Adviseur wacht de rol van orakel

Gert Vasse 2018

Menig huisarts krijgt tijdens het spreekuur heel andere vragen dan een aantal jaren geleden. ‘Zeg dokter, ik heb regelmatig een stekende pijn in mijn linkerzij en heb al allerlei tips, gelezen op internet, opgevolgd. Het gaat al een stuk beter, toch is de pijn nog niet helemaal weg. Wat kan ik verder nog doen?’

Informatie over bijna alles is steeds meer online beschikbaar. Daarmee verandert het gedrag van de consument aanzienlijk. Eerst zelf goed inlezen en waar nodig vragen stellen op online fora of via de kennissenkring. Dit veranderende consumentengedrag gaat de komende tijd in rap tempo door dankzij diverse innovaties. Vanuit persoonlijke ambitie ben ik meer dan gemiddeld geïnteresseerd in innovaties en technologische ontwikkelingen. Zakelijk gezien houd ik me daar als innovator en consultant enkele dagen per week mee bezig. Sinds een half jaar heb ik ook een zogenaamde ‘functieloze dag’ ingebouwd. Deze dag vul ik onder andere in met trendverkenningen binnen en buiten onze branche. Als u daar ook ruimte voor heeft, ook al is het een dag per maand: doen!

Om een consument van de juiste informatie te voorzien, vraagt u hem of haar het hemd van het lijf. U krijgt helder wat de exacte zaken zijn die in het hoofd

van de consument spelen. Van daaruit begint u met het geven van informatie waarmee u feitelijk de eerste laag van gewenste kennis heeft opgelost. Volgende stap is dan het geven van inzicht. Wat betekent deze informatie voor de specifieke klant en zijn of haar financiële huishouden? U gaat dus van meer algemene informatie specifiek in op de persoonlijke casus.

Op het gebied van inzicht, gaat u online een enorme verandering zien. Partijen (van banken, verzekeraars, pensioenfondsen tot hypotheekverstrekkers) gaan steeds meer slimme tools ontwikkelen, waarmee consumenten op basis van zelfredzaamheid het gewenste inzicht krijgen. Data, logica, algoritmes en rekenpower zijn tegenwoordig realtime beschikbaar, waardoor de complexiteit onder de motorkap wordt verstopt en de consument zichzelf kan redden via een eenvoudige, leuke website of app.

Vaak blijft de behoefte om met het verkregen inzicht toch even te sparren met een professional. Samen bomen over het onderwerp, geeft de gewenste bevestiging of wellicht een andere invalshoek en oplossingsrichting. U begint dan echter niet meer bij 0. De consument komt positief en nieuwsgierig geladen bij u en geeft inzage in zijn of haar online omgeving.

Nu is dan ook de tijd om uzelf de volgende vraag te stellen: zijn wij hierop ingesteld met onze vormen van dienstverlening? De adviesaansprakelijkheid blijft overigens volledig bij u liggen, dus u checkt nog wel even samen met uw klant welk inzicht verkregen is en op welke data en wensen dat gebaseerd is. Het spelen met het inzicht gaat u vervolgens samen met de klant doen.

U stapt feitelijk in de rol van orakel. U bent de bron van wijsheid die makkelijk kan schakelen tussen de exacte vraag of behoefte en de benodigde informatie om die vraag te analyseren, om deze vervolgens op te lossen en uw klant van raad en daad te voorzien.

De functie van orakel gaat in kleine stapjes online beschikbaar komen. Met onder andere blockchain-techniek zal de soevereine consument geleidelijk aan zelf antwoorden verzamelen, zonder dat er onnodig veel data moet worden uitgewisseld. Het is niet ondenkbaar dat een consument bijvoorbeeld straks met een harde hypotheektoezegging op zak bij u komt voor bijvoorbeeld een hypotheekadvies.

‘Bron van wijsheid schakelt makkelijk tussen vraag en informatie’

Een volledig online verkregen hypotheektoezegging via een zogenaamd orakel: in dit verband een online functie die in een ‘split second’ gezorgd heeft voor het enerzijds interpreteren van de vraag, anderzijds het raadplegen van diverse bronnen om de hypotheektoezegging af te geven. Het inkomen is geverifieerd, het BKR is geraadpleegd en de NHG/CHF-toetsingen zijn uitgevoerd.

Zo’n orakel is dus een spin in het web, bediend door de consument zelf. Bedreiging of kans voor de adviseur? Ik denk dat zowel de consument als adviseur hier baat bij gaan hebben.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Yellowtail: weinig animo voor 'bemiddel only'

Yellowtail: weinig animo voor 'bemiddel only'

Hoewel de AFM vanuit het provisieverbod graag een scheiding tussen advies en bemiddelen ziet, is het voor de consument in de praktijk nog niet mogelijk om de dienst...

"keuzevrijheid juist in geding door provisieverbod"

"keuzevrijheid juist in geding door provisieverbod"

"Het provisieverbod dat had moeten zorgen voor meer transparantie en keuzevrijheid blijkt hier in de praktijk juist een onbedoeld negatief effect op te hebben."...

Yellowtail pleit voor introductie \'bemiddel only\'

Yellowtail pleit voor introductie \'bemiddel only\'

De bemiddelingskosten zijn vaak niet inbegrepen bij de adviesfees die aanbieders en adviseurs sinds de invoering van het provisieverbod hanteren. Om dit transparanter...

Yellowtail hoofdsponsor stichting LEF

Yellowtail hoofdsponsor stichting LEF

Yellowtail is hoofdsponsor geworden van stichting LEF. De consultant gaat onder meer de interactieve leertool Drillster beschikbaar stellen.   Directeur Rob...