De absolute meerwaarde van een financieel levensplan

Maurice van den Hemel 2023

(Maurice van den Hemel in VVP 3, 2023) Wat kan een financieel levensplan betekenen voor mensen? Vaak merken wij bij ‘Gewoon lekker leven’ dat het maken van een plan een latente behoefte is. Belangrijk, maar niet urgent. Velen stellen het uit en gaan zonder plan en dus onbewust door het leven. Hoe belangrijk is het opstellen van een plan? Een inspirerend voorbeeld van de familie Sanders en Felius uit Middelburg.

Op 1 maart 2022 was het definitief. Paul en Carolien Sanders en Robert Felius verkochten hun restaurants Tamboer en Hildernisse in Middelburg. Een jaar later blikken we terug op ondernemerschap in de horeca, het stoppen als ondernemer en hoe ‘gewoon lekker leven’ er nu uitziet.

In 2018 hadden we het eerste gesprek. Tijdens dat gesprek voelden wij de passie voor het ondernemersleven. Tegelijk proefden wij de drang naar iets anders. Het horeca-leven vraagt veel. Paul is veertig jaar werkzaam geweest in de horeca en dat heeft zijn sporen nagelaten. Zo bleek onlangs dat twee pezen in zijn schouders zijn afgescheurd. Of hij daar dan niks van had gemerkt had? Gewoon doorgaan was (en is) het motto.

Terug naar het gesprek in 2018. De drang naar iets anders werd duidelijk en bij de vraag waar ze zichzelf over tien jaar zouden zien, was het antwoord: weg uit de dagelijkse hectiek. Paul, Carolien en later ook Robert kozen ervoor om zich door ons te laten begeleiden. Na het eerste gesprek bij ons op kantoor, kregen ze ‘levensvragen’ mee. Bijvoorbeeld: “Stel de dokter zegt dat je nog vijf tot tien jaar te leven hebt. Het goede nieuws is dat je je nooit ziek zult voelen. Het slechte nieuws is dat je geen enkel idee hebt wanneer je precies zal overlijden. Wat doe je in de tijd die er overblijft om je leven voluit te leven? Zou je je leven veranderen en hoe zou je dat doen?” Paul als Carolien reageerden resoluut: direct stoppen met de zaak.

Een van de belangrijkste vragen die Paul en Carolien vijf jaar geleden hadden, was: waar staan we nu en wanneer zou stoppen mogelijk zijn? Voor ons een vanzelfsprekende vraag, maar ondernemers hebben hier bijna nooit een antwoord op. En wij konden naar waarheid zeggen: jullie kunnen stoppen. En wel nu!

Openstaan

Ze reageerden niet euforisch, maar met terughoudend enthousiasme. Kunnen we echt stoppen? Is de finishlijn echt bereikt? Het nieuws moest eerst indalen. Logisch als je bijna veertig jaar gewend bent dagelijks klaar te staan voor je gasten.

Terwijl ze aan het nieuws moesten wennen, bleef de zaak gewoon open. Aan de ene kant wisten ze dat ze konden stoppen en tegelijkertijd moest de zaak wel gewoon doordraaien met dezelfde passie, kwaliteit en inzet.

In deze periode vonden veel gesprekken plaats. Het proces waar Paul en Carolien in zaten, maakte heel goed duidelijk welke waarde een financieel levensplan kan hebben. Als Carolien en Paul wel hadden geweten hoe ze er financieel voorstonden en inzichtelijk hadden wat hun wensen waren, dan hadden ze niet zo verrast hoeven te zijn toen ze hoorden financieel afhankelijk te zijn.

Langzamerhand wenden Paul, Carolien en Robert aan hun nieuwe realiteit. En op dat moment meldde zich een potentiële koper. Door het financieel levensplan was duidelijk welk bedrag nodig is om de rest van hun leven ‘gewoon lekker te leven’. Dit staat haaks op de werkelijkheid bij accountants en fiscalisten. Zij kijken vooral wat het bedrijf waard is, maar naar de concrete behoefte van de klant wordt niet gekeken.

De verkoop van een levenswerk is op zich al een ingrijpend proces. Paul, Carolien en Robert kregen echter ook te maken met de corona-pandemie. De twee restaurants moesten verplicht dicht. Ze gingen van start met afhaalmaaltijden en moesten alle zeilen bijzetten om het personeel te behouden. Er werd meer dan ooit gevraagd van hun ondernemerschap. En dat lukte. Hun gezamenlijke kracht bracht redding: snel en passend handelen waardoor het bedrijf door kon, het personeel aan boord bleef en de gasten betrokken bleven. Pas op 1 maart 2022 is het dan echt zover en is de verkoop rond. Vrijheid!

