Blockchain

section1_page60_article25_1.jpg

Moeten financieel adviseurs vrezen voor de opkomst van blockchain? Voorlopig lijkt dat wel mee te vallen. Toch zal de blockchain-technologie wel degelijk impact gaan hebben op de financiële sector, stellen de nieuwste rapporten.

Het Verbond van Verzekeraars, dat blockchain nadrukkelijk op de agenda heeft geplaatst, publiceerde eerder dit jaar de green paper Big Data. Het Verbond schrijft daarin over blockchain: “Waarom zouden 10.000 individuen zich niet met zo’n register kunnen verbinden tot het doen van een betaling aan een ongelukkige enkeling als die door het noodlot getroffen wordt? Het is denkbaar dat zo’n platform de rol van een verzekeraar overbodig maakt.”

Maar niet per se de rol van de adviseur. Al krijgt deze dan natuurlijk geen provisie meer van de verzekeraar (die is er immers niet meer), maar wordt door de klant rechtstreeks betaald. Is dat echter niet de ontwikkeling die sowieso loopt?

Blockchain past heel goed bij de Peer2Peer-wereld die momenteel ontstaat (‘delen is het nieuwe hebben’). Maar ook in het P2P-tijdperk bestaat behoefte aan financieel advies. Het is vooral de uitvoering die verandert. Ook hier geldt dat die ontwikkeling al volop gaande is. De financieel adviseur die de trend naar hybride advies niet heeft meegekregen, heeft de afgelopen jaren onder een steen geleefd.

Ketenintegratie

Het brancheprogramma ketenintegratie, wie kent het nog? Eindelijk zouden verzekeraars en assurantiekantoren afrekenen met dubbele invoer. Net dat belangrijkste doel van het programma is echter maar zeer ten dele gehaald. Nog steeds hebben verzekeraar en adviseur hun eigen administratie ook.

Misschien dat blockchain hier iets kan betekenen, zodat er alsnog een doorbraak ontstaat? Of wil/durft men de administratie nog steeds niet los te laten?

De afgelopen tijd zijn over blockchain weer veel nieuwe rapporten verschenen, meestal van de hand van consultants. In een op 1 augustus gepubliceerd rapport noemt PwC concreet een aantal zaken waarbij blockchain in het verzekeringsbedrijf van betekenis zou kunnen worden. Daaronder het plaatsen van risico’s.

PwC: “Een blockchain gebruiken om documenten op te slaan en te delen tussen makelaars, underwriters, de verzekerde en herverzekeraars zou leiden tot minder fouten, minder verwerkingstijd en minder kosten doordat dubbele gegevensinvoer verdwijnt en de data consistent zijn en voor iedereen direct toegankelijk.” PwC heeft zelfs een proof of concept gebouwd om te laten zien hoe het zou kunnen werken.

Maar nogmaals: wil/durft men nu wel de administratie los te laten?

Bij blockchain behoudt men overigens de eigen administratie. Maar de andere partijen in de keten hebben er ook toegang toe. Misschien dat de transparantie die daardoor ontstaat een nog wel groter struikelblok is voor ketenintegratie dan de eigen administratie opgeven!

Realisme

Het is niet voor niks dat consultants zoveel blijven publiceren over blockchain, want ze zien er duidelijk nieuwe handel in. De nieuwste rapporten laten gelukkig wel zien dat het realisme terugkeert, na de aanvankelijke hype. Blockchain biedt heus niet voor alles een oplossing, ook niet in de financiële sector. Maar het geloof dat blockchain in bepaalde situaties veel potentie herbergt, is er duidelijk nog steeds. Het verzekeringsbedrijf moet die potentie, bijvoorbeeld bij de afhandeling van schade, ook zeker onderzoeken.

Verzekeraars en andere financiële instellingen kijken ook duidelijk naar de blockchain-technologie. Rabobank startte in april een samenwerking met het Zwitserse Nexuslab, een blockchain startupprogramma onder de vlag van Startupbootcamp. Rabobank bij de bekendmaking van de samenwerking: “Wij experimenteren al enige tijd met blockchaintechnologie. We hebben op dit moment vier speerpunten op blockchaingebied: het internationale betalingsverkeer, micro-payments via Internet of Things, conditionele betalingen en smart contracts. Door de samenwerking met Nexuslab kunnen we onze kennis over deze technologie verder verdiepen. Daarnaast biedt het ons de mogelijkheid om rechtstreeks te werken met perspectiefrijke blockchainstartups en deze te verbinden met onze eigen projecten. Deze combinatie zorgt voor een versnelling van de realisatie van onze speerpunten.”

