Data, data en nog eens data

Pascal Spelier

Tijdens het ‘Digital insurance agenda'-event in München in november, werd weer eens duidelijk dat data een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de verzekeringswereld. Tal van Insurtechs hebben een niet te stillen honger naar klantgegevens, met als doel een betere klantbeleving te bieden en risico’s beter in te schatten of te voorkomen.

Ook FinTechs kunnen binnenkort dankzij PSD2 en de AVG -als de klant het wil-over steeds meer data beschikken, hun klanten beter inzicht geven in hun financiële situatie en het advies hierop afstemmen. ING stoeit al een beetje met PSD2 via haar eigen FinTech Yolt.com. Maar begin volgend jaar gaan we pas echt merken welke invloed PSD2 op de financiële sector heeft.

Terug naar verzekeren. Veel beter dan schades uitbetalen, is schades voorkomen. In toenemende mate zien we daardoor InsurTechs en andere startups die door sensors te gebruiken, proberen te voorkomen dat risico’s zich voordoen. Of door tijdig ingrijpen schades proberen te voorkomen of te verminderen. Zo maar een greep uit ondernemingen die sensoren maken om risico’s te beperken.

Het Amerikaanse Roost heeft sensoren die waterlekkage en bevriezing van leidingen kunnen detecteren. Ook hebben ze speciale batterijen die ‘domme’ rookmelders slim maken en die verbindt met de smartphone van de klant. Homies, een initiatief van Achmea, biedt haar klanten een slim alarm dat bij brand en inbraak niet alleen een alarm laat afgaan, maar ook de klant, familie, vrienden en buren waarschuwt met een appje. Het Amerikaanse Notion heeft een alles-in-één-sensor voor beweging, lekkage, rook, glasbreuk, et cetera. Natuurlijk krijgt de klant op zijn smartphone een melding als er iets aan de hand is.

Ook gedragsdata worden steeds belangrijker. Het Nederlandse InsurApp, een initiatief van RISK Ventures, heeft met behulp van technologie van de Belgische onderneming Sentiance, een app gemaakt die de context van de klant en patronen vaststelt. Zelflerende algoritmes voorspellen de situatie van de klant en laten de app relevante berichten of suggesties voor verzekeringen sturen.

Het Australische Boundlss biedt een op kunstmatige intelligentie gebaseerde health coach, een chatbot die interessant is voor zorg-en levensverzekeraars. Ze hebben een integratie met meer dan 250 ‘wearables’ en gezondheidsapps en gaan op basis van de verzamelde data met de gebruiker een gesprek aan over zijn of haar gezondheid.

Inmiddels zijn er ook al meerdere apps die als digitale verzekeringsadviseur in jouw broekzak fungeren. Denk aan Knip, GetSafe, Clark en Brolly. Ze verzamelen alle data van bestaande verzekeringen. Slimme algoritmen checken of je nog steeds goed verzekerd bent. Knab lanceerde in Nederland een vergelijkbaar initiatief.

Al langer zien we pay-how-you-drive-initiatieven in de verzekeringswereld. Tijdens de DIA stond Drivies op het podium, de zoveelste InsurTech die het rijgedrag van bestuurders koppelt aan de premiebetaling voor de autoverzekering. Het ook aanwezige Carvi gaat nog iets verder. Met een slimme dashcam van nog geen driehonderd dollar, krijg je toegang tot een functionaliteit die doorgaans enkel in dure auto’s zit. Carvi analyseert razendsnel videobeelden en waarschuwt de automobilist bij het onbedoeld verlaten van de rijstrook en botsingsgevaar. Carvi analyseert ook jouw rijgedrag, hetgeen interessant kan zijn voor verzekeraars. Ook de videobeelden kunnen, in geval van een ongeluk, van belang zijn voor verzekeraars.

Bij ruim de helft van de InsurTechs die zich presenteerden tijdens de DIA, speelt data een centrale rol in de dienstverlening. Het tekent het belang van data voor de toekomst van verzekeren. Verzekeraars die toegang hebben tot de (gedrags-)data van klanten, hier slim mee omgaan en hun verzekeringen en risicobeleid hierop aanpassen, zijn het best voorgesorteerd op de toekomst. Wat is uw strategie met betrekking tot het verzamelen van (gedrags-)data? n

‘Slimme algoritmen checken of je nog steeds goed verzekerd bent’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...

Inschrijving JIP 2023 gestart

Inschrijving JIP 2023 gestart

Voor alles en voor iedereen een verzekering. Dat is het thema van de achtste editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) van het Verbond van Verzekeraars,...

Britse makelaar Superscript via Rotterdam Europa in

Britse makelaar Superscript via Rotterdam Europa in

De Britse verzekeringsmakelaar Superscript betreedt de Europese markt, met Rotterdam als uitvalsbasis. Superscript richt zich op Europese techbedrijven, veelal startups...

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

Digitalisering zal een grote invloed hebben op de verzekeringsmarkt het komende decennium. Met de gegevens van consumenten zal het mogelijk zijn om verzekeringen...

Achmea gaat vliegende auto's verzekeren

Achmea gaat vliegende auto's verzekeren

Achmea denkt dat over twee jaar de eerste passagiersvluchten met drones zullen plaatsvinden. Als luchttaxi's vliegende auto's zijn, wil Achmea ze wel verzekeren....

Oud en nieuw

Oud en nieuw

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 06-2022) MoneyView en ik vieren in 2023 allebei ons dertigjarig jubileum. Deze mijlpaal maakt dat ik, bij wijze van uitzondering,...

Ockto neemt Open Banking platform Bittiq over

Ockto neemt Open Banking platform Bittiq over

Ockto neemt het Open Banking platform Bittiq over. Het platform zal binnen Ockto verder gaan als het Ockto Open Banking team. Robert Harreman, CEO van Ockto: “Wij...

Wereld barst van zaken die eenvoudiger kunnen

Wereld barst van zaken die eenvoudiger kunnen

(Uit VVP 06-2022) “Innovatie gebeurt nooit zomaar uit het niets”, aldus CEO Ali Niknam van bunq. Volgens Niknam “barst de wereld van dingen die...

Hypotheekmarkt wil gebruik brondata versnellen

Hypotheekmarkt wil gebruik brondata versnellen

Meer dan 40 ketenpartijen uit de hypotheekmarkt slaan de handen ineen om het delen van brondata binnen de keten te versnellen. Hiervoor tekenden zij het convenant...

Meer investeren in digitalisering en innovatie

Meer investeren in digitalisering en innovatie

(Blog door Saket Gulati, Cognizant) Buitenlandse digitale bedrijven hebben nu de potentie in Nederland gezien en beginnen geleidelijk de zaken binnen de verzekeringssector...