Digitale basisstructuur werkt

Jurjen Oosterbaan 2018 WV

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik denk dat dit binnen onze sector het geval is”, aldus Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO.

Volgens Oosterbaan Martinius is dat geen vanzelfsprekendheid wanneer je kijkt naar de diversiteit van producten en diensten, de verschillende partijen die deel uitmaken van de keten, de verschillende belangen en distributiemethoden die er zijn. “Om dan jaarlijks miljoenen transacties met vele miljarden euro’s premie en uitkeringen zonder grote digitale storingen te laten functioneren is iets om als sector dankbaar voor te zijn. Maar tegelijkertijd ook een waarschuwing om niet voortijdig innovaties door te voeren die het huidige goed werkende systeem kunnen verstoren. Uiteraard kunnen dingen beter. Dat uitspreken is dan niet bedoeld als verwijt maar meer een wenselijke ambitie. Wat mij betreft zouden inspanningen op het gebied van innovatie vooral gericht moeten zijn op het vergroten van het inzicht van de consument in zijn eigen financiële positie en het stimuleren van de consument om tijdig maatregelen te nemen om de eigen financiële weerbaarheid te vergroten.”

Jurjen Oosterbaan-Martinius: ‘Adviseur wordt meer ‘data-analist’ en regisseur voor de klant.’

Voordeel adviseur

Volgens Oosterbaan Martinius gaat het thema ‘data’ langs allerlei kanten belangrijker worden. “Wij krijgen te maken met Europese wetgeving die gevolgen zal hebben voor het uitwisselen van data tussen financiële instellingen. Maar ook een toenemende discussie over de vraag onder welke voorwaarden de adviseur van de klant op eenvoudige wijze toegang moet kunnen hebben tot de informatie die bijvoorbeeld aanbieders over de klant hebben. Deze toegang moet efficiënt, dat wil zeggen snel en tegen lage kosten, mogelijk zijn. Zonder toegang tot deze data kan een adviseur niet op goede wijze invulling geven aan zijn werkzaamheden in het kader van onderhoud. Omdat wij weten dat een groot deel van de consumenten zelf onvoldoende oog heeft voor het belang van onderhoud van de financiële situatie, betekenen blokkades voor de adviseur op het gebied van toegang tot data dat daarmee veel consumenten risico’s gaan lopen die niet nodig zijn. Een deel van de digitale innovaties zal zich richten op deze data-uitwisseling. De financieel adviseur wordt daarmee meer ‘data-analist’ en regisseur voor de klant. Kijk je naar het portfolio van de opleidingen in onze sector, dan zie je dat voor die wijzing van de functie van de financieel adviseur nog beperkt aandacht is.”

Impact

Wat de impact van AI zal zijn op financieel advies is een lastige vraag, aldus Oosterbaan Martinius. “Misschien een paar verwachtingen op hoofdlijnen? Er komt meer informatie voor consumenten beschikbaar. Een overvloed aan informatie kan leiden tot keuzenstress en daarmee tot uitstel van keuzen. De rol van de adviseur zou kunnen verschuiven van bron van kennis (weten) naar dienstverleners die bevorderen dat consumenten ook gaan doen wat in hun belang is (activeren). Voor de adviesbranche kan dit betekenen dat ‘kennis’ minder exclusief wordt en de onderscheidende kracht vooral op vaardigheid in de communicatie met consumenten komt te liggen.“

Drie tips

  • Benoem ‘digitalisering’ als strategisch onderwerp voor de toekomst van jouw kantoor;
  • Stimuleer medewerkers zich digitaal vaardiger te ontwikkelen;
  • Ga structureel periodiek met collega’s in gesprek hoe zij de digitale ontwikkelingen in hun kantoor verwerken. Dus digitale gespreksgroepen in een vaste samenstelling.

Persoonlijk en betrokken advies is de absolute meerwaarde van de financiële adviessector. Hoe meer aandacht, tijd en ruimte hiervoor is, hoe beter voor de klant en voor het imago van de adviessector zelf. De vraag is hoe digitale innovatie kan bijdragen aan persoonlijk en betrokken advies. VVP vroeg een aantal experts onder meer met welke digitale innovaties adviseurs hun voordeel kunnen doen en wat de impact van artificiële intelligentie zal zijn op financieel advies.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Regie in een digitale wereld

Regie in een digitale wereld

(Jurjen Oosterbaan Martinius in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Daar waar consumenten zich afhankelijk voelen, zullen zij zich vrij snel schikken naar de...

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

De 40 leden van de Contactgroep Automatisering (CGA) toonden dinsdag hun meest recente innovaties op het tweede VIP-congres van VVP en Stichting CGA in het AFAS...

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

Door automatisering mag van de financieel adviseur meer worden verwacht dan in het verleden. Digitale innovatie mag echter ook geen doel op zichzelf zijn, het moet...

Vertrouwen

Vertrouwen

(Voorwoord VVP-special Digitale Innovatie 2023) Digitale innovaties leiden ertoe dat de adviseur meer tijd krijgt voor persoonlijk advies, dat de klant meer inzicht...

Uitdagingen en consolidatie

Uitdagingen en consolidatie

(Michael Mackaaij, voorzitter CGA, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de moderne wereld van informatietechnologie staat de IT-dienstverlening voor de uitdaging...

Doe zelf normaal

Doe zelf normaal

(Ron van Es in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de zomer van 2021 werd het coronatoegangsbewijs ingevoerd en op 25 september verplicht als je naar een café...

Digitale innovaties en toepassingen op een rij

Digitale innovaties en toepassingen op een rij

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023)  Verdere optimalisering van de digitale infrastructuur van financieel dienstverleners is essentieel voor het behoud...

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

De Goudse, Nh1816 en Scildon verkennen in samenwerking met Bureau DFO de ontwikkeling van een centraal platform waar iedereen die overweegt om zich als zelfstandig...

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

“De vraag is”, aldus Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) in de nieuwe VVP 03-2023, “of in een markt waarin het aantal ICT-partijen snel consolideert...