt hoge vlucht

Execution only hypotheek neemt hoge vlucht

Yellowtail denkt dat execution only hypotheken een grote vlucht gaan nemen. Paul Janssen, Product Director bij Yellowtail en verantwoordelijk voor Ockto (een online...

Paul Janssen bouwt CORD finance uit

Paul Janssen bouwt CORD finance uit

Paul Janssen is per 1 januari bij Yellowtail aangesteld als Product Director CORD Finance, een nieuw data-aggregatie platform voor de financiële sector. CORD...

Matthijs Mons partner bij Yellowtail

Matthijs Mons partner bij Yellowtail

Matthijs Mons is in dienst getreden als partner bij Yellowtail. Mons werkte sinds 1998 bij IG&H, waar hij één van de gezichtsbepalers werd. Sinds...

Maarten boddeüs naar Yellowtail Zuid-Afrika

Maarten boddeüs naar Yellowtail Zuid-Afrika

Maarten Boddeüs, managing consultant bij Yellowtail maakt per 1 oktober de overstap naar zusterbedrijf Yellowtail Business Solutions in Johannesburg, Zuid-Afrika....

Yellowtail ontwerpt bank van de toekomst

Yellowtail ontwerpt bank van de toekomst

In haar boek ‘Bank van de toekomst’ presenteert Yellowtail twee vernieuwende bancaire concepten: het peer-to-peer concept ‘Grib’ en een bank...

Complexe producten nog vrijwel niet zelf te sluiten

Complexe producten nog vrijwel niet zelf te sluiten

Ook al vindt 76 procent dat aanbieders een ‘product only’-loket voor zelfredzame klanten van complexe producten moet hebben, het aanbod in de praktijk...