Je data in ruil voor een polis

De leden van het NFF Innovatielab, v.l.n.r.: Jelle Bartels, Paul Rijns, Thom Boot, Michiel Brandt, Jeroen Bais en Douwe Dijkstra. FOTO: RODNEY KERSTEN

Betalen voor je verzekeringen met je data in plaats van in euro’s. Dat business model van een toekomstbestendige verzekeraar, bedacht tijdens het eerste grootschalige Innovatie Lab van het New Financial Forum (NFF), wordt verder uitgewerkt.

De opdracht tijdens dit eerste grote NFF Innovatie Lab, waarvan ASR als gastheer optrad, leek eenvoudig: bouw hét nieuwe business model voor de toekomst van verzekeraars, daarbij puttend uit succesvolle business modellen van buiten de branche. Vijf groepjes gingen aan de slag, waarbij iedere groep eerst de succesfactoren van geslaagde business modellen als Ikea, Nespresso, Coolblue, Skype en Apple analyseerden. Vervolgens was de opdracht voor iedere groep de verzekeraar voor de toekomst te bouwen gebruikmakend van die succesfactoren. “Er zijn geen beren op de weg, beren zitten in het bos. Wees dus niet bang om nieuwe dingen te proberen.” Die boodschap gaf Jelle Bartels (Next Step Factory) mee.

De ‘Skype-groep’ zette heel erg in op verbinding, waar het bij Skype natuurlijk vol om draait. Het idee was om netwerken te vormen, die zelf bepalen wie ze toelaten.

De deelnemers aan een netwerk vormen feitelijk een onderlinge. Er was zelfs een naam voor bedacht: Connect.

De ‘Ikea-groep’ zette in op typische Ikeakenmerken als beleving en transparantie. “Wij bieden platforms voor specifieke doelgroepen, zoals Ikea dat doet. Verder geen black box-gedoe, maar transparantie zoals Ikea-meubels ook transparant worden geleverd; je ziet elk onderdeel, elk schroefje. De consumenten krijgen toegang tot data. Een student bijvoorbeeld geven we data voor zijn scriptie, een ondernemer data waar hij iets mee kan in zijn afzetgebied. En we verzekeren niet langer het eigendom van een goed, maar het goed. Want veel mensen delen vandaag de dag spullen.” De ‘Nespresso-groep’ legde de relatie met het exclusieve karakter van Nespresso.

“Wij geven het de klant hetzelfde gevoel bij zijn financiële huishouding.” Letterlijk werd gesproken over de club ‘Nespresso for sure. Exclusief voor u’. Het concrete aanbod: een all-inn pakket financiële en andere diensten tegen een vaste prijs. Alle diensten bieden ontzorging, dus geen geldvergoedingen maar bijvoorbeeld een andere auto bij schade aan de huidige wagen.

De ‘Apple-groep’ kwam met Kevin. Deze maatschappij verzekert de klant van alles in ruil voor zijn data. Premie betalen hoeft niet meer. Want met behulp van de data – tegenwoordig niet zo moeilijk te vergaren dankzij de smartphone – kan de verzekeraar de klant volgen en daardoor het risico verkleinen en soms zelfs voor zijn. “Als ik hoest, kan de verzekeraar me aanraden het even rustiger aan te doen.” Maar de verzekeraar kan bijvoorbeeld ook de buitenlanddekking op de reisverzekering aanzetten als de klant over de grens gaat. De ‘Coolblue-groep’ bedacht Hubje, een platform. “Want verzekeren is niet meer hip. We zorgen voor elkaar, we helpen elkaar, we delen met elkaar. Voor de grote excessen is er herverzekering.”

De deelnemers aan de New Financial Inspiration mochten stemmen op de ideeen. Kevin kwam als glorieuze winnaar uit de bus. Jelle Bartels (Next Step Factory), die deze middag organiseerde samen met de andere leden van het NFF Innovatie Lab (Jeroen Bais, Michiel Brandