Data, data en nog eens data

Pascal Spelier

Tijdens het ‘Digital insurance agenda'-event in München in november, werd weer eens duidelijk dat data een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de verzekeringswereld. Tal van Insurtechs hebben een niet te stillen honger naar klantgegevens, met als doel een betere klantbeleving te bieden en risico’s beter in te schatten of te voorkomen.

Ook FinTechs kunnen binnenkort dankzij PSD2 en de AVG -als de klant het wil-over steeds meer data beschikken, hun klanten beter inzicht geven in hun financiële situatie en het advies hierop afstemmen. ING stoeit al een beetje met PSD2 via haar eigen FinTech Yolt.com. Maar begin volgend jaar gaan we pas echt merken welke invloed PSD2 op de financiële sector heeft.

Terug naar verzekeren. Veel beter dan schades uitbetalen, is schades voorkomen. In toenemende mate zien we daardoor InsurTechs en andere startups die door sensors te gebruiken, proberen te voorkomen dat risico’s zich voordoen. Of door tijdig ingrijpen schades proberen te voorkomen of te verminderen. Zo maar een greep uit ondernemingen die sensoren maken om risico’s te beperken.

Het Amerikaanse Roost heeft sensoren die waterlekkage en bevriezing van leidingen kunnen detecteren. Ook hebben ze speciale batterijen die ‘domme’ rookmelders slim maken en die verbindt met de smartphone van de klant. Homies, een initiatief van Achmea, biedt haar klanten een slim alarm dat bij brand en inbraak niet alleen een alarm laat afgaan, maar ook de klant, familie, vrienden en buren waarschuwt met een appje. Het Amerikaanse Notion heeft een alles-in-één-sensor voor beweging, lekkage, rook, glasbreuk, et cetera. Natuurlijk krijgt de klant op zijn smartphone een melding als er iets aan de hand is.

Ook gedragsdata worden steeds belangrijker. Het Nederlandse InsurApp, een initiatief van RISK Ventures, heeft met behulp van technologie van de Belgische onderneming Sentiance, een app gemaakt die de context van de klant en patronen vaststelt. Zelflerende algoritmes voorspellen de situatie van de klant en laten de app relevante berichten of suggesties voor verzekeringen sturen.

Het Australische Boundlss biedt een op kunstmatige intelligentie gebaseerde health coach, een chatbot die interessant is voor zorg-en levensverzekeraars. Ze hebben een integratie met meer dan 250 ‘wearables’ en gezondheidsapps en gaan op basis van de verzamelde data met de gebruiker een gesprek aan over zijn of haar gezondheid.

Inmiddels zijn er ook al meerdere apps die als digitale verzekeringsadviseur in jouw broekzak fungeren. Denk aan Knip, GetSafe, Clark en Brolly. Ze verzamelen alle data van bestaande verzekeringen. Slimme algoritmen checken of je nog steeds goed verzekerd bent. Knab lanceerde in Nederland een vergelijkbaar initiatief.

Al langer zien we pay-how-you-drive-initiatieven in de verzekeringswereld. Tijdens de DIA stond Drivies op het podium, de zoveelste InsurTech die het rijgedrag van bestuurders koppelt aan de premiebetaling voor de autoverzekering. Het ook aanwezige Carvi gaat nog iets verder. Met een slimme dashcam van nog geen driehonderd dollar, krijg je toegang tot een functionaliteit die doorgaans enkel in dure auto’s zit. Carvi analyseert razendsnel videobeelden en waarschuwt de automobilist bij het onbedoeld verlaten van de rijstrook en botsingsgevaar. Carvi analyseert ook jouw rijgedrag, hetgeen interessant kan zijn voor verzekeraars. Ook de videobeelden kunnen, in geval van een ongeluk, van belang zijn voor verzekeraars.

Bij ruim de helft van de InsurTechs die zich presenteerden tijdens de DIA, speelt data een centrale rol in de dienstverlening. Het tekent het belang van data voor de toekomst van verzekeren. Verzekeraars die toegang hebben tot de (gedrags-)data van klanten, hier slim mee omgaan en hun verzekeringen en risicobeleid hierop aanpassen, zijn het best voorgesorteerd op de toekomst. Wat is uw strategie met betrekking tot het verzamelen van (gedrags-)data? n

‘Slimme algoritmen checken of je nog steeds goed verzekerd bent’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Zeven miljoen groeikapitaal voor Alicia

Zeven miljoen groeikapitaal voor Alicia

Alicia Insurance, specialist in het ontwikkelen en embedded aanbieden van verzekeringen voor zelfstandigen, heeft zeven miljoen euro groeikapitaal opgehaald. De...

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 15 december 2022 van 15.00 uur tot 17.00 uur bij het Verbond in Den Haag een sectoroverstijgende bijeenkomst...

Verduurzaming: toch gebouwgebonden financiering

Verduurzaming: toch gebouwgebonden financiering

Het kabinet heeft het voornemen een wetsvoorstel uit te werken dat een robuuste juridische basis geeft voor gebouwgebonden financierings- en ontzorgingsconcepten...

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Geïnspireerd door James Webb

Geïnspireerd door James Webb

(Innovator Kees Haverkamp in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De ruimtevaart heeft mij van kinds af aan al bijzonder geboeid. Toen in december 2021 de...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Kennismaken met een grote groep gelijkgestemden en je vervolgens vastbijten in duurzaamheid en verzekeren. Deze eerste stappen in het innovatieproces zijn gezet...

Waar blijft realtime premiebepaling?

Waar blijft realtime premiebepaling?

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De digitale revolutie gaat niet per se gepaard met een verzekeringsrevolutie. En waar blijft de realtime premiebepaling? Vergeet...