Consument wil advies maar shopt niet

Colinda Rosenbrand 2016

(door Colinda Rosenbrand, OvFD)

De evaluatie van het provisieverbod legt de vinger op de zere plekken en biedt een goede basis voor vervolgstappen die belangrijke zorgpunten weg moeten nemen. Een kleine bloemlezing.

Een groot deel van de consumenten is zich er niet van bewust, dat een directe aanbieder over het algemeen zijn eigen producten verkoopt; één op de tien klanten denkt dat aanbieders doorgaans producten van alle aanbieders vergelijken. Wellicht een dure misvatting als je als klant de laagste hypotheekrente ambieert. Zeker ook omdat consumenten de verschillende vormen van dienstverlening nauwelijks vergelijken. Ze oriënteren zich beperkt op de adviesmarkt, shoppen minder en kiezen daarmee al in een vroeg stadium voor een financiële dienstverlener. De consument kiest dus (onbewust) voor een minder passend advies.

Des te belangrijker is, dat volledig transparant wordt wanneer een financiële dienstverlener onafhankelijk is en op basis van welke wettelijke voorwaarden. Een uitgebreide vergelijking van producten is dan wel het minste dat een consument mag verwachten. Positieve bijkomstigheid is dat onafhankelijkheid de advieskwaliteit ten goede komt, want als het assortiment waaruit gekozen kan worden groter is, leidt dit tot een beter passend product. Ook een belangrijke bijkomstigheid, omdat de advieskwaliteit wel is verbeterd, maar alleen in termen van de wettelijke procesvereisten. Het is daarbij de vraag of klanten daadwerkelijk beter af zijn in termen van passende adviezen en producten. Alleen daadwerkelijk onafhankelijk advies kan de advieskwaliteit zodanig verbeteren, dat de consument echt waar voor zijn geld krijgt.

Zowel adviseurs als aanbieders hebben problemen met het bestaande kostprijsmodel. Intermediairs vinden dat aanbieders de kosten van advies en nazorg in de prijs van het product versleutelen en die kosten zodoende onzichtbaar maken. Aanbieders achten een jaarlijkse controle nodeloos kostprijsverhogend. De OvFD vindt dat beide standpunten onderzocht moeten worden.

De minister richt zich nu eenzijdig op de bezwaren van aanbieders en baseert zich daarbij op een aanbeveling van Actal. Hij kan zich voorstellen dat een jaarlijkse controle onevenredige lasten meebrengt. Actal noemt echter twee mogelijkheden om de regeldruk te verminderen. Zo kan ook de dvd-generator worden verbeterd, waardoor aanbieders minder tijd kwijt zijn. De OvFD denkt dat een objectivering van het kostprijsmodel tot lagere lasten kan leiden omdat de controle voor accountants dan gemakkelijker wordt. Bekijk dus ook alle opties!

Adviseurs zijn er ook nog niet goed in geslaagd om een stabiel verdienmodel voor nazorg te ontwikkelen. Een lastige opgave als een directe aanbieder de nazorg ‘gratis’ via zijn product biedt, terwijl het intermediair een prijs in rekening moet brengen. Geen gelijk speelveld, dus over een oplossing moet worden gesproken.

De minister concludeert dat er geen problemen zijn met de toegankelijkheid van advies. Consumenten kunnen advies wel betalen, maar zijn ‘alleen’ niet bereid om te betalen. Alleen de financiële drempel telt en alle andere drempels vallen buiten het bestek van het rapport, terwijl die juist zo belangrijk zijn.

De adviesbehoefte bij consumenten is groot, maar consumenten shoppen niet. Ze zien dus ook niet waar de kwaliteit en/of prijs van een product beter is. Tegelijkertijd zien we een significante verschuiving naar goedkopere alternatieven en bestaat ongevraagd advies nog maar nauwelijks. De toegankelijkheid blijkt dus beperkt. Nader onderzoek is dus noodzakelijk.

