Digitale basisstructuur werkt

Jurjen Oosterbaan 2018 WV

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik denk dat dit binnen onze sector het geval is”, aldus Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO.

Volgens Oosterbaan Martinius is dat geen vanzelfsprekendheid wanneer je kijkt naar de diversiteit van producten en diensten, de verschillende partijen die deel uitmaken van de keten, de verschillende belangen en distributiemethoden die er zijn. “Om dan jaarlijks miljoenen transacties met vele miljarden euro’s premie en uitkeringen zonder grote digitale storingen te laten functioneren is iets om als sector dankbaar voor te zijn. Maar tegelijkertijd ook een waarschuwing om niet voortijdig innovaties door te voeren die het huidige goed werkende systeem kunnen verstoren. Uiteraard kunnen dingen beter. Dat uitspreken is dan niet bedoeld als verwijt maar meer een wenselijke ambitie. Wat mij betreft zouden inspanningen op het gebied van innovatie vooral gericht moeten zijn op het vergroten van het inzicht van de consument in zijn eigen financiële positie en het stimuleren van de consument om tijdig maatregelen te nemen om de eigen financiële weerbaarheid te vergroten.”

Jurjen Oosterbaan-Martinius: ‘Adviseur wordt meer ‘data-analist’ en regisseur voor de klant.’

Voordeel adviseur

Volgens Oosterbaan Martinius gaat het thema ‘data’ langs allerlei kanten belangrijker worden. “Wij krijgen te maken met Europese wetgeving die gevolgen zal hebben voor het uitwisselen van data tussen financiële instellingen. Maar ook een toenemende discussie over de vraag onder welke voorwaarden de adviseur van de klant op eenvoudige wijze toegang moet kunnen hebben tot de informatie die bijvoorbeeld aanbieders over de klant hebben. Deze toegang moet efficiënt, dat wil zeggen snel en tegen lage kosten, mogelijk zijn. Zonder toegang tot deze data kan een adviseur niet op goede wijze invulling geven aan zijn werkzaamheden in het kader van onderhoud. Omdat wij weten dat een groot deel van de consumenten zelf onvoldoende oog heeft voor het belang van onderhoud van de financiële situatie, betekenen blokkades voor de adviseur op het gebied van toegang tot data dat daarmee veel consumenten risico’s gaan lopen die niet nodig zijn. Een deel van de digitale innovaties zal zich richten op deze data-uitwisseling. De financieel adviseur wordt daarmee meer ‘data-analist’ en regisseur voor de klant. Kijk je naar het portfolio van de opleidingen in onze sector, dan zie je dat voor die wijzing van de functie van de financieel adviseur nog beperkt aandacht is.”

Impact

Wat de impact van AI zal zijn op financieel advies is een lastige vraag, aldus Oosterbaan Martinius. “Misschien een paar verwachtingen op hoofdlijnen? Er komt meer informatie voor consumenten beschikbaar. Een overvloed aan informatie kan leiden tot keuzenstress en daarmee tot uitstel van keuzen. De rol van de adviseur zou kunnen verschuiven van bron van kennis (weten) naar dienstverleners die bevorderen dat consumenten ook gaan doen wat in hun belang is (activeren). Voor de adviesbranche kan dit betekenen dat ‘kennis’ minder exclusief wordt en de onderscheidende kracht vooral op vaardigheid in de communicatie met consumenten komt te liggen.“

Drie tips

  • Benoem ‘digitalisering’ als strategisch onderwerp voor de toekomst van jouw kantoor;
  • Stimuleer medewerkers zich digitaal vaardiger te ontwikkelen;
  • Ga structureel periodiek met collega’s in gesprek hoe zij de digitale ontwikkelingen in hun kantoor verwerken. Dus digitale gespreksgroepen in een vaste samenstelling.

Persoonlijk en betrokken advies is de absolute meerwaarde van de financiële adviessector. Hoe meer aandacht, tijd en ruimte hiervoor is, hoe beter voor de klant en voor het imago van de adviessector zelf. De vraag is hoe digitale innovatie kan bijdragen aan persoonlijk en betrokken advies. VVP vroeg een aantal experts onder meer met welke digitale innovaties adviseurs hun voordeel kunnen doen en wat de impact van artificiële intelligentie zal zijn op financieel advies.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Pak kunstmatige intelligentie slim aan, stelt Justin Schlee (ANVA) in het katern Haal meer uit data in de dinsdag verschenen nieuwe VVP 1-2024. Schlee: "Mijn advies...

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

In de vandaag (dinsdag) verschenen VVP 1-2024 duelleert Richard Meinders (SVC Groep, lid VVP Ondernemerspanel) met ChatGPT over actieve provisietransparantie in...

Specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies

Specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies

Er worden specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies geïntroduceerd om te waarborgen dat adviezen die geautomatiseerd tot stand zijn gekomen aan...

Vakpaper Duurzaam Wonen

Vakpaper Duurzaam Wonen

Om hypotheekadviseurs te ondersteunen bij het begeleiden van hun klanten bij het verduurzamen van de woning en dit te integreren in het financieel advies is door...

Ethische AI-dilemma’s

Ethische AI-dilemma’s

(Kees van Montfort en Gert de Jong, Hogeschool van Amsterdam, in Katern Risicobeheer en Preventie, VVP 5-2023) AI is een uitstekende tool om financiële fraudedetectie...

Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

"Wij zijn er sterk voorstander van dat financieel advieskantoren, serviceproviders en softwarebedrijven intensief met elkaar gaan samenwerken om de vele uitdagingen...

"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"

"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"

Bureau DFO roept op tot harmonisatie van de acceptatienormen bij brondata. Het bureau in DFO Signalen: "Inmiddels werken meer dan 40 marktpartijen samen om het gebruik...

Bureau DFO:  Scildon beste aanbieder ORV

Bureau DFO: Scildon beste aanbieder ORV

Scildon is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door TAF, Nationale-Nederlanden, Credit Life en Dazure.  Dit lijkt...

Bureau DFO: OAKK beste aanbieder Lijfrente

Bureau DFO: OAKK beste aanbieder Lijfrente

OAKK is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door Scildon en Brand New Day.  Dit lijkt uit onderzoek van Bureau DFO...

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

(Verslag VIP Congres 2023 in VVP 4, 2023) De veertig leden van de contactgroep automatisering (cga) toonden hun meest recente innovaties op het tweede vip-congres...