Haakjes genoeg voor advies over cybercrime

Stel u bent fietsenmaker. U kan prima rondkomen van uw inkomsten. Die da-len misschien een beetje door de opkomst van online aanbieders, maar met uw service weet u nog altijd het verschil te maken. Sinds kort gaat er echter een ware fietsenterreur door het dorp. Fietsen worden gestolen of onklaar gemaakt. Het lokale nieuwsblad staat er vol van, het dorp is in rep en roer. Vervelend voor uw klanten, maar koren op uw fietsenmakersmolen.

H et lijkt een te-mooi-om-waar-te-zijn scenario. De behoefte aan uw product wordt gecreëerd en het krijgt alle aan-dacht in de media. Leg dit plaatje nu eens over de verzekeringsmarkt en verruil de fietsenmaker voor de assurantieadviseur en de fietsencrimineel voor een cybercrimineel, dan ligt ook voor u mooi scenario klaar. Zelfs de promotie wordt voor u gedaan. Niet alleen bij de NOS, RTL en Radio 1 is cybercrime een wekelijks terugke-rend thema. Ook regionale en lokale media be-richten erover. Een groot probleem waarvoor geen sluitende oplossing is. Uiteraard zijn er preventiemogelijkheden. Denk aan een goede back-up, een virusscanner, een firewall en een informatiebeveiligingsbeleid, maar het risico is nooit volledig te voorkomen. Uw verzekering is daarom een onontbeerlijk vangnet

Wanneer ik deze cyberverzekeringskans met adviseurs bespreek hoor ik vaak dat het nog niet echt leeft bij bedrijven. Maar is het niet juist de verplichting van de adviseur om het risico te dui-den? Er zijn anders genoeg haakjes om te laten zien dat cybercrime ieder bedrijf – en ook iedere particulier! – kan overkomen.

Een sprekend voorbeeld vind ik de schadecijfers van de Nederlandse automarkt in vergelijking met de schadecijfers uit de cybermarkt; 2,9 miljard versus 10 miljard euro per jaar! Het OM

section1_page58_article2_1.jpg

In de rubriek ‘Marketing van (N)u’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

verwacht dat de helft van haar zaken over vijf jaar te maken heeft met digitale criminaliteit. De AIVD noemt digitale spionage en cybercrimi-naliteit ‘de grootste dreigingen voor overheid en bedrijfsleven’. Verder blijkt uit onderzoek dat 14 procent van de grote bedrijven al een cyberverze-kering heeft en zegt 14 procent er binnenkort één aan te schaffen. Ook voorbeelden van zzp’ers die de deuren kunnen sluiten na een cyberaanval zijn aanwezig. Haakjes genoeg zou ik denken.

Communiceer via alle kanalen die u heeft. Mail actief op risicovolle branches, volg telefonisch op en bespreek cybercrime in gesprekken die u met zakelijke klanten voert. Richt een pagina op uw website in met need to know info over het onderwerp. Niet direct alle bedrijven zullen op uw voorstel ingaan, maar binnen nu en twee jaar zal het overgrote deel een cyberverzekering willen. Door regelmatig te communiceren over dit onderwerp weten bedrijven dat ze bij u – specialist in cyberverzekeringen – moeten zijn.

Heeft u de kennis niet om te adviseren of de tijd niet om een campagne op te tuigen? Schakel dan de hulp in van een verzekeraar of assuradeur, zij hebben de expertise en middelen om u snel op weg te helpen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...

NN: “Kom maar op met het leven”

NN: “Kom maar op met het leven”

Nationale-Nederlanden is maandag gestart met een nieuwe landelijke merkcampagne op tv, online en op grote billboards op straat en lanceert ook de vernieuwde positionering....

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

In haar nieuwe campagneconcept verbeeldt Ohra positieve ervaringen van de klant met de verzekeraar. “Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor...

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van het onhandige stel dat tien jaar de hoofdrol speelde in haar reclamecampagnes. Speciaal voor het afscheid van Rob en Els ontwikkelden Ohra...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

Stel jij de tweede vraag?

Stel jij de tweede vraag?

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...

Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....