Op adem komen

Uit de sneltrein stappen, bleek een groot ding. Op adem komen, lekker met vakantie, een nieuw levensritme zoeken, is niet zo eenvoudig voor mensen die altijd veel bezig zijn geweest. Ze waren altijd bezig met hun zaak. Geen tijd voor feestjes. En de telefoon voor reserveringen. Het is zo gek!

Langzaam maar zeker begonnen Paul en Carolien aan hun nieuwe leven te wennen. Ze kijken nu met veel plezier terug op de gesprekken die wij met hen voerden en die hen bevestiging en vertrouwen gaven. Ook nu nog. Want onzekerheden blijven er en monitoring van een levensplan is en blijft noodzakelijk. Fijn dat ze dit met ons willen doen.

Ondernemerslessen

Zijn er nog ondernemerslessen die Carolien en Paul (horeca)ondernemers willen meegeven? Achteraf hadden ze al veel eerder een dag minder per week open wilen zijn met de restaurants. Geen zes maar vijf dagen in de week. Meer dan genoeg. Besef als ondernemer te allen tijde dat je personeel het allerbelangrijkste is. Wees goed voor ze! Zorg er verder voor dat je financieel plaatje helder is. Daar mankeert het nog wel eens aan bij ondernemers. En ten slotte: weet wat jouw onderneming uniek maakt.

aurice van den Hemel: ‘Financiële advieswereld kan mooie impact hebben op de maatschappij.’

Dagelijks zien wij de waarde van een financieel levensplan voor onze klanten. Af en toe halt houden in de ‘ratrace’ en uitdagende levensvragen stellen. Daarbij het financieel fundament goed in ogenschouw houden en hiermee zorgen dat klanten passende keuzes kunnen maken en met passie en vertrouwen door het leven kunnen gaan. De financiële wereld kan zo’n mooie impact hebben op de maatschappij.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Maurice van den Hemel weg bij Gewoon Lekker Leven

Maurice van den Hemel weg bij Gewoon Lekker Leven

Maurice van den Hemel is per 1 maart 2024 gestopt bij advieskantoor Gewoon Lekker Leven uit Goes.  Hij heeft zijn aandelen overgedragen aan Pieter Bolle, die...

Wie zijn de Erics binnen de financiële sector?

Wie zijn de Erics binnen de financiële sector?

"Eric van 't Zelfde, schoolleider in het bekende tv programma 'Dreamschool' is een inspirerend voorbeeld voor de financiële sector", aldus adviseur Maurice...

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

“De vraag is”, aldus Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) in de nieuwe VVP 03-2023, “of in een markt waarin het aantal ICT-partijen snel consolideert...

Medewerkers: last of zegen?

Medewerkers: last of zegen?

"Is het tekort aan mensen het probleem of is er een dieperliggend probleem? Ik denk het laatste", aldus adviseur Maurice Van Den Hemel van Gewoon lekker leven in...

Doe meer voor minder klanten

Doe meer voor minder klanten

(Adviseur Maurice van den Hemel in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “Neem minder klanten in beheer zodat je daadwerkelijk al je klanten kent...

Financieel adviseur als veilige basis en inspirator

Financieel adviseur als veilige basis en inspirator

"Wie is bij uitstek de persoon om in deze hectische tijd de mens echt bij te staan? De financieel adviseur! Sta op, neem initiatief en maak het verschil. Wees de...

Crypto: betaalmiddel, belegging of speculatie?

Crypto: betaalmiddel, belegging of speculatie?

"Wij zijn voorzichtig enthousiast geworden met betrekking tot de mogelijkheden en tegelijk huiverig voor de risico’s", aldus adviseur Maurice van den Hemel...

Adviseur Van den Hemel: the Russians love their children too

Adviseur Van den Hemel: the Russians love their children too

"Covid is enigszins achter de rug, maar we worden direct geconfronteerd met andere ontwikkelingen. Zes stormen achter elkaar in Nederland en dan het uitbreken van...

"Te veel geld voor velen"

"Te veel geld voor velen"

"Wat gebeurt er dus als we ons huis op late leeftijd verkopen en het verzorgingstehuis ingaan? Veel geld op de bankrekening, maar vaak weinig energie en vitaliteit...

Meer doen voor minder klanten

Meer doen voor minder klanten

(Uit VVP 4-2021) “Neem minder klanten in beheer zodat je daadwerkelijk al je klanten kent en kunt bedienen. Twintig jaar terug, toen ik mijn eerste advieskantoor...