Invulling geven aan de menselijke maat

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Ik weet niet hoe het bij u zit, maar voor mij staat vast dat het menselijke aspect het verschil moet gaan maken in de dienstverlening van de adviseur. Dat dit voor mij vaststaat komt niet alleen door de overload aan artikelen, boeken en sprekers die afgelopen jaar op me afkwamen over dit onderwerp, maar vooral ook door de almaar oprukkende technologie.

Technologie is overal. Auto’s gaan zelf-standig rijden. Coolblue en Amazon maken online kopen tot een feestje. Dan heb je nog de technologiegiganten Google, Apple en Facebook dé voorbeelden van het grootgroter-grootst-denken. Google heeft bijvoorbeeld de ambitie om het ‘probleem’ van de dood op te lossen. Toe maar. Niet direct een doelstelling voor een gemiddeld assurantiekantoor. Maar het geeft wel aan dat de lat hoog ligt en dat grote technologische veranderingen in razend tempo op ons afkomen.

Wat dit voor het intermediair gaat betekenen is lastig te voorspellen. Wel dat er vernieuwd moet worden en dat innovatie een centraal thema moet zijn. Eén basisprincipe vanuit de marketing blijft echter recht overeind. Je moet toegevoegde waarde bieden. Dit ga je niet redden door je processen optimaal te hebben, dit is gewoon de standaard. Op prijs ga je het ook niet winnen. Met onderscheidende producten dan? Dacht het niet. Spetterende promoties? Zeker belangrijk, maar het moet wel achterliggende inhoud hebben.

Het menselijke aspect in de dienstverlening daarentegen kan wél het verschil voor de adviseur maken. Dit is niet nieuw en wordt ook regelmatig in onze branche verkondigd. Wat ik echter mis in de visies op dit onderwerp is de dagelijkse praktijk. Hoe gaan we er nu ook daadwerkelijk voor zorgen dat de menselijke maat z’n intrede doet in

Tip voor N(u)
Introduceer het ‘tien minuten per dag het verschil maken voor de klant’moment onder uw medewerkers. Geef hen de vrijheid – en wellicht een klein budget – om hier zelf een draai aan te geven.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

de dienstverlening? In mijn optiek begint dit met het omschrijven van een heldere en aansprekende missie, visie en kernwaarden. Hierin benoem je het menselijke aspect. Of de kernwaarde nu als ‘klantbelang centraal’ of ‘personal touch’ omschreven wordt, maakt niet uit. Het gaat erom hoe je dit principe binnen je bedrijf doorleeft.

Begin met het hardop uit te spreken van de ambitie. Haal het van het papier af. Maak als directie duidelijk waar je voor wilt staan en laat iedere medewerker voor zich bepalen hoe zij hier inhoud aan kunnen geven. Leg niet van bovenaf op dat er wekelijks vijf persoonlijke kaartjes en drie bossen bloemen de deur uit moeten. Stimuleer medewerkers hier zelf over na te denken. Zij kennen hun relaties immers het beste. Geef hen tijd om invulling aan dit onderwerp te geven en sta erbij stil in het wekelijkse bedrijfsoverleg.

Zoals met zo veel dingen is het vooral een kwestie van doen. Begin ergens. Hoe eerder hoe beter. Introduceer het ‘tien minuten per dag het verschil maken voor de klant’-moment onder uw medewerkers. Geef hen de vrijheid – en wellicht een klein budget – om hier zelf een draai aan te geven. Eigenlijk is alles prima zolang het personeel er zelf over nadenkt en er vierkant achter staat.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan...

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. Assuradeuren heeft haar aanbod uitgebreid met een particuliere cyberverzekering genaamd de CyberCare Polis. Turien & Co. "Voor een maandpremie...

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

Voor velen in de verzekeringsmarkt is AnsvarIdéa een onbekende speler. AnsvarIdéa is het zusje van Turien & Co. en behoort tot dezelfde holding....

Let’s go social!

Let’s go social!

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een...

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens....

Werk aan de winkel voor adviseurs

Werk aan de winkel voor adviseurs

Meerdere sprekers van het op 19 september gehouden VVP Event Inkomen 2018 denken dat het stelsel van sociale zekerheid over enkele jaren helemaal op de schop gaat....

VVP Event Inkomen: markt volop in beweging

VVP Event Inkomen: markt volop in beweging

Het tempo zat er goed in bij Marjol Nikkels (CS Opleidingen) tijdens de kennissessie van Turien & Co. op het VVP Event Inkomen 2018. Evenals plenair spreker...

Leren van visboer Tarik

Leren van visboer Tarik

Bij mij in de Amsterdamse buurt in Haarlem zit een vistentje waar ik al jaren kom. Sinds een jaar of drie is er een nieuwe eigenaar, Tarik is zijn naam. Het eerste...

Maak marketing van iedereen

Maak marketing van iedereen

Partnercontent Turien & Co. Auteur: Marcel Kroon. Veel assurantiekantoren doen marketing er maar een beetje bij. Als het uitkomt. Een gemiste kans als je...