Invulling geven aan de menselijke maat

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Ik weet niet hoe het bij u zit, maar voor mij staat vast dat het menselijke aspect het verschil moet gaan maken in de dienstverlening van de adviseur. Dat dit voor mij vaststaat komt niet alleen door de overload aan artikelen, boeken en sprekers die afgelopen jaar op me afkwamen over dit onderwerp, maar vooral ook door de almaar oprukkende technologie.

Technologie is overal. Auto’s gaan zelf-standig rijden. Coolblue en Amazon maken online kopen tot een feestje. Dan heb je nog de technologiegiganten Google, Apple en Facebook dé voorbeelden van het grootgroter-grootst-denken. Google heeft bijvoorbeeld de ambitie om het ‘probleem’ van de dood op te lossen. Toe maar. Niet direct een doelstelling voor een gemiddeld assurantiekantoor. Maar het geeft wel aan dat de lat hoog ligt en dat grote technologische veranderingen in razend tempo op ons afkomen.

Wat dit voor het intermediair gaat betekenen is lastig te voorspellen. Wel dat er vernieuwd moet worden en dat innovatie een centraal thema moet zijn. Eén basisprincipe vanuit de marketing blijft echter recht overeind. Je moet toegevoegde waarde bieden. Dit ga je niet redden door je processen optimaal te hebben, dit is gewoon de standaard. Op prijs ga je het ook niet winnen. Met onderscheidende producten dan? Dacht het niet. Spetterende promoties? Zeker belangrijk, maar het moet wel achterliggende inhoud hebben.

Het menselijke aspect in de dienstverlening daarentegen kan wél het verschil voor de adviseur maken. Dit is niet nieuw en wordt ook regelmatig in onze branche verkondigd. Wat ik echter mis in de visies op dit onderwerp is de dagelijkse praktijk. Hoe gaan we er nu ook daadwerkelijk voor zorgen dat de menselijke maat z’n intrede doet in

Tip voor N(u)
Introduceer het ‘tien minuten per dag het verschil maken voor de klant’moment onder uw medewerkers. Geef hen de vrijheid – en wellicht een klein budget – om hier zelf een draai aan te geven.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

de dienstverlening? In mijn optiek begint dit met het omschrijven van een heldere en aansprekende missie, visie en kernwaarden. Hierin benoem je het menselijke aspect. Of de kernwaarde nu als ‘klantbelang centraal’ of ‘personal touch’ omschreven wordt, maakt niet uit. Het gaat erom hoe je dit principe binnen je bedrijf doorleeft.

Begin met het hardop uit te spreken van de ambitie. Haal het van het papier af. Maak als directie duidelijk waar je voor wilt staan en laat iedere medewerker voor zich bepalen hoe zij hier inhoud aan kunnen geven. Leg niet van bovenaf op dat er wekelijks vijf persoonlijke kaartjes en drie bossen bloemen de deur uit moeten. Stimuleer medewerkers hier zelf over na te denken. Zij kennen hun relaties immers het beste. Geef hen tijd om invulling aan dit onderwerp te geven en sta erbij stil in het wekelijkse bedrijfsoverleg.

Zoals met zo veel dingen is het vooral een kwestie van doen. Begin ergens. Hoe eerder hoe beter. Introduceer het ‘tien minuten per dag het verschil maken voor de klant’-moment onder uw medewerkers. Geef hen de vrijheid – en wellicht een klein budget – om hier zelf een draai aan te geven. Eigenlijk is alles prima zolang het personeel er zelf over nadenkt en er vierkant achter staat.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Markt cyberinsurance wordt volwassen

Markt cyberinsurance wordt volwassen

De verzekering van het cyberrisico wordt steeds professioneler. Dat bleek tijdens de kennissessie van Turien & Co tijdens het VVP Event bijzondere risico’s....

Verrassende dubbele vondst met peilzenderactie

Verrassende dubbele vondst met peilzenderactie

PARTNER IN KENNIS: TURIEN & CO. OVER PREVENTIE Autodiefstal. Dit blijft een veelbesproken onderwerp binnen de verzekeringsbranche. Hoewel het totaal aantal...

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Innovatie in de adviespraktijk vraagt om innovatie van de adviespraktijk. Aldus schadedocent en auteur Anita Hol-Bubeck tijdens het VVP Event bijzondere risico’s...

Ambassadeurs halen klanten binnen

Ambassadeurs halen klanten binnen

Mond-tot-mondmarketing is dé manier voor assurantiekantoren om hun omzet te verhogen en een grotere naamsbekendheid te krijgen. Tenminste, dat is mijn overtuiging....

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

Bjorn Jalving van Turien & Co schetste tijdens het woensdag gehouden VVP Event Bijzondere Risico's onder meer trends inzake cyberrisico’s en kostbare bezittingen....

Laatste kans: meld je aan voor het VVP Event Bijzondere risico's

Laatste kans: meld je aan voor het VVP Event Bijzondere risico's

"De moderne werkwijze van de creatieve ondernemende particulier of ondernemer zorgen voor nieuwe risico’s die vragen om nieuwe adequate inventarisaties en...

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

"Innovatieve producten en diensten brengen kansen met zich mee, zoals het stimuleren van veilig gedrag en meer toegankelijk (robo)advies. De ontwikkelingen moeten...

Maak een uithangbord van uw klant

Maak een uithangbord van uw klant

In de gesprekken die ik voer met ondernemers vraag ik altijd hoe ze aan nieuwe klanten komen. Vaak hoor ik dan ‘via via’ of ‘ik moet het hebben...

Nieuwe risico's: do's and don'ts in de adviespraktijk

Nieuwe risico's: do's and don'ts in de adviespraktijk

"De moderne werkwijze van de creatieve ondernemende particulier of ondernemer zorgen voor nieuwe risico’s die vragen om nieuwe adequate inventarisaties en...

Cyberschade in het MKB; de échte verhalen

Cyberschade in het MKB; de échte verhalen

Er is al ontzettend veel geschreven over cyberrisico’s en -verzekeringen. De statistieken over het aantal slachtoffers en de miljarden euro’s aan schade...