Baanbrekende social media innovaties in de Financiële sector

NDFM 2011

Drie baanbrekende social media innovaties staan op 1 december 2011 tijdens de Nationale Dag Financiële Marketing in de spotlights van de 'pecha kucha' contest 2011. Bezoekers  krijgen in exact 6 minuten en 40 seconden alle ins and outs van de vernieuwende concepten van Christian Bouter (Bouter en De Boom), Diederik van Thiel (Eye Open) en Jan van Lierop (Figlo).

Veel presentaties staan bol van de overbodige onzin. Als toehoorder ben je al na enkele minuten de aandacht kwijt en dan slaat de verveling toe. Pecha Kucha, onderdeel van de Nationale Dag Financiële Marketing dat wordt verzorgd door IG&H, gaat hier voor eens en voor altijd een einde aan maken! Pecha Kucha (letterlijk: prietpraat) is een verfrissende nieuwe presentatiestijl, in origine afkomstig uit Japan. In precies 20 slides die ieder precies 20 seconden in beeld zijn (dus in totaal in 20x20 = 6 minuten en 40 seconden, de maximale ‘span of attention’) kan je een impactvolle en enthousiasmerende presentatie ven. De slides worden als een film afgespeeld, waarbij zeer mooie visuals de ventoon voeren. Het is een techniek die je dwingt om snel en beeldend tot de sentie te komen. Resultaat: veel energie, heldere communicatie, maximale impact!

In de editie van de NDFM 2011 staan drie baanbrekende innovaties op het gebied van social media in de financiële sector centraal.

1. Onafhankelijk Adviesplatform, Christian Bouter, Bouter & De Boom. Het Onafhankelijk Adviesplatform is de projectnaam van het plan van Bouter & De Boom om een breed gedragen interplatform binnen de adviesbranche te ontwikkelen. Wij willen consumenten en bedrijven helpen bij het kiezen van een adviseur (financieel, advocaat, makelaar, accountant, notaris etc.) op basis van elkaars ervaringen. Consumenten moeten daarbij kunnen vertrouwen op betrouwbare en geloofwaardige reviews en scores. Alle data met betrekking tot advieskantoren wordt daarom gecontroleerd door de onafhankelijke organisatie BestReview.nl (in oprichting) en getoond op alle samenwerkende websites. Het internetplatform is gebaseerd op de laatste web 2.0 technieken en de lancering vindt gefaseerd in oktober en november 2011 plaats.

2. Stop het financieel analfabetisme!, Diederick van Thiel, eyeOpen.nl.  Financieel advies wordt social. Social opion: de weg naar de financiële lente. Van Thiel was onder meer ceo van The Cool House of Financial media, directeur Particulieren ING, directeur consumentenmarkt KPN Mobile, consultant bij VODW en is schrijver van de boeken Cool! Winst door belevingsmarketing en Riding the waves over de toekomst van de financiële sector.

3. PFM, FPA, PFP. Wie doet wat, wanneer en waarom?, Jan van Lierop, ceo Figlo Nederland. Als straks de provisie als basis voor het adviestraject is komen te vervallen, zal de consument zelfstandig en los van 'het adviesgedeelte' moeten betalen voor financieel advies. Dat vergt gewenning en investeringsbereidheid van consument en de financiële branche. Hoe deze transformatie zal gaan verlopen is nu nog een grote vraag! Doe-het-zelf advies lijkt in enige vorm een logische stap volgens velen. Laat u uitdagen over de toekomst van ons vak en de rol welke techniek kan spelen in een klantgericht bedieningsconcept. Van Lierop gaat in op oude en nieuwe begrippen en de (internationale) toepasbaarheid van deze concepten voor financiële dienstverleners en hun consumenten.

Meer weten, op een verrassende, onorthodoxe wijze? Bezoek dan de NDFM 2011.
 

Reactie toevoegen

 
Uitwisselen tekstberichten meest gebruikte vorm van sociale media

Uitwisselen tekstberichten meest gebruikte vorm van sociale media

Het uitwisselen van tekstberichten via onder meer WhatsApp is volgens CBS-onderzoek momenteel de meest gebruikte vorm van sociale media: 84 procent van de Nederlanders...

Social Media is gewoon delen

Social Media is gewoon delen

"Social Media helpen mij om beter voor mijn klanten te zorgen.” Aldus financieel adviseur Nico van Koesveld, al vele jaren actief als blogger, Twitteraar...

Social heeft eindelijk plek veroverd bij verzekeraars

Social heeft eindelijk plek veroverd bij verzekeraars

Verzekeraars beschouwen Social inmiddels als het belangrijkste communicatiekanaal voor de binding met de consumenten. Dat stelt Itds in haar nieuwste SoMe magazine. "Social...

Inhaalslag ouderen op social media

Inhaalslag ouderen op social media

Acht op de tien Nederlanders van 12 jaar of ouder maken gebruik van sociale netwerken als WhatsApp, Facebook of Twitter. De afgelopen jaren is het gebruik hiervan...

Slot op valse nieuwsberichten

Slot op valse nieuwsberichten

Veel mensen zien Facebook, Twitter en Google als een belangrijk nieuwskanalen. Toch is juist via deze kanalen veel valse nieuwsberichten in omloop. Deze valse berichten...

Blockchain

Blockchain

Moeten financieel adviseurs vrezen voor de opkomst van blockchain? Voorlopig lijkt dat wel mee te vallen. Toch zal de blockchain-technologie wel degelijk impact...

SoMe

SoMe

Social media zijn niet meer weg te denken in de financiële dienstverlening. VVP signaleert trends en hot items. Twitteren in de woestijn Tweets lijken...

Fma-jury krijgt cadeau van de afm

Fma-jury krijgt cadeau van de afm

AFM-voorzitter Merel van Vroonhoven blijft in dialoog met de jury van Financial Marketing Awards om verandering in de sector verder vorm te geven. Dit zei Van Vroonhoven...

Tom de Bruyne en Paul Turken op 21ste marketingvakdag

Tom de Bruyne en Paul Turken op 21ste marketingvakdag

Heartful Marketing is het thema van de 21ste editie van de Nationale Dag Financiële Marketing van De Baak, NIMA en VVP. Tom de Bruyne en Paul Turken geven deze...

Aegon nl beste Europese verzekeraar op Social Media

Aegon nl beste Europese verzekeraar op Social Media

Het Nederlandse Aegon heeft de hoogste score bereikt bij het eerste Europese onderzoek naar de inzet van Social Media in de verzekeringsbranche.   Aegon NL...