Het vuur van... Edwin Berrevoet

Edwin Berrevoet

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen op een voetstuk.

Edwin Berrevoet, Commercieel directeur flexfront

Het is inmiddels 25 jaar geleden, maar mijn eerste werkdag in de financiële branche staat mij nog helder voor de geest. Die dag werkte ik mee aan een maatwerk hypotheekofferte voor een consument die elders nul op het rekest had gekregen. De dankbaarheid van de klant was groot omdat er daadwerkelijk naar hem werd geluisterd. Samen met de adviseur werd een compromis bedacht dat zowel voor de klant als de geldverstrekker acceptabel was. Die dag werd het zaadje van mijn drijfveer geplant: ik wil zoveel mogelijk consumenten helpen bij hun financieringsvraag. Dat klinkt als een simpele taak, maar de praktijk is af en toe weerbarstig en dat leidt soms tot grote frustratie en teleurstelling. Het blijft elke keer bijzonder om samen met de adviseur een consument op een zo’n efficiënt mogelijke manier een passende hypotheek te regelen. Daarbij moet het niet uitmaken in welk deel van het hypotheekproces je invloed kunt uitoefenen.

In mijn optiek heeft de hypotheekadviseur hierin de grootste uitdaging. Als adviseur moet je op de hoogte zijn van wet-en regelgeving en zorg je voor kwaliteit door vakkennis up-to-date te houden. Daarnaast word je geacht de acceptatievoorwaarden van alle geldverstrekkers te kennen en is het voor een efficiënt verwerkingsproces essentieel dat je op de hoogte bent van bemiddelingscriteria van tientallen geldverstrekkers. Dat is beslist geen sinecure, want de vorm waarin een geldverstrekker de informatie wenst te ontvangen, wijkt nog wel eens af. Bovendien verwachten we dat een adviseur naast ondernemer ook bedreven marketeer en customer services specialist is.

In mijn huidige rol als commercieel directeur bij een serviceprovider vind ik het belangrijk om te zorgen voor pragmatische toegevoegde waarde op het gebied van kennis en kwaliteit. We leveren specialistische kennis waar de adviseur direct iets aan heeft. Eerlijke communicatie speelt hierin een leidende rol. Dat betekent niet dat je altijd ‘ja’ moet zeggen, want dat is niet altijd mogelijk. Belangrijk is om een klantsituatie goed voor te bespreken en te doorgronden, zodat er geen valse verwachtingen over en weer worden geschapen waardoor de klant teleurgesteld achterblijft.

Naast eerlijke communicatie zijn intensieve samenwerking en loyaliteit kernwaarden voor een bestendige relatie. Loyaliteit zorgt ervoor dat je elkaar steeds beter begrijpt en op elkaar ingespeeld raakt. Een intensieve samenwerking zorgt voor een betere kwaliteit en een efficiëntere werkwijze. Ik zie het als mijn rol om alle betrokken partijen in het proces met elkaar te verbinden. De focus van de adviseur is anders dan die van de geldverstrekker. Door inzicht te geven in elkaars focus wordt de samenwerking een geolied samenspel. En daar heeft de consument weer baat bij!

‘Goede service betekent niet dat je altijd ja moet zeggen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

(Branchepartijen over Manifest Actief Klantbeheer, VVP 4) Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van...

Het vuur van... Marinka van der Meer

Het vuur van... Marinka van der Meer

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van...’ zet VVP deze mensen op een voetstuk....

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Het ‘Manifest Actief Klantbeheer’ is op 1 juli 2021 tijdens een bijeenkomst in Diemen getekend door marktpartijen: ABN Amro Intermediaire Distributie,...

Nationale Waarborg zet zich opnieuw in voor Stichting ALS Nederland

Nationale Waarborg zet zich opnieuw in voor Stichting ALS Nederland

Nationale Waarborg gaat zich opnieuw inzetten voor Stichting ALS Nederland, dit keer onder het motto ‘We duiken er weer in’. Nationale Waarborg roept...

Ook FlexFront in zee met SolidBriQ

Ook FlexFront in zee met SolidBriQ

FlexFront is een samenwerking aangegaan met SolidBriQ, aanbieder van woningverhuurhypotheken, die recent ook al samenwerkingsovereenkomsten sloot met VCN HypotheekService...

Het vuur van... nick van buitenen

Het vuur van... nick van buitenen

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van...’ zet VVP deze mensen op een voetstuk....

Het vuur van... Paul van der Meijs

Het vuur van... Paul van der Meijs

(Uit VVP 1-2021) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In 'Het vuur van’ zet VVP deze mensen op een voetstuk....

FlexFront distributiepartner verhuurhypotheken De Nederlandse

FlexFront distributiepartner verhuurhypotheken De Nederlandse

Buy-to-Let leningen van De Nederlandse worden nu ook gedistribueerd door FlexFront en in volmacht geaccepteerd door Link Asset Services (LAS). Door de samenwerking...

Het vuur van... Albert Allmers

Het vuur van... Albert Allmers

Het vuur van... Albert Allmers, Finance Factor Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van...’...

Open brief van Michiel van der Linde aan adviseurs én collega's

Open brief van Michiel van der Linde aan adviseurs én collega's

"Wat een tijden zijn dit. De coronacrisis brengt zoveel spanning. De wereld staat in brand. Zelf vraag je je af hoe dichtbij het virus gaat komen. Je hoopt toch...