Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Document via Pixabay

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders worden door adviseurs ook regelmatig aangemerkt als een van de drie belangrijkste aanbieders op de schademarkt.

Dit is een van de tussentijdse resultaten uit onderzoek naar de performance van individuele aanbieders op een zestal productmarkten door Bureau DFO in samenwerking met Atentikmarketing.

DFO: “Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt ruim 90 procent van de productie door adviseurs ondergebracht bij de drie voor het kantoor belangrijkste aanbieders. Op bijvoorbeeld de hypothekenmarkt en de markt voor lijfrenteproducten is de concentratie veel minder groot met percentages van op beide markten rond de 75 procent.

“Verder is het opvallend dat wanneer gevraagd wordt naar de Top Drie aanbieders waar men voor particuliere schade mee samenwerkt 22,5 procent van de deelnemers een of meerdere serviceproviders noemt. Bij Zakelijk Schade is dit bij 21,1 procent van de respondenten het geval. De wat kleinere kantoren (minder dan vijf medewerkers) noemen relatief vaak ook serviceproviders als belangrijke aanbieder voor schadeproducten. Op de andere deelmarkten (Lijfrente, ORV, Inkomen/AOV en Hypotheken) worden serviceproviders nauwelijks genoemd als ‘aanbieder’.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Tim Hamoen - Releva BV 22 augustus 2023

De opmerking is nogal suggestief, alsof sprake zou zijn van een verschraling van het aanbod aan de klant. Bekend moet toch zijn dat via een service provider verschillende aanbieders kunnen worden geselecteerd. Vaak ook kunnen combinaties van aanbieders via een serviceprovider aan één klant worden geboden. Feitelijk betekent dat verbreding van het aanbod. Het belang voor de klant is een passend advies qua voorwaarden en premie. Voor de adviseur is er het gemak van één administratief kanaal. Uiteraard kost dat wat van de adviseur. Immers service providers berekenen kosten voor hun dienstverlening. De adviseur die kosten wil beperken heeft de mogelijkheid om dan via diverse aanbieders aparte delen van het door de klant gewenst pakket in te kopen. Hoewel dat ook een prima mogelijkheid is, kost dit vaak extra tijd. Bovendien hebben we te maken met zoiets als productie/premievolume waar de uitvoerder steeds meer naar kijkt. Via de serviceprovider kan de adviseur zich daartegen wapenen, zonder aan een brede oriëntatie van producten en dus aan advieskwaliteit in te hoeven boeten. Terzijde moet ik opmerken dat ik de suggestieve opmerking wel enigszins kan begrijpen. Als adviseur had ik in het verleden ook dat ik vond dat de keuze heel breed moest zijn. Totdat we ontdekten dat we gemiddeld uit 10 aanbieders een selectie maakten op basis van de particulier zijn of haar klantwensen, maar dat we uiteindelijk maar per product met een stuk of zes verzekeraars tot productie kwamen. En dat op een aantal van meer dan 30 verzekeraars. Met de opkomst van het fenomeen service provider kon in veel gevallen twee vliegen in één klap worden geslagen. Misschien even wennen -ook voor mij/ons- maar van een verschraling voor de klant hoeft echt geen sprake te zijn.

Vakpaper Duurzaam Wonen

Vakpaper Duurzaam Wonen

Om hypotheekadviseurs te ondersteunen bij het begeleiden van hun klanten bij het verduurzamen van de woning en dit te integreren in het financieel advies is door...

Aon Nederland doet Particulier en Volmacht Particulier over aan BlackFin

Aon Nederland doet Particulier en Volmacht Particulier over aan BlackFin

Aon plc heeft een definitieve overeenkomst getekend met BlackFin Capital Partners voor de overname van de particuliere verzekerings- en volmachtactiviteiten van...

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

BigTechs begeven zich op dit moment niet op de hypotheekmarkt en dat zal naar verwachting van DNB ook de komende jaren zo blijven. De toezichthouder in het rapport...

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

Vanaf 2024 zal ING in Nederland een breed scala aan verzekeringsproducten voor ondernemers aanbieden in samenwerking met Allianz Direct. Het nieuwe aanbod omvat...

Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

"Wij zijn er sterk voorstander van dat financieel advieskantoren, serviceproviders en softwarebedrijven intensief met elkaar gaan samenwerken om de vele uitdagingen...

"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"

"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"

Bureau DFO roept op tot harmonisatie van de acceptatienormen bij brondata. Het bureau in DFO Signalen: "Inmiddels werken meer dan 40 marktpartijen samen om het gebruik...

Bureau DFO:  Scildon beste aanbieder ORV

Bureau DFO: Scildon beste aanbieder ORV

Scildon is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door TAF, Nationale-Nederlanden, Credit Life en Dazure.  Dit lijkt...

Bureau DFO: OAKK beste aanbieder Lijfrente

Bureau DFO: OAKK beste aanbieder Lijfrente

OAKK is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door Scildon en Brand New Day.  Dit lijkt uit onderzoek van Bureau DFO...

Winnaars bekend DFO Performance onderzoek aanbieders 2023

Winnaars bekend DFO Performance onderzoek aanbieders 2023

Bureau DFO heeft de winnaars bekend gemaakt van zijn Performance onderzoek aanbieders 2023. Op basis van een gewogen gemiddelde, hebben de volgende aanbieders van...

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...