Data, data en nog eens data

Pascal Spelier

Tijdens het ‘Digital insurance agenda'-event in München in november, werd weer eens duidelijk dat data een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de verzekeringswereld. Tal van Insurtechs hebben een niet te stillen honger naar klantgegevens, met als doel een betere klantbeleving te bieden en risico’s beter in te schatten of te voorkomen.

Ook FinTechs kunnen binnenkort dankzij PSD2 en de AVG -als de klant het wil-over steeds meer data beschikken, hun klanten beter inzicht geven in hun financiële situatie en het advies hierop afstemmen. ING stoeit al een beetje met PSD2 via haar eigen FinTech Yolt.com. Maar begin volgend jaar gaan we pas echt merken welke invloed PSD2 op de financiële sector heeft.

Terug naar verzekeren. Veel beter dan schades uitbetalen, is schades voorkomen. In toenemende mate zien we daardoor InsurTechs en andere startups die door sensors te gebruiken, proberen te voorkomen dat risico’s zich voordoen. Of door tijdig ingrijpen schades proberen te voorkomen of te verminderen. Zo maar een greep uit ondernemingen die sensoren maken om risico’s te beperken.

Het Amerikaanse Roost heeft sensoren die waterlekkage en bevriezing van leidingen kunnen detecteren. Ook hebben ze speciale batterijen die ‘domme’ rookmelders slim maken en die verbindt met de smartphone van de klant. Homies, een initiatief van Achmea, biedt haar klanten een slim alarm dat bij brand en inbraak niet alleen een alarm laat afgaan, maar ook de klant, familie, vrienden en buren waarschuwt met een appje. Het Amerikaanse Notion heeft een alles-in-één-sensor voor beweging, lekkage, rook, glasbreuk, et cetera. Natuurlijk krijgt de klant op zijn smartphone een melding als er iets aan de hand is.

Ook gedragsdata worden steeds belangrijker. Het Nederlandse InsurApp, een initiatief van RISK Ventures, heeft met behulp van technologie van de Belgische onderneming Sentiance, een app gemaakt die de context van de klant en patronen vaststelt. Zelflerende algoritmes voorspellen de situatie van de klant en laten de app relevante berichten of suggesties voor verzekeringen sturen.

Het Australische Boundlss biedt een op kunstmatige intelligentie gebaseerde health coach, een chatbot die interessant is voor zorg-en levensverzekeraars. Ze hebben een integratie met meer dan 250 ‘wearables’ en gezondheidsapps en gaan op basis van de verzamelde data met de gebruiker een gesprek aan over zijn of haar gezondheid.

Inmiddels zijn er ook al meerdere apps die als digitale verzekeringsadviseur in jouw broekzak fungeren. Denk aan Knip, GetSafe, Clark en Brolly. Ze verzamelen alle data van bestaande verzekeringen. Slimme algoritmen checken of je nog steeds goed verzekerd bent. Knab lanceerde in Nederland een vergelijkbaar initiatief.

Al langer zien we pay-how-you-drive-initiatieven in de verzekeringswereld. Tijdens de DIA stond Drivies op het podium, de zoveelste InsurTech die het rijgedrag van bestuurders koppelt aan de premiebetaling voor de autoverzekering. Het ook aanwezige Carvi gaat nog iets verder. Met een slimme dashcam van nog geen driehonderd dollar, krijg je toegang tot een functionaliteit die doorgaans enkel in dure auto’s zit. Carvi analyseert razendsnel videobeelden en waarschuwt de automobilist bij het onbedoeld verlaten van de rijstrook en botsingsgevaar. Carvi analyseert ook jouw rijgedrag, hetgeen interessant kan zijn voor verzekeraars. Ook de videobeelden kunnen, in geval van een ongeluk, van belang zijn voor verzekeraars.

Bij ruim de helft van de InsurTechs die zich presenteerden tijdens de DIA, speelt data een centrale rol in de dienstverlening. Het tekent het belang van data voor de toekomst van verzekeren. Verzekeraars die toegang hebben tot de (gedrags-)data van klanten, hier slim mee omgaan en hun verzekeringen en risicobeleid hierop aanpassen, zijn het best voorgesorteerd op de toekomst. Wat is uw strategie met betrekking tot het verzamelen van (gedrags-)data? n

‘Slimme algoritmen checken of je nog steeds goed verzekerd bent’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Ruim 30 young professionals vanuit negentien verschillende verzekeringsmaatschappijen zijn gestart met het Jongeren Innovatie Programma 2023. In multidisciplinaire...

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...

Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Het schiet niet op met Open Insurance, stelt de INNOPAY Open Insurance Monitor 2023. “Open Insurance is voorlopig nog een en al geblaf en geen bijten”,...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

Door automatisering mag van de financieel adviseur meer worden verwacht dan in het verleden. Digitale innovatie mag echter ook geen doel op zichzelf zijn, het moet...

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wil meer duidelijkheid over het ontwerp en de impact van de digitale euro. Ook over de rol van banken bij de distributie...