De Nederlandsche Bank (DNB) ziet de mogelijkheden ook. In zijn rapport ‘Technologische innovatie en de Nederlandse financiele sector’ stelt de toezichthouder: “Blockchain is een gedecentraliseerde database waarin transacties (bijvoorbeeld van digitale valuta of waardepapieren) worden opgeslagen in de vorm van blokken (groepen transacties die rond hetzelfde moment zijn verricht) op de bij het netwerk aangesloten computers. Deze database groeit naarmate de keten (chain) van genoemde blokken (blocks) langer wordt. Elk nieuw blok met transacties moet worden geverifieerd door het netwerk voordat het toegevoegd wordt aan de keten. Daardoor beschikt elke aangesloten computer over dezelfde (alle) informatie over de transacties in het netwerk.

“De blockchaintechnologie heeft in potentie zeer vergaande implicaties voor de financiële sector. Daarom steken steeds meer banken, verzekeraars en andere partijen geld in onderzoek naar mogelijke toepassingen.

“Veelgenoemde voordelen van blockchain zijn de transparantie, veiligheid, en vastlegging van de transacties in het netwerk. Nadelen zijn vooralsnog het ontbreken van coördinatie en de schaalbaarheid van de technologie.”

Blockchain zal eerder impact hebben op verzekeraar dan op adviseur

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Structurele inzet Social Media ontbreekt

Structurele inzet Social Media ontbreekt

Met ruime voorsprong heeft Aegon de ITDS Gouden Award gewonnen als de verzekeraar die in 2014 het meest actief heeft ingezet op Social Media. ITDS-directeur Arjen...

Nuvema verbetert Social Media Testament

Nuvema verbetert Social Media Testament

Met een zogenoemd Social Media Testament (ontwikkeld door uitvaartverzekeraar Nuvema) weten de nabestaanden wat er met een digitale nalatenschap moet gebeuren. Het...

Social media bij klacht effectiever dan telefoon

Social media bij klacht effectiever dan telefoon

"Wanneer je de macht van de sociale media slim inzet, heb je als consument beter contact met de klantenservice dan in het telefoontijdperk." Aldus de Consumentenbond...

Centraal Beheer beste verzekeraar op Social Media

Centraal Beheer beste verzekeraar op Social Media

Centraal Beheer Achmea heeft de Gouden Award van de Social Media Insurance Monitor gewonnen als de verzekeraar die zich het afgelopen jaar het meest actief heeft...

Conservatrix ontwikkelt social media Summer Course

Conservatrix ontwikkelt social media Summer Course

Om intermediair te ondersteunen bij het inzetten van social media als communicatiemiddel heeft Conservatrix een Social Media Summer Course ontwikkeld. Via elf speciaal...

Winnaar 'Mijn Eerste Auto' levenslang verzekerd

Winnaar 'Mijn Eerste Auto' levenslang verzekerd

Afgelopen woensdag overhandigde Diks Verzekeringen een cheque aan mevrouw I. Willems uit Tienray. Zij won de hoofdprijs van de social media actie 'Mijn Eerste Auto'...

Diks bereikt 1,5 miljoen mensen met social media

Diks bereikt 1,5 miljoen mensen met social media

Diks Verzekeringen heeft ruim 1,5 miljoen Nederlanders bereikt met een eenvoudige social media actie 'Mijn Eerste Auto'. Via een speciale Facebook-pagina konden...

Klantcontact intermediair weinig via social media

Klantcontact intermediair weinig via social media

Uit een onderzoek van Anva blijkt dat het merendeel van de assurantiepersonen weliswaar actief is op social media, maar deze (nog) niet massaal inzet voor klantcontact....

Baanbrekende social media innovaties in de Financiële sector

Baanbrekende social media innovaties in de Financiële sector

Drie baanbrekende social media innovaties staan op 1 december 2011 tijdens de Nationale Dag Financiële Marketing in de spotlights van de 'pecha kucha' contest...

Verzekeraars lopen achter met social media

Verzekeraars lopen achter met social media

Nederlandse verzekeraars lopen achter bij het inzetten van social media in vergelijking met andere bedrijven, banken en buitenlandse verzekeraars, aldus onderzoek...