Je data in ruil voor een polis

De leden van het NFF Innovatielab, v.l.n.r.: Jelle Bartels, Paul Rijns, Thom Boot, Michiel Brandt, Jeroen Bais en Douwe Dijkstra. FOTO: RODNEY KERSTEN

Betalen voor je verzekeringen met je data in plaats van in euro’s. Dat business model van een toekomstbestendige verzekeraar, bedacht tijdens het eerste grootschalige Innovatie Lab van het New Financial Forum (NFF), wordt verder uitgewerkt.

De opdracht tijdens dit eerste grote NFF Innovatie Lab, waarvan ASR als gastheer optrad, leek eenvoudig: bouw hét nieuwe business model voor de toekomst van verzekeraars, daarbij puttend uit succesvolle business modellen van buiten de branche. Vijf groepjes gingen aan de slag, waarbij iedere groep eerst de succesfactoren van geslaagde business modellen als Ikea, Nespresso, Coolblue, Skype en Apple analyseerden. Vervolgens was de opdracht voor iedere groep de verzekeraar voor de toekomst te bouwen gebruikmakend van die succesfactoren. “Er zijn geen beren op de weg, beren zitten in het bos. Wees dus niet bang om nieuwe dingen te proberen.” Die boodschap gaf Jelle Bartels (Next Step Factory) mee.

De ‘Skype-groep’ zette heel erg in op verbinding, waar het bij Skype natuurlijk vol om draait. Het idee was om netwerken te vormen, die zelf bepalen wie ze toelaten.

De deelnemers aan een netwerk vormen feitelijk een onderlinge. Er was zelfs een naam voor bedacht: Connect.

De ‘Ikea-groep’ zette in op typische Ikeakenmerken als beleving en transparantie. “Wij bieden platforms voor specifieke doelgroepen, zoals Ikea dat doet. Verder geen black box-gedoe, maar transparantie zoals Ikea-meubels ook transparant worden geleverd; je ziet elk onderdeel, elk schroefje. De consumenten krijgen toegang tot data. Een student bijvoorbeeld geven we data voor zijn scriptie, een ondernemer data waar hij iets mee kan in zijn afzetgebied. En we verzekeren niet langer het eigendom van een goed, maar het goed. Want veel mensen delen vandaag de dag spullen.” De ‘Nespresso-groep’ legde de relatie met het exclusieve karakter van Nespresso.

“Wij geven het de klant hetzelfde gevoel bij zijn financiële huishouding.” Letterlijk werd gesproken over de club ‘Nespresso for sure. Exclusief voor u’. Het concrete aanbod: een all-inn pakket financiële en andere diensten tegen een vaste prijs. Alle diensten bieden ontzorging, dus geen geldvergoedingen maar bijvoorbeeld een andere auto bij schade aan de huidige wagen.

De ‘Apple-groep’ kwam met Kevin. Deze maatschappij verzekert de klant van alles in ruil voor zijn data. Premie betalen hoeft niet meer. Want met behulp van de data – tegenwoordig niet zo moeilijk te vergaren dankzij de smartphone – kan de verzekeraar de klant volgen en daardoor het risico verkleinen en soms zelfs voor zijn. “Als ik hoest, kan de verzekeraar me aanraden het even rustiger aan te doen.” Maar de verzekeraar kan bijvoorbeeld ook de buitenlanddekking op de reisverzekering aanzetten als de klant over de grens gaat. De ‘Coolblue-groep’ bedacht Hubje, een platform. “Want verzekeren is niet meer hip. We zorgen voor elkaar, we helpen elkaar, we delen met elkaar. Voor de grote excessen is er herverzekering.”

De deelnemers aan de New Financial Inspiration mochten stemmen op de ideeen. Kevin kwam als glorieuze winnaar uit de bus. Jelle Bartels (Next Step Factory), die deze middag organiseerde samen met de andere leden van het NFF Innovatie Lab (Jeroen Bais, Michiel Brandt, Douwe Dijkstra, Thom Boot en Paul Rijns), wil dit idee samen met mensen uit het New Financial Forum en anderen proberen in realiteit om te zetten. Overigens ziet hij ook in de andere business modellen interessante elementen, die hij zeker ook wil uitwerken. Een combinatie tussen Kevin en Hubje lijkt een hele interessante casus.

Bartels werkt vaak met het Canvas Model. De groepen werkten hier ook mee, onder leiding van de facilitatoren van het NFF Innovatie Lab. Bartels: “Met ruim 40 specialisten en talenten van onder meer Nationale-Nederlanden, ASR en Allianz werd er een verkenning gemaakt naar een toekomst waarin verzekeren misschien geen verzekeren meer zal zijn. Rode draad: de digitalisering zou wel eens kunnen gaan zorgen dat verzekeraars compleet buiten spel gaan raken. Want zeg nou zelf...

waarom heb je een verzekeraar nodig die de risico’s draagt als een hub dat ook kan doen? Als een community een eigen ‘black box’ heeft waarmee zij prima in staat zijn risico’s van mede-members te analyseren? Een soort blockchain voor verzekeringen?” “Eigenlijk was bij elk business model wel de conclusie: we kunnen het samen wel! De vraag is dan: welke waarde voeg je als verzekeraar nog toe? Welke pijn los je op? Welke zaken neem je van het bordje van je klant af?”

“De digitale wereld heeft ons leven veranderd en zal dat nog meer blijven doen. In plaats van kantoren met mensen die administreren en risico’s inschatten, een grote collectieve en aangesloten community die voor elkaar opkomt, elkaar steunt en helpt als de nood groot is. Toekomstmuziek? De tijd zal het leren. Verzekeringen, bankzaken zijn veel te complex. Ik hoor en zie onze sector het elke keer weer vertellen. Dat er allemaal te makkelijk over wordt gedacht. Tegelijkertijd zijn er al andere sectoren geweest waarin dat ook gezegd wordt. Er is echter maar één iemand nodig die denkt als Pippi Langkous: ‘Of ik het kan? Ik denk het wel, want ik heb het nooit gedaan!’ en daar is de start van een nieuw tijdperk.” Wordt absoluut vervolgd!

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Stimuleer de adviseur om duurzaam te adviseren

Stimuleer de adviseur om duurzaam te adviseren

"Geld is een belangrijke reden voor mensen om hun gedrag aan te passen. Natuurlijk is intrinsieke motivatie belangrijk, maar juist bij een thema als duurzaamheid...

Stop nooit met leren

Stop nooit met leren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 5-2023) In de afgelopen jaren heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden in het landschap van de adviseur....

Verzilver de expertise van jouw organisatie

Verzilver de expertise van jouw organisatie

"Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis", aldus Michiel Dietvorst van Pridea...

Bedrijven van de toekomst schrijven het nieuwe verhaal

Bedrijven van de toekomst schrijven het nieuwe verhaal

“Schokkend hoe weinig er over is van alles waar wij mensen bij floreren.” Dat zei Christine Boland, tijdgeestanalist, woensdag op de zesde Positive Finance...

Ontdek je onderscheidende kracht

Ontdek je onderscheidende kracht

(Jelle Bartels van The Main Thing in katern 'Ken je Vak! in VVP 4, 2023) Volgens onderzoek van Bureau DFO willen adviseurs de komende tijd hun meerwaarde voor...

Roy van den Anker: "De waarde van de adviseur"

Roy van den Anker: "De waarde van de adviseur"

"Het wordt echter steeds duidelijker dat zachte vaardigheden cruciaal zijn voor de toekomst van de financieel adviseur. Wordt het niet eens tijd om na jaren van...

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Tijdgeestanalist en innovatiestrateeg Christine Boland (eerder dit jaar hogelijk gewaardeerd door de 700 bezoekers van het VIP-congres van VVP en CGA) en architect...

Siska Danhoff meest inspirerende adviseur van Nederland

Siska Danhoff meest inspirerende adviseur van Nederland

Siska Danhoff van Lamberink Financieel Adviseurs uit Assen is de meest inspirerende adviseur van Nederland 2023. Op Hypovak is zij met bloemen, champagne en een...

Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

"Als we het over de economie hebben, dan hebben we het over de zaken die we tijdens het alledaagse leven over economie horen en zien: inflatie, koopkracht, belastingdruk...