Digitale basisstructuur werkt

Jurjen Oosterbaan 2018 WV

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik denk dat dit binnen onze sector het geval is”, aldus Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO.

Volgens Oosterbaan Martinius is dat geen vanzelfsprekendheid wanneer je kijkt naar de diversiteit van producten en diensten, de verschillende partijen die deel uitmaken van de keten, de verschillende belangen en distributiemethoden die er zijn. “Om dan jaarlijks miljoenen transacties met vele miljarden euro’s premie en uitkeringen zonder grote digitale storingen te laten functioneren is iets om als sector dankbaar voor te zijn. Maar tegelijkertijd ook een waarschuwing om niet voortijdig innovaties door te voeren die het huidige goed werkende systeem kunnen verstoren. Uiteraard kunnen dingen beter. Dat uitspreken is dan niet bedoeld als verwijt maar meer een wenselijke ambitie. Wat mij betreft zouden inspanningen op het gebied van innovatie vooral gericht moeten zijn op het vergroten van het inzicht van de consument in zijn eigen financiële positie en het stimuleren van de consument om tijdig maatregelen te nemen om de eigen financiële weerbaarheid te vergroten.”

Jurjen Oosterbaan-Martinius: ‘Adviseur wordt meer ‘data-analist’ en regisseur voor de klant.’

Voordeel adviseur

Volgens Oosterbaan Martinius gaat het thema ‘data’ langs allerlei kanten belangrijker worden. “Wij krijgen te maken met Europese wetgeving die gevolgen zal hebben voor het uitwisselen van data tussen financiële instellingen. Maar ook een toenemende discussie over de vraag onder welke voorwaarden de adviseur van de klant op eenvoudige wijze toegang moet kunnen hebben tot de informatie die bijvoorbeeld aanbieders over de klant hebben. Deze toegang moet efficiënt, dat wil zeggen snel en tegen lage kosten, mogelijk zijn. Zonder toegang tot deze data kan een adviseur niet op goede wijze invulling geven aan zijn werkzaamheden in het kader van onderhoud. Omdat wij weten dat een groot deel van de consumenten zelf onvoldoende oog heeft voor het belang van onderhoud van de financiële situatie, betekenen blokkades voor de adviseur op het gebied van toegang tot data dat daarmee veel consumenten risico’s gaan lopen die niet nodig zijn. Een deel van de digitale innovaties zal zich richten op deze data-uitwisseling. De financieel adviseur wordt daarmee meer ‘data-analist’ en regisseur voor de klant. Kijk je naar het portfolio van de opleidingen in onze sector, dan zie je dat voor die wijzing van de functie van de financieel adviseur nog beperkt aandacht is.”

Impact

Wat de impact van AI zal zijn op financieel advies is een lastige vraag, aldus Oosterbaan Martinius. “Misschien een paar verwachtingen op hoofdlijnen? Er komt meer informatie voor consumenten beschikbaar. Een overvloed aan informatie kan leiden tot keuzenstress en daarmee tot uitstel van keuzen. De rol van de adviseur zou kunnen verschuiven van bron van kennis (weten) naar dienstverleners die bevorderen dat consumenten ook gaan doen wat in hun belang is (activeren). Voor de adviesbranche kan dit betekenen dat ‘kennis’ minder exclusief wordt en de onderscheidende kracht vooral op vaardigheid in de communicatie met consumenten komt te liggen.“

Drie tips

  • Benoem ‘digitalisering’ als strategisch onderwerp voor de toekomst van jouw kantoor;
  • Stimuleer medewerkers zich digitaal vaardiger te ontwikkelen;
  • Ga structureel periodiek met collega’s in gesprek hoe zij de digitale ontwikkelingen in hun kantoor verwerken. Dus digitale gespreksgroepen in een vaste samenstelling.

Persoonlijk en betrokken advies is de absolute meerwaarde van de financiële adviessector. Hoe meer aandacht, tijd en ruimte hiervoor is, hoe beter voor de klant en voor het imago van de adviessector zelf. De vraag is hoe digitale innovatie kan bijdragen aan persoonlijk en betrokken advies. VVP vroeg een aantal experts onder meer met welke digitale innovaties adviseurs hun voordeel kunnen doen en wat de impact van artificiële intelligentie zal zijn op financieel advies.

Reactie toevoegen

 
Meer over
AI en ChatGPT: hype of radicale verandering voor advieskantoren?

AI en ChatGPT: hype of radicale verandering voor advieskantoren?

(Partner in kennis GetMore Systems in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Zelfs als je geen interesse hebt in ICT kan het je bijna niet ontgaan: de opkomst van...

Een diepgaande verkenning van Paston Solutions’ Apollon

Een diepgaande verkenning van Paston Solutions’ Apollon

(Partner in kennis CCS in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De recente overname van Paston door CCS’ moederbedrijf Roundcube Holding betekent een nieuwe...

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...

Geautomatiseerde nazorg

Geautomatiseerde nazorg

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Er is al veel ontwikkeld, maar wat nog beter kan, is het delen van data door aanbieders en geldverstrekkers met...

Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde

Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde

Adviseurs willen de komende tijd hun meerwaarde voor de klant beter over het voetlicht krijgen. Dat is de tussenstand van een onderzoek van Bureau DFO. In een nieuwsbrief...

Maak gebruik van wat er al mogelijk is

Maak gebruik van wat er al mogelijk is

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Kunstmatige intelligentie, robotisering, big data, machine learning; het zijn stuk voor stuk innovatieve technologieën...

Achteruit digitaliseren

Achteruit digitaliseren

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Wat is het toch fijn als je zelf ook klant bent bij een verzekeraar. Gewoon omdat je dan ervaart wat je eigen...

Laat de verrassingen maar komen

Laat de verrassingen maar komen

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Een gangbare definitie van innovatie luidt: ‘de ontwikkeling van nieuwe producten, processen of businessmodellen,...

Blijf aan de digitale bal

Blijf aan de digitale bal

(Redacteur Toon Berendsen in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De distributie van verzekeringen verandert onder invloed van embedded insurance en roboadvies,...

AI: zorg of zegen voor het intermediair?

AI: zorg of zegen voor het intermediair?

(Dennie van den Biggelaar, OneSurance, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Door de razendsnelle opkomst van AI staat de verzekeringssector op het punt een...