Twintig procent overlevingskans

Gert Vasse 2018

(door Gert Vasse, Yellowtail) Het was 20 juni 2018, een datum om nooit te vergeten. VVP Dag van het Topadvies op een prachtige locatie in Driebergen. Maar ook de dag dat mijn leven even stilstond. Letterlijk. Als gevolg van een virusinfectie kreeg ik levensbedreigende hartritmestoornissen die resulteerden in een hartstilstand.

Doordat ik het zelf voelde aankomen, heb ik tijdig hulp ingeschakeld via de VVP-organisatie. Hierdoor was de 112-spoedhulp al aanwezig toen mijn hart stilstond. Dankzij alle geweldige hulp kan ik het navertellen en u deelgenoot maken van mijn ervaring. Uiteraard met een relevante link naar de wereld van financiële dienstverlening en innovatie. Voor mij was het een reallifesoap over calamiteitenscenario’s, zowel op het gebied van gezondheid als financieel.

Als financieel adviseur geeft u de consument inzicht in en advies over bijvoorbeeld de hypotheek: is die op korte termijn betaalbaar? Maar ook bij calamiteiten zoals overlijden, werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. En hoe eventuele risico’s afgedekt kunnen worden met bijvoorbeeld een risicoverzekering. Zinvolle gesprekken waarbij de consument zich niet altijd bewust is van de risico’s en vaak ook niet direct de behoefte heeft om hier eens even goed in te duiken. Soms worden er aannames gedaan, ‘o, dit is al geregeld via m’n werkgever’, of wordt het onderwerp doorgeschoven naar een later moment. Ik durf de hypothese wel aan dat veel huishoudens geen goed beeld hebben van wat ze nu allemaal wel en niet geregeld hebben op financieel gebied. Onbewust onbekwaam, zeg maar.

Ik heb 2 weken in het UMC Utrecht gelegen. Nadat de diagnose gesteld was en het behandelplan gestart werd, kwam voor mij de bewustwording. Heftig om je te realiseren dat het hart er zomaar mee kan stoppen. “Je had twintig procent overlevingskans”, aldus de cardioloog. Niet alleen voor mij een pittige gewaarwording, maar ook voor mijn directe omgeving. Toen begon ik mij ook af te vragen of ik de financiën eigenlijk wel goed geregeld heb. Wat als ik het niet gered had? Wat als ik arbeidsongeschikt was geworden?

Tijdens mijn herstelperiode thuis ben ik daar eens ingedoken. Al snel bleek dat ík wel een aardig totaalbeeld had van de financiën, maar mijn vrouw in veel mindere mate. Ook bleek dat ik van een oud stukje pensioen het partnerpensioen niet had geregeld, terwijl ik dacht dit ooit al eens geregeld te hebben. Als mijn vrouw er alleen voor was komen te staan, dan was het een vervelende klus geweest om totaalinzicht te krijgen. Veel informatie was wel te achterhalen geweest: kwestie van wat ordners bij elkaar rapen en inloggen in enkele MijnOmgevingen.

‘Had ik de financiën eigenlijk wel goed geregeld?’

Maar ongetwijfeld was die informatie niet volledig geweest, bovendien was het niet een goede basis voor echt goed inzicht. Laat staan dat het op basis van dat beeld duidelijk was welke concrete acties er ondernomen moesten worden om zaken te regelen. Achteraf gezien vond ik dit eerlijk gezegd een tekortkoming van mezelf.

Inmiddels heb ik één en ander keurig op een rijtje gezet. Dit geeft overzicht, inzicht en een handelingsperspectief. Het geeft vooral ook een geruststellend gevoel. Mocht er zich weer een gezondheidscalamiteit voordoen dan hoef ik mij in ieder geval niet meer druk te maken of ik mijn zaken wel op orde heb. Het overzicht van drie A4’tjes heb ik zelf op een avond gemaakt, inclusief een gedeeld 1Password-account, waar alle inloggegevens op veilige wijze staan geregistreerd.

Wellicht voor u een optionele mogelijkheid om aan te bieden aan uw klanten? Of als basisdienst op te nemen binnen uw abonnementsstructuur? Op die manier heeft u uw eigen overlevingskans als intermediair weer wat meer in de hand.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Matthijs Mons benoemd in centrale directie Conclusion

Matthijs Mons benoemd in centrale directie Conclusion

Matthijs Mons is benoemd tot directeur Business Platforms binnen de centrale directie van Conclusion Nederland. Daarnaast blijft hij aan het roer van Yellowtail...