DELA staakt distributie via adviseurs

Uitvaart via Pixabay (kist in auto)

DELA richt zich voortaan op directe distributie. Het afsluiten van nieuwe verzekeringen via het intermediairkanaal is vanaf 15 september niet meer mogelijk. DELA zal tegelijkertijd haar dienstverlening voortzetten voor de bestaande verzekeringen die via het intermediair zijn afgesloten. 

DELA: "Door de toenemende digitalisering doen klanten meer zelf waardoor het intermediairkanaal voor wat betreft het productaanbod van DELA een minder grote rol gaat spelen. Bovendien is voor het intermediair met name het adviseren over de uitvaartverzekering vaak geen kernactiviteit."

"De samenwerking met het intermediairkanaal hebben wij de afgelopen vijftien jaar zeer gewaardeerd. We willen echter nog meer voor onze leden betekenen", aldus Edzo Doeve van coöperatie DELA. "We willen daarom direct met onze leden communiceren, hun behoeften begrijpen en oplossingen op maat bieden. Deze aanpak verstevigt deze relatie, terwijl we tegelijkertijd efficiënter en effectiever opereren.

"Al meer dan 85 jaar biedt DELA financiële zekerheid en zorg bij het afscheid nemen van een dierbare. DELA wil van betekenis zijn voor alle behoeften van leden op het domein ‘overlijden & doorgeven’ en verbreedt daarom haar dienstverlening. Solidariteit en direct contact met haar leden vormen hierbij de basis. Door rechtstreeks contact te hebben, krijgt de coöperatie meer inzicht in de specifieke behoeften en verwachtingen van haar leden."

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Veldhuizen - advies 31 augustus 2023

Edzo Doeve is ook de man, die in het het verleden voor de belangen van de uitvaartverzekeraars opnam en daarmee de belangen van het intermediair te kort deed. Het provisieverbod / uurtje factuurtje e.d. is o.a. mede aan hem te danken voor de uitvaartverzekeringen. Een verzekering moet een passend product zijn voor de consument en dat bood Dela eigenlijk niet. Ik zie (zag) Dela meer als een organisatie die vanaf de preekstoel gebonden uitvaartverzekeringen verkocht en de premiegelden belegt in winkelcentra en kantoorpanden (ook niet de beste beleggingen vandaag de dag) Maatschappelijk beleggen is o.a. sociale (huur) woningbouw. (daar is weinig tot niets aangedaan) Met maatschappijen zaken doen, die van huis uit Direct writer zijn, kan je deze strategie verwachten. (al hoewel vandaag de dag??)

Piet Visser - KWALITEITverzekeringen 31 augustus 2023

Dela motiveert haar besluit mede met de opmerking dat adviseren voor het intermediair vaak geen kernactiviteit is. Dat zal voor sommige intermediairs misschien kunnen gelden. Maar wat mij persoonlijk betreft is het wel degelijk een kernactiviteit. Toch krijgt Dela van mij nauwelijks productie. Dat komt omdat Dela maar twee tarieven kent: Betalen tot 65 en levenslang betalen. Als ze nu eens meer betaaltermijnen faciliteerden, zouden ze ook meer productie hebben gehad. Ik heb Monuta (met hun oude product), Ardanta, Yarden en Klaverblad nooit horen klagen over te weinig productie. Daar kende men (in het verleden) nog wel variabele betaaltermijnen. Helaas nu ook niet meer. Alleen Ardanta kent dat nog en daar gaat nu dus 99 procent van de productie heen die via mij tot stand komt. De administratie van Dela geeft m.i. een vertekend beeld van de werkelijkheid. Ze hadden beter naar het intermediair kunnen luisteren. Dan hadden ze ervaren dat er wel degelijk adviseurs zijn die advisering in uitvaartproducten tot de kernactiviteiten rekenen.

Aon Nederland doet Particulier en Volmacht Particulier over aan BlackFin

Aon Nederland doet Particulier en Volmacht Particulier over aan BlackFin

Aon plc heeft een definitieve overeenkomst getekend met BlackFin Capital Partners voor de overname van de particuliere verzekerings- en volmachtactiviteiten van...

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

BigTechs begeven zich op dit moment niet op de hypotheekmarkt en dat zal naar verwachting van DNB ook de komende jaren zo blijven. De toezichthouder in het rapport...

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

Vanaf 2024 zal ING in Nederland een breed scala aan verzekeringsproducten voor ondernemers aanbieden in samenwerking met Allianz Direct. Het nieuwe aanbod omvat...

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...

Ditzo: “Zelfverzonnen vergoeilijking”

Ditzo: “Zelfverzonnen vergoeilijking”

“Ditzo was als zelfstandig merk niets meer dan een zelfverzonnen vergoelijking voor directe distributie van a.s.r. verzekeringsproducten.” Aldus business...

"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

"Het is ongelooflijk belangrijk dat klanten snappen dat de (hypotheek)adviseur bij de bank een verkoper is met enkel producten van één merk." Dat stelt...

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO claimt de eerste te zijn die Google Voice Assistent inzet bij de verkoop van verzekeringen.Sinds kort is het mogelijk de premie voor de reisverzekering langs...

Minder makkelijk om contact te krijgen met bankmedewerker

Minder makkelijk om contact te krijgen met bankmedewerker

Klanten die contact zoeken met een bankmedewerker, geven in de Vertrouwensmonitor Banken aan dat dat minder makkelijk gaat: de score van 4,2 op het deelaspect ‘gemak’...

SNS zet weer in op persoonlijk contact

SNS zet weer in op persoonlijk contact

SNS gaat weer inzetten op persoonlijk contact met de klant. In plaats van een callcenter met steeds wisselende medewerkers of keuzemenu’s hebben klanten straks...