Haakjes genoeg voor advies over cybercrime

Stel u bent fietsenmaker. U kan prima rondkomen van uw inkomsten. Die da-len misschien een beetje door de opkomst van online aanbieders, maar met uw service weet u nog altijd het verschil te maken. Sinds kort gaat er echter een ware fietsenterreur door het dorp. Fietsen worden gestolen of onklaar gemaakt. Het lokale nieuwsblad staat er vol van, het dorp is in rep en roer. Vervelend voor uw klanten, maar koren op uw fietsenmakersmolen.

H et lijkt een te-mooi-om-waar-te-zijn scenario. De behoefte aan uw product wordt gecreëerd en het krijgt alle aan-dacht in de media. Leg dit plaatje nu eens over de verzekeringsmarkt en verruil de fietsenmaker voor de assurantieadviseur en de fietsencrimineel voor een cybercrimineel, dan ligt ook voor u mooi scenario klaar. Zelfs de promotie wordt voor u gedaan. Niet alleen bij de NOS, RTL en Radio 1 is cybercrime een wekelijks terugke-rend thema. Ook regionale en lokale media be-richten erover. Een groot probleem waarvoor geen sluitende oplossing is. Uiteraard zijn er preventiemogelijkheden. Denk aan een goede back-up, een virusscanner, een firewall en een informatiebeveiligingsbeleid, maar het risico is nooit volledig te voorkomen. Uw verzekering is daarom een onontbeerlijk vangnet

Wanneer ik deze cyberverzekeringskans met adviseurs bespreek hoor ik vaak dat het nog niet echt leeft bij bedrijven. Maar is het niet juist de verplichting van de adviseur om het risico te dui-den? Er zijn anders genoeg haakjes om te laten zien dat cybercrime ieder bedrijf – en ook iedere particulier! – kan overkomen.

Een sprekend voorbeeld vind ik de schadecijfers van de Nederlandse automarkt in vergelijking met de schadecijfers uit de cybermarkt; 2,9 miljard versus 10 miljard euro per jaar! Het OM

section1_page58_article2_1.jpg

In de rubriek ‘Marketing van (N)u’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

verwacht dat de helft van haar zaken over vijf jaar te maken heeft met digitale criminaliteit. De AIVD noemt digitale spionage en cybercrimi-naliteit ‘de grootste dreigingen voor overheid en bedrijfsleven’. Verder blijkt uit onderzoek dat 14 procent van de grote bedrijven al een cyberverze-kering heeft en zegt 14 procent er binnenkort één aan te schaffen. Ook voorbeelden van zzp’ers die de deuren kunnen sluiten na een cyberaanval zijn aanwezig. Haakjes genoeg zou ik denken.

Communiceer via alle kanalen die u heeft. Mail actief op risicovolle branches, volg telefonisch op en bespreek cybercrime in gesprekken die u met zakelijke klanten voert. Richt een pagina op uw website in met need to know info over het onderwerp. Niet direct alle bedrijven zullen op uw voorstel ingaan, maar binnen nu en twee jaar zal het overgrote deel een cyberverzekering willen. Door regelmatig te communiceren over dit onderwerp weten bedrijven dat ze bij u – specialist in cyberverzekeringen – moeten zijn.

Heeft u de kennis niet om te adviseren of de tijd niet om een campagne op te tuigen? Schakel dan de hulp in van een verzekeraar of assuradeur, zij hebben de expertise en middelen om u snel op weg te helpen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Het werk gaat door... Jan Hamburger

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Oorverdovend stil

Oorverdovend stil

(door Joost Tieland, Brand New Day) Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant? Alhoewel ik dagelijks samenwerk met onafhankelijk financieel...

Vroeger was alles beter (?)

Vroeger was alles beter (?)

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) De nieuwe mediaopties: duik erin. Het is leuk. Het helpt je vernieuwen en groeien en is dé manier om jeugd aan te...

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Ansvar introduceerde vorig jaar de ansvar bewust rijgedragverzekering. Rondom de jaarwisseling wordt het ansvar bewust label uitgebreid met de ansvar bewust woonhuis-en...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. In de VVP-rubriek...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Wanneer...

Ansvar past autopremies aan

Ansvar past autopremies aan

Duurzame verzekeraar Ansvar past op 4 juli de autopremies aan van de Idéaal Autoverzekering en de Bewust Rijgedragverzekering. "We merkten dat deze verzekeringsproducten...

Mensen maken het verschil

Mensen maken het verschil

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat...