Haakjes genoeg voor advies over cybercrime

Stel u bent fietsenmaker. U kan prima rondkomen van uw inkomsten. Die da-len misschien een beetje door de opkomst van online aanbieders, maar met uw service weet u nog altijd het verschil te maken. Sinds kort gaat er echter een ware fietsenterreur door het dorp. Fietsen worden gestolen of onklaar gemaakt. Het lokale nieuwsblad staat er vol van, het dorp is in rep en roer. Vervelend voor uw klanten, maar koren op uw fietsenmakersmolen.

H et lijkt een te-mooi-om-waar-te-zijn scenario. De behoefte aan uw product wordt gecreëerd en het krijgt alle aan-dacht in de media. Leg dit plaatje nu eens over de verzekeringsmarkt en verruil de fietsenmaker voor de assurantieadviseur en de fietsencrimineel voor een cybercrimineel, dan ligt ook voor u mooi scenario klaar. Zelfs de promotie wordt voor u gedaan. Niet alleen bij de NOS, RTL en Radio 1 is cybercrime een wekelijks terugke-rend thema. Ook regionale en lokale media be-richten erover. Een groot probleem waarvoor geen sluitende oplossing is. Uiteraard zijn er preventiemogelijkheden. Denk aan een goede back-up, een virusscanner, een firewall en een informatiebeveiligingsbeleid, maar het risico is nooit volledig te voorkomen. Uw verzekering is daarom een onontbeerlijk vangnet

Wanneer ik deze cyberverzekeringskans met adviseurs bespreek hoor ik vaak dat het nog niet echt leeft bij bedrijven. Maar is het niet juist de verplichting van de adviseur om het risico te dui-den? Er zijn anders genoeg haakjes om te laten zien dat cybercrime ieder bedrijf – en ook iedere particulier! – kan overkomen.

Een sprekend voorbeeld vind ik de schadecijfers van de Nederlandse automarkt in vergelijking met de schadecijfers uit de cybermarkt; 2,9 miljard versus 10 miljard euro per jaar! Het OM

section1_page58_article2_1.jpg

In de rubriek ‘Marketing van (N)u’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

verwacht dat de helft van haar zaken over vijf jaar te maken heeft met digitale criminaliteit. De AIVD noemt digitale spionage en cybercrimi-naliteit ‘de grootste dreigingen voor overheid en bedrijfsleven’. Verder blijkt uit onderzoek dat 14 procent van de grote bedrijven al een cyberverze-kering heeft en zegt 14 procent er binnenkort één aan te schaffen. Ook voorbeelden van zzp’ers die de deuren kunnen sluiten na een cyberaanval zijn aanwezig. Haakjes genoeg zou ik denken.

Communiceer via alle kanalen die u heeft. Mail actief op risicovolle branches, volg telefonisch op en bespreek cybercrime in gesprekken die u met zakelijke klanten voert. Richt een pagina op uw website in met need to know info over het onderwerp. Niet direct alle bedrijven zullen op uw voorstel ingaan, maar binnen nu en twee jaar zal het overgrote deel een cyberverzekering willen. Door regelmatig te communiceren over dit onderwerp weten bedrijven dat ze bij u – specialist in cyberverzekeringen – moeten zijn.

Heeft u de kennis niet om te adviseren of de tijd niet om een campagne op te tuigen? Schakel dan de hulp in van een verzekeraar of assuradeur, zij hebben de expertise en middelen om u snel op weg te helpen.

Reactie toevoegen

 
Editie
VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan...

Marketing is ook een kunst

Marketing is ook een kunst

Als verzekeraar ben je toch echt niet slim bezig als je schrijft dat de premie omhoog gaat terwijl dat niet zo is. Een autoverzekerde bij Fbto ontving deze mail:...

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. Assuradeuren heeft haar aanbod uitgebreid met een particuliere cyberverzekering genaamd de CyberCare Polis. Turien & Co. "Voor een maandpremie...

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

Voor velen in de verzekeringsmarkt is AnsvarIdéa een onbekende speler. AnsvarIdéa is het zusje van Turien & Co. en behoort tot dezelfde holding....

Let’s go social!

Let’s go social!

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een...

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens....

Werk aan de winkel voor adviseurs

Werk aan de winkel voor adviseurs

Meerdere sprekers van het op 19 september gehouden VVP Event Inkomen 2018 denken dat het stelsel van sociale zekerheid over enkele jaren helemaal op de schop gaat....

So much for Big Data

So much for Big Data

So much maar weer eens voor Big Data! Vrouw van 94 in verzorgingshuis en al heel lang autoloos krijgt van Centraal Beheer deze mail (via haar zoon): "Kent u RoadGuard...