Invulling geven aan de menselijke maat

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Ik weet niet hoe het bij u zit, maar voor mij staat vast dat het menselijke aspect het verschil moet gaan maken in de dienstverlening van de adviseur. Dat dit voor mij vaststaat komt niet alleen door de overload aan artikelen, boeken en sprekers die afgelopen jaar op me afkwamen over dit onderwerp, maar vooral ook door de almaar oprukkende technologie.

Technologie is overal. Auto’s gaan zelf-standig rijden. Coolblue en Amazon maken online kopen tot een feestje. Dan heb je nog de technologiegiganten Google, Apple en Facebook dé voorbeelden van het grootgroter-grootst-denken. Google heeft bijvoorbeeld de ambitie om het ‘probleem’ van de dood op te lossen. Toe maar. Niet direct een doelstelling voor een gemiddeld assurantiekantoor. Maar het geeft wel aan dat de lat hoog ligt en dat grote technologische veranderingen in razend tempo op ons afkomen.

Wat dit voor het intermediair gaat betekenen is lastig te voorspellen. Wel dat er vernieuwd moet worden en dat innovatie een centraal thema moet zijn. Eén basisprincipe vanuit de marketing blijft echter recht overeind. Je moet toegevoegde waarde bieden. Dit ga je niet redden door je processen optimaal te hebben, dit is gewoon de standaard. Op prijs ga je het ook niet winnen. Met onderscheidende producten dan? Dacht het niet. Spetterende promoties? Zeker belangrijk, maar het moet wel achterliggende inhoud hebben.

Het menselijke aspect in de dienstverlening daarentegen kan wél het verschil voor de adviseur maken. Dit is niet nieuw en wordt ook regelmatig in onze branche verkondigd. Wat ik echter mis in de visies op dit onderwerp is de dagelijkse praktijk. Hoe gaan we er nu ook daadwerkelijk voor zorgen dat de menselijke maat z’n intrede doet in

Tip voor N(u)
Introduceer het ‘tien minuten per dag het verschil maken voor de klant’moment onder uw medewerkers. Geef hen de vrijheid – en wellicht een klein budget – om hier zelf een draai aan te geven.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

de dienstverlening? In mijn optiek begint dit met het omschrijven van een heldere en aansprekende missie, visie en kernwaarden. Hierin benoem je het menselijke aspect. Of de kernwaarde nu als ‘klantbelang centraal’ of ‘personal touch’ omschreven wordt, maakt niet uit. Het gaat erom hoe je dit principe binnen je bedrijf doorleeft.

Begin met het hardop uit te spreken van de ambitie. Haal het van het papier af. Maak als directie duidelijk waar je voor wilt staan en laat iedere medewerker voor zich bepalen hoe zij hier inhoud aan kunnen geven. Leg niet van bovenaf op dat er wekelijks vijf persoonlijke kaartjes en drie bossen bloemen de deur uit moeten. Stimuleer medewerkers hier zelf over na te denken. Zij kennen hun relaties immers het beste. Geef hen tijd om invulling aan dit onderwerp te geven en sta erbij stil in het wekelijkse bedrijfsoverleg.

Zoals met zo veel dingen is het vooral een kwestie van doen. Begin ergens. Hoe eerder hoe beter. Introduceer het ‘tien minuten per dag het verschil maken voor de klant’-moment onder uw medewerkers. Geef hen de vrijheid – en wellicht een klein budget – om hier zelf een draai aan te geven. Eigenlijk is alles prima zolang het personeel er zelf over nadenkt en er vierkant achter staat.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...

Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

De ‘Verduurzaamde’

De ‘Verduurzaamde’

(door Paul Burger, MVO-adviseur bij AnsvarIdéa, in VVP 4) Duurzaam verzekeren is iets anders dan duurzame risico’s verzekeren. Bij het verzekeren...

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa, onderdeel van Turien & Co., heeft onder het Bewust-label een duurzame woonhuis- en inboedelverzekering geïntroduceerd. De duurzame verzekeraar...

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. Assuradeuren vervangt in augustus het werkgeversportaal. Het nieuwe portaal is tot stand gekomen in samenwerking met Acumen. Sergio Petrone, Productspecialist...

Ken je vak: groen kost poen

Ken je vak: groen kost poen

"Juist verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming", zegt Björn Jalving van Turien & Co in het katern 'Ken je vak! in VVP...