Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Document via Pixabay

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders worden door adviseurs ook regelmatig aangemerkt als een van de drie belangrijkste aanbieders op de schademarkt.

Dit is een van de tussentijdse resultaten uit onderzoek naar de performance van individuele aanbieders op een zestal productmarkten door Bureau DFO in samenwerking met Atentikmarketing.

DFO: “Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt ruim 90 procent van de productie door adviseurs ondergebracht bij de drie voor het kantoor belangrijkste aanbieders. Op bijvoorbeeld de hypothekenmarkt en de markt voor lijfrenteproducten is de concentratie veel minder groot met percentages van op beide markten rond de 75 procent.

“Verder is het opvallend dat wanneer gevraagd wordt naar de Top Drie aanbieders waar men voor particuliere schade mee samenwerkt 22,5 procent van de deelnemers een of meerdere serviceproviders noemt. Bij Zakelijk Schade is dit bij 21,1 procent van de respondenten het geval. De wat kleinere kantoren (minder dan vijf medewerkers) noemen relatief vaak ook serviceproviders als belangrijke aanbieder voor schadeproducten. Op de andere deelmarkten (Lijfrente, ORV, Inkomen/AOV en Hypotheken) worden serviceproviders nauwelijks genoemd als ‘aanbieder’.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Tim Hamoen - Releva BV 22 augustus 2023

De opmerking is nogal suggestief, alsof sprake zou zijn van een verschraling van het aanbod aan de klant. Bekend moet toch zijn dat via een service provider verschillende aanbieders kunnen worden geselecteerd. Vaak ook kunnen combinaties van aanbieders via een serviceprovider aan één klant worden geboden. Feitelijk betekent dat verbreding van het aanbod. Het belang voor de klant is een passend advies qua voorwaarden en premie. Voor de adviseur is er het gemak van één administratief kanaal. Uiteraard kost dat wat van de adviseur. Immers service providers berekenen kosten voor hun dienstverlening. De adviseur die kosten wil beperken heeft de mogelijkheid om dan via diverse aanbieders aparte delen van het door de klant gewenst pakket in te kopen. Hoewel dat ook een prima mogelijkheid is, kost dit vaak extra tijd. Bovendien hebben we te maken met zoiets als productie/premievolume waar de uitvoerder steeds meer naar kijkt. Via de serviceprovider kan de adviseur zich daartegen wapenen, zonder aan een brede oriëntatie van producten en dus aan advieskwaliteit in te hoeven boeten. Terzijde moet ik opmerken dat ik de suggestieve opmerking wel enigszins kan begrijpen. Als adviseur had ik in het verleden ook dat ik vond dat de keuze heel breed moest zijn. Totdat we ontdekten dat we gemiddeld uit 10 aanbieders een selectie maakten op basis van de particulier zijn of haar klantwensen, maar dat we uiteindelijk maar per product met een stuk of zes verzekeraars tot productie kwamen. En dat op een aantal van meer dan 30 verzekeraars. Met de opkomst van het fenomeen service provider kon in veel gevallen twee vliegen in één klap worden geslagen. Misschien even wennen -ook voor mij/ons- maar van een verschraling voor de klant hoeft echt geen sprake te zijn.

DELA staakt distributie via adviseurs

DELA staakt distributie via adviseurs

DELA richt zich voortaan op directe distributie. Het afsluiten van nieuwe verzekeringen via het intermediairkanaal is vanaf 15 september niet meer mogelijk. DELA...

Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde

Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde

Adviseurs willen de komende tijd hun meerwaarde voor de klant beter over het voetlicht krijgen. Dat is de tussenstand van een onderzoek van Bureau DFO. In een nieuwsbrief...

Digitale basisstructuur werkt

Digitale basisstructuur werkt

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik...

Regie in een digitale wereld

Regie in een digitale wereld

(Jurjen Oosterbaan Martinius in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Daar waar consumenten zich afhankelijk voelen, zullen zij zich vrij snel schikken naar de...

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

De Goudse, Nh1816 en Scildon verkennen in samenwerking met Bureau DFO de ontwikkeling van een centraal platform waar iedereen die overweegt om zich als zelfstandig...

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

“De vraag is”, aldus Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) in de nieuwe VVP 03-2023, “of in een markt waarin het aantal ICT-partijen snel consolideert...

Acceptatiebeleid doorslaggevend bij keuze aanbieder

Acceptatiebeleid doorslaggevend bij keuze aanbieder

Uit onderzoek door Bureau DFO naar performance indicatoren van verzekeraars en hypotheekaanbieders blijkt dat het acceptatiebeleid voor financieel adviseurs de belangrijkste...

Ditzo: “Zelfverzonnen vergoeilijking”

Ditzo: “Zelfverzonnen vergoeilijking”

“Ditzo was als zelfstandig merk niets meer dan een zelfverzonnen vergoelijking voor directe distributie van a.s.r. verzekeringsproducten.” Aldus business...

DFO: "Let op privaatrechtelijke consequenties onafhankelijkheidsbegrip Vergelijkingskaart"

DFO: "Let op privaatrechtelijke consequenties onafhankelijkheidsbegrip Vergelijkingskaart"

Bureau DFO adviseert op dit moment in de Vergelijkingskaart alleen aan te geven dat het een onafhankelijk advies betreft wanneer het kantoor de privaatrechtelijke...

Bureau DFO: “Vraag en aanbod assurantieportefeuilles meer in balans”

Bureau DFO: “Vraag en aanbod assurantieportefeuilles meer in balans”

“De markt ervaart dat er nog steeds meer vraag dan aanbod is naar portefeuilles, maar dit beeld verandert wel naar een situatie van meer evenwicht.”...