Het vuur van... Edwin Berrevoet

Edwin Berrevoet

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen op een voetstuk.

Edwin Berrevoet, Commercieel directeur flexfront

Het is inmiddels 25 jaar geleden, maar mijn eerste werkdag in de financiële branche staat mij nog helder voor de geest. Die dag werkte ik mee aan een maatwerk hypotheekofferte voor een consument die elders nul op het rekest had gekregen. De dankbaarheid van de klant was groot omdat er daadwerkelijk naar hem werd geluisterd. Samen met de adviseur werd een compromis bedacht dat zowel voor de klant als de geldverstrekker acceptabel was. Die dag werd het zaadje van mijn drijfveer geplant: ik wil zoveel mogelijk consumenten helpen bij hun financieringsvraag. Dat klinkt als een simpele taak, maar de praktijk is af en toe weerbarstig en dat leidt soms tot grote frustratie en teleurstelling. Het blijft elke keer bijzonder om samen met de adviseur een consument op een zo’n efficiënt mogelijke manier een passende hypotheek te regelen. Daarbij moet het niet uitmaken in welk deel van het hypotheekproces je invloed kunt uitoefenen.

In mijn optiek heeft de hypotheekadviseur hierin de grootste uitdaging. Als adviseur moet je op de hoogte zijn van wet-en regelgeving en zorg je voor kwaliteit door vakkennis up-to-date te houden. Daarnaast word je geacht de acceptatievoorwaarden van alle geldverstrekkers te kennen en is het voor een efficiënt verwerkingsproces essentieel dat je op de hoogte bent van bemiddelingscriteria van tientallen geldverstrekkers. Dat is beslist geen sinecure, want de vorm waarin een geldverstrekker de informatie wenst te ontvangen, wijkt nog wel eens af. Bovendien verwachten we dat een adviseur naast ondernemer ook bedreven marketeer en customer services specialist is.

In mijn huidige rol als commercieel directeur bij een serviceprovider vind ik het belangrijk om te zorgen voor pragmatische toegevoegde waarde op het gebied van kennis en kwaliteit. We leveren specialistische kennis waar de adviseur direct iets aan heeft. Eerlijke communicatie speelt hierin een leidende rol. Dat betekent niet dat je altijd ‘ja’ moet zeggen, want dat is niet altijd mogelijk. Belangrijk is om een klantsituatie goed voor te bespreken en te doorgronden, zodat er geen valse verwachtingen over en weer worden geschapen waardoor de klant teleurgesteld achterblijft.

Naast eerlijke communicatie zijn intensieve samenwerking en loyaliteit kernwaarden voor een bestendige relatie. Loyaliteit zorgt ervoor dat je elkaar steeds beter begrijpt en op elkaar ingespeeld raakt. Een intensieve samenwerking zorgt voor een betere kwaliteit en een efficiëntere werkwijze. Ik zie het als mijn rol om alle betrokken partijen in het proces met elkaar te verbinden. De focus van de adviseur is anders dan die van de geldverstrekker. Door inzicht te geven in elkaars focus wordt de samenwerking een geolied samenspel. En daar heeft de consument weer baat bij!

‘Goede service betekent niet dat je altijd ja moet zeggen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel...

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

"Geldverstrekkers zijn tegenwoordig erg actief als het gaat om het begrip ‘Know Your Customer’. Dit heeft alles te maken met de verantwoordelijkheid...