Het vuur van... Edwin Berrevoet

Edwin Berrevoet

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen op een voetstuk.

Edwin Berrevoet, Commercieel directeur flexfront

Het is inmiddels 25 jaar geleden, maar mijn eerste werkdag in de financiële branche staat mij nog helder voor de geest. Die dag werkte ik mee aan een maatwerk hypotheekofferte voor een consument die elders nul op het rekest had gekregen. De dankbaarheid van de klant was groot omdat er daadwerkelijk naar hem werd geluisterd. Samen met de adviseur werd een compromis bedacht dat zowel voor de klant als de geldverstrekker acceptabel was. Die dag werd het zaadje van mijn drijfveer geplant: ik wil zoveel mogelijk consumenten helpen bij hun financieringsvraag. Dat klinkt als een simpele taak, maar de praktijk is af en toe weerbarstig en dat leidt soms tot grote frustratie en teleurstelling. Het blijft elke keer bijzonder om samen met de adviseur een consument op een zo’n efficiënt mogelijke manier een passende hypotheek te regelen. Daarbij moet het niet uitmaken in welk deel van het hypotheekproces je invloed kunt uitoefenen.

In mijn optiek heeft de hypotheekadviseur hierin de grootste uitdaging. Als adviseur moet je op de hoogte zijn van wet-en regelgeving en zorg je voor kwaliteit door vakkennis up-to-date te houden. Daarnaast word je geacht de acceptatievoorwaarden van alle geldverstrekkers te kennen en is het voor een efficiënt verwerkingsproces essentieel dat je op de hoogte bent van bemiddelingscriteria van tientallen geldverstrekkers. Dat is beslist geen sinecure, want de vorm waarin een geldverstrekker de informatie wenst te ontvangen, wijkt nog wel eens af. Bovendien verwachten we dat een adviseur naast ondernemer ook bedreven marketeer en customer services specialist is.

In mijn huidige rol als commercieel directeur bij een serviceprovider vind ik het belangrijk om te zorgen voor pragmatische toegevoegde waarde op het gebied van kennis en kwaliteit. We leveren specialistische kennis waar de adviseur direct iets aan heeft. Eerlijke communicatie speelt hierin een leidende rol. Dat betekent niet dat je altijd ‘ja’ moet zeggen, want dat is niet altijd mogelijk. Belangrijk is om een klantsituatie goed voor te bespreken en te doorgronden, zodat er geen valse verwachtingen over en weer worden geschapen waardoor de klant teleurgesteld achterblijft.

Naast eerlijke communicatie zijn intensieve samenwerking en loyaliteit kernwaarden voor een bestendige relatie. Loyaliteit zorgt ervoor dat je elkaar steeds beter begrijpt en op elkaar ingespeeld raakt. Een intensieve samenwerking zorgt voor een betere kwaliteit en een efficiëntere werkwijze. Ik zie het als mijn rol om alle betrokken partijen in het proces met elkaar te verbinden. De focus van de adviseur is anders dan die van de geldverstrekker. Door inzicht te geven in elkaars focus wordt de samenwerking een geolied samenspel. En daar heeft de consument weer baat bij!

‘Goede service betekent niet dat je altijd ja moet zeggen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Steun het zwemteam 'Wij duiken er weer in...' in de strijd tegen ALS

Steun het zwemteam 'Wij duiken er weer in...' in de strijd tegen ALS

Met als motto 'We duiken er weer in' gaan collega's, vrienden en relaties van Nationale Waarborg op zaterdag 27 augustus opnieuw twee kilometer zwemmen in de Loosdrechtse...

(Bank)garantie BNP Paribas Cardif in aanbod FlexFront

(Bank)garantie BNP Paribas Cardif in aanbod FlexFront

Klanten van FlexFront kunnen voortaan een (bank)garantie aanvragen van BNP Paribas Cardif. “Bankgarantie Service is een mooie aanvulling op onze al bestaande...

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

(Uit VVP 2-2022) Branche-initiatief Actief Klantbeheer heeft de resultaten gepubliceerd van haar onderzoek naar de staat van actief klantbeheer onder onafhankelijk...

Het vuur van... Menno Luiten

Het vuur van... Menno Luiten

(Uit VVP 1-2022) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van...’ zet VVP deze mensen...

Antoinette Kalkman: weg met de schone schijn

Antoinette Kalkman: weg met de schone schijn

"De financiële branche heeft tijdens de pandemie bewezen dat we die schone schijn niet nodig hebben om verbinding met zakenrelaties en economische voorspoed...

FlexFront lanceert Verduurzaming Service

FlexFront lanceert Verduurzaming Service

FlexFront heeft de Verduurzaming Service gelanceerd. Dankzij de samenwerking met partner Susteen kan de consument voor, tijdens of na het adviesgesprek een zijsprong...

Het vuur van... Rita de Graauw

Het vuur van... Rita de Graauw

(Uit VVP 6-2021) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van...’ zet VVP deze mensen...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...