Twintig procent overlevingskans

Gert Vasse 2018

(door Gert Vasse, Yellowtail) Het was 20 juni 2018, een datum om nooit te vergeten. VVP Dag van het Topadvies op een prachtige locatie in Driebergen. Maar ook de dag dat mijn leven even stilstond. Letterlijk. Als gevolg van een virusinfectie kreeg ik levensbedreigende hartritmestoornissen die resulteerden in een hartstilstand.

Doordat ik het zelf voelde aankomen, heb ik tijdig hulp ingeschakeld via de VVP-organisatie. Hierdoor was de 112-spoedhulp al aanwezig toen mijn hart stilstond. Dankzij alle geweldige hulp kan ik het navertellen en u deelgenoot maken van mijn ervaring. Uiteraard met een relevante link naar de wereld van financiële dienstverlening en innovatie. Voor mij was het een reallifesoap over calamiteitenscenario’s, zowel op het gebied van gezondheid als financieel.

Als financieel adviseur geeft u de consument inzicht in en advies over bijvoorbeeld de hypotheek: is die op korte termijn betaalbaar? Maar ook bij calamiteiten zoals overlijden, werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. En hoe eventuele risico’s afgedekt kunnen worden met bijvoorbeeld een risicoverzekering. Zinvolle gesprekken waarbij de consument zich niet altijd bewust is van de risico’s en vaak ook niet direct de behoefte heeft om hier eens even goed in te duiken. Soms worden er aannames gedaan, ‘o, dit is al geregeld via m’n werkgever’, of wordt het onderwerp doorgeschoven naar een later moment. Ik durf de hypothese wel aan dat veel huishoudens geen goed beeld hebben van wat ze nu allemaal wel en niet geregeld hebben op financieel gebied. Onbewust onbekwaam, zeg maar.

Ik heb 2 weken in het UMC Utrecht gelegen. Nadat de diagnose gesteld was en het behandelplan gestart werd, kwam voor mij de bewustwording. Heftig om je te realiseren dat het hart er zomaar mee kan stoppen. “Je had twintig procent overlevingskans”, aldus de cardioloog. Niet alleen voor mij een pittige gewaarwording, maar ook voor mijn directe omgeving. Toen begon ik mij ook af te vragen of ik de financiën eigenlijk wel goed geregeld heb. Wat als ik het niet gered had? Wat als ik arbeidsongeschikt was geworden?

Tijdens mijn herstelperiode thuis ben ik daar eens ingedoken. Al snel bleek dat ík wel een aardig totaalbeeld had van de financiën, maar mijn vrouw in veel mindere mate. Ook bleek dat ik van een oud stukje pensioen het partnerpensioen niet had geregeld, terwijl ik dacht dit ooit al eens geregeld te hebben. Als mijn vrouw er alleen voor was komen te staan, dan was het een vervelende klus geweest om totaalinzicht te krijgen. Veel informatie was wel te achterhalen geweest: kwestie van wat ordners bij elkaar rapen en inloggen in enkele MijnOmgevingen.

‘Had ik de financiën eigenlijk wel goed geregeld?’

Maar ongetwijfeld was die informatie niet volledig geweest, bovendien was het niet een goede basis voor echt goed inzicht. Laat staan dat het op basis van dat beeld duidelijk was welke concrete acties er ondernomen moesten worden om zaken te regelen. Achteraf gezien vond ik dit eerlijk gezegd een tekortkoming van mezelf.

Inmiddels heb ik één en ander keurig op een rijtje gezet. Dit geeft overzicht, inzicht en een handelingsperspectief. Het geeft vooral ook een geruststellend gevoel. Mocht er zich weer een gezondheidscalamiteit voordoen dan hoef ik mij in ieder geval niet meer druk te maken of ik mijn zaken wel op orde heb. Het overzicht van drie A4’tjes heb ik zelf op een avond gemaakt, inclusief een gedeeld 1Password-account, waar alle inloggegevens op veilige wijze staan geregistreerd.

Wellicht voor u een optionele mogelijkheid om aan te bieden aan uw klanten? Of als basisdienst op te nemen binnen uw abonnementsstructuur? Op die manier heeft u uw eigen overlevingskans als intermediair weer wat meer in de hand.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...

Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Het schiet niet op met Open Insurance, stelt de INNOPAY Open Insurance Monitor 2023. “Open Insurance is voorlopig nog een en al geblaf en geen bijten”,...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

Door automatisering mag van de financieel adviseur meer worden verwacht dan in het verleden. Digitale innovatie mag echter ook geen doel op zichzelf zijn, het moet...

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wil meer duidelijkheid over het ontwerp en de impact van de digitale euro. Ook over de rol van banken bij de distributie...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...