De post contractuele zorgplicht blijkt onduidelijk. Een gevolg van het provisieverbod is naar onze mening, dat klanten advieskosten willen voorkomen door zelf ‘gratis’wijzigingen uit te voeren, rechtstreeks bij de aanbieder. Ze krijgen daartoe ook steeds meer mogelijkheden via digitale omgevingen. Feit is echter dat aanbieders het onderliggende advies niet kennen en de klant de financiële impact niet altijd kan overzien. Wij zien inmiddels de eerste problemen en dat is ongetwijfeld nog maar het topje van de (toekomstige) ijsberg!

‘Wij zien de eerste problemen, ongetwijfeld het topje van de ijsberg’

Onduidelijk is waar de zorgplicht ligt als de klant zelf gaat wijzigen. Gaat die dan van de adviseur naar de aanbieder of is de consument zelf verantwoordelijk? Relevant is ook of de klant advies krijgt van de intermediaire aanbieder of niet. Is hem dat duidelijk? Indien execution only, dan geldt dus ook de kennis- en ervaringstoets? Indien advies, dan toch ook uitsluitend op basis van een klantprofiel? En hoe zit het met het kostprijsmodel? Advies over wijzigingen is ook niet gratis. Kortom; meer duidelijkheid en een gelijk speelveld is dringend vereist.

Reactie toevoegen

 
Editie
OvFD: wetsvoorstel Franchise schiet door voor financiële sector

OvFD: wetsvoorstel Franchise schiet door voor financiële sector

Voor franchiseformules die werkzaam zijn in de financiële dienstverlening is het wetsvoorstel Franchise volgens de OvFD "een complicerende factor in de al strikt...

OvFD: jarenlange lobby beloond

OvFD: jarenlange lobby beloond

"We zijn heel blij met het feit dat de minister onafhankelijk advies wettelijk gaat markeren.' Zo reageert OvFD-voorzitter Christian Dijkhof op de aankondiging van...

Afspraken over klantbenadering aflossingsvrij

Afspraken over klantbenadering aflossingsvrij

Adfiz en OvfD hebben met het Verbond van Verzekeraars en NVB afspraken gemaakt over het informeren van klanten met een aflossingsvrije hypotheek. De AFM geeft in...

Brandbrief brancheorganisaties over verwerken BSN

Brandbrief brancheorganisaties over verwerken BSN

Verschaf onafhankelijk adviseurs zekerheid over het verwerken van het BSN. "Indien zij dit niet kunnen verwerken, betekent dit dat ze voor een groot aantal financiële...

"Fiscale behandeling advies moet terug naar niveau van voor provisieverbod"

"Fiscale behandeling advies moet terug naar niveau van voor provisieverbod"

Bevorder de toegankelijkheid van advies en breng de fiscale behandeling van advies terug naar het niveau van voor het provisieverbod. Dat is de boodschap van Enno...

Afscheidsinterview Berend Tooms in VVP 3

Afscheidsinterview Berend Tooms in VVP 3

Financieel adviseur Berend Tooms verruilt Den Haag voor Spanje, waar hij samen met zijn vrouw José appartementen gaat verhuren. Tussen de verhuisdozen blikt...

Zwalkend woningmarktbeleid maakt adviseren lastig

Zwalkend woningmarktbeleid maakt adviseren lastig

  Starters hebben grote problemen op de woningmarkt. Sociale huurwoningen zijn beperkt voorradig en bovendien afhankelijk van inkomen. Een alternatief in...

Adfiz en OvFD nemen het op voor starters op woningmarkt

Adfiz en OvFD nemen het op voor starters op woningmarkt

Adfiz en OvFD pleiten voor meefinancieren van de kosten koper en flexibilisering van de mogelijkheden om te schenken om starters meer mogelijkheden te geven op de...

Deel pe-ervaringen in Wft-examenloket

Deel pe-ervaringen in Wft-examenloket

 Brancheorganisaties Adfiz, CFD, NVF en OvFD openen opniieuw het Wft-examenloket. Kandidaten die het PE-examen voor de tweede PE-periode (1 april 2017...

Ovfd: teleurstellend dat Consumentenbond niet wijst op waarde advies

Ovfd: teleurstellend dat Consumentenbond niet wijst op waarde advies

Teleurstellend dat de Consumentenbond niet wijst op de waarde van deskundig financieel advies, aldus de OvFD in een reactie op het bericht dat hypotheekbanken consumenten...