Adviseur wacht de rol van orakel

Gert Vasse 2018

Menig huisarts krijgt tijdens het spreekuur heel andere vragen dan een aantal jaren geleden. ‘Zeg dokter, ik heb regelmatig een stekende pijn in mijn linkerzij en heb al allerlei tips, gelezen op internet, opgevolgd. Het gaat al een stuk beter, toch is de pijn nog niet helemaal weg. Wat kan ik verder nog doen?’

Informatie over bijna alles is steeds meer online beschikbaar. Daarmee verandert het gedrag van de consument aanzienlijk. Eerst zelf goed inlezen en waar nodig vragen stellen op online fora of via de kennissenkring. Dit veranderende consumentengedrag gaat de komende tijd in rap tempo door dankzij diverse innovaties. Vanuit persoonlijke ambitie ben ik meer dan gemiddeld geïnteresseerd in innovaties en technologische ontwikkelingen. Zakelijk gezien houd ik me daar als innovator en consultant enkele dagen per week mee bezig. Sinds een half jaar heb ik ook een zogenaamde ‘functieloze dag’ ingebouwd. Deze dag vul ik onder andere in met trendverkenningen binnen en buiten onze branche. Als u daar ook ruimte voor heeft, ook al is het een dag per maand: doen!

Om een consument van de juiste informatie te voorzien, vraagt u hem of haar het hemd van het lijf. U krijgt helder wat de exacte zaken zijn die in het hoofd

van de consument spelen. Van daaruit begint u met het geven van informatie waarmee u feitelijk de eerste laag van gewenste kennis heeft opgelost. Volgende stap is dan het geven van inzicht. Wat betekent deze informatie voor de specifieke klant en zijn of haar financiële huishouden? U gaat dus van meer algemene informatie specifiek in op de persoonlijke casus.

Op het gebied van inzicht, gaat u online een enorme verandering zien. Partijen (van banken, verzekeraars, pensioenfondsen tot hypotheekverstrekkers) gaan steeds meer slimme tools ontwikkelen, waarmee consumenten op basis van zelfredzaamheid het gewenste inzicht krijgen. Data, logica, algoritmes en rekenpower zijn tegenwoordig realtime beschikbaar, waardoor de complexiteit onder de motorkap wordt verstopt en de consument zichzelf kan redden via een eenvoudige, leuke website of app.

Vaak blijft de behoefte om met het verkregen inzicht toch even te sparren met een professional. Samen bomen over het onderwerp, geeft de gewenste bevestiging of wellicht een andere invalshoek en oplossingsrichting. U begint dan echter niet meer bij 0. De consument komt positief en nieuwsgierig geladen bij u en geeft inzage in zijn of haar online omgeving.

Nu is dan ook de tijd om uzelf de volgende vraag te stellen: zijn wij hierop ingesteld met onze vormen van dienstverlening? De adviesaansprakelijkheid blijft overigens volledig bij u liggen, dus u checkt nog wel even samen met uw klant welk inzicht verkregen is en op welke data en wensen dat gebaseerd is. Het spelen met het inzicht gaat u vervolgens samen met de klant doen.

U stapt feitelijk in de rol van orakel. U bent de bron van wijsheid die makkelijk kan schakelen tussen de exacte vraag of behoefte en de benodigde informatie om die vraag te analyseren, om deze vervolgens op te lossen en uw klant van raad en daad te voorzien.

De functie van orakel gaat in kleine stapjes online beschikbaar komen. Met onder andere blockchain-techniek zal de soevereine consument geleidelijk aan zelf antwoorden verzamelen, zonder dat er onnodig veel data moet worden uitgewisseld. Het is niet ondenkbaar dat een consument bijvoorbeeld straks met een harde hypotheektoezegging op zak bij u komt voor bijvoorbeeld een hypotheekadvies.

‘Bron van wijsheid schakelt makkelijk tussen vraag en informatie’

Een volledig online verkregen hypotheektoezegging via een zogenaamd orakel: in dit verband een online functie die in een ‘split second’ gezorgd heeft voor het enerzijds interpreteren van de vraag, anderzijds het raadplegen van diverse bronnen om de hypotheektoezegging af te geven. Het inkomen is geverifieerd, het BKR is geraadpleegd en de NHG/CHF-toetsingen zijn uitgevoerd.

Zo’n orakel is dus een spin in het web, bediend door de consument zelf. Bedreiging of kans voor de adviseur? Ik denk dat zowel de consument als adviseur hier baat bij gaan hebben.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Yellowtail wordt onderdeel van Conclusion

Yellowtail wordt onderdeel van Conclusion

IT-dienstverlener Conclusion heeft Yellowtail overgenomen. Met de overname versterkt Conclusion haar positie in de financiële sector en op het gebied van digitale...

Voorrang voor adviseur met gevalideerde data

Voorrang voor adviseur met gevalideerde data

(door Gert Vasse, Ockto) Waar staan we eigenlijk met de digitalisering in de adviessector? Nou, er is eigenlijk een digitale revolutie gaande. En dat is goed nieuws...

Gert Vasse naar Ockto

Gert Vasse naar Ockto

Gert Vasse verruilt op 1 januari 2020 Yellowtail voor Ockto. Vasse, die 7,5 jaar geleden als directeur voor Yellowtail ging werken, gaat het directieteam van Ockto...

Een huis vol gespreksdata

Een huis vol gespreksdata

(door Gert Vasse, Yellowtail) Als ik met bekenden over ‘de woning’ praat, bouwt het gesprek zich vaak gelaagd op. Het begint met de, bijna letterlijke,...

BE in Flow en Yellowtail samen in actief beheer

BE in Flow en Yellowtail samen in actief beheer

Yellowtail en BE in Flow gaan samenwerken op het gebied van actief beheer van hypotheekportefeuilles. Matthijs Mons, partner van Yellowtail: “Samen met BE...

Terugroepactie Hypotheek: product of advies?

Terugroepactie Hypotheek: product of advies?

Onlangs kreeg ik van mijn autofabrikant een schrijven met het vriendelijke verzoek om een afspraak te maken. Er zat mogelijk een niet deugdelijk onderdeel in mijn...

Twintig procent overlevingskans

Twintig procent overlevingskans

(door Gert Vasse, Yellowtail) Het was 20 juni 2018, een datum om nooit te vergeten. VVP Dag van het Topadvies op een prachtige locatie in Driebergen. Maar ook...

DAK werkt met Yellowtail aan nieuw hypotheekportaal

DAK werkt met Yellowtail aan nieuw hypotheekportaal

Om mee te blijven groeien in een branche waar steeds meer wordt gedigitaliseerd, ontwikkelt DAK Intermediairscollectief samen met IT-partner Yellowtail een online...

Actieplan Financiële Zelfredzaamheid bevat pilot om advies toegankelijker te maken

Actieplan Financiële Zelfredzaamheid bevat pilot om advies toegankelijker te maken

Ingrid de Graaf, directielid Aegon Nederland en Topvrouw van het Jaar, biedt vandaag namens een aantal samenwerkingspartners het Actieplan Financiële Zelfredzaamheid...

Vechten tegen computer says no

Vechten tegen computer says no

Door Gert Vasse (Yellowtail) Je hebt het vast zelf ook wel eens meegemaakt, van die Babylonische spraakverwarringen waarbij je denkt ‘praat ik nou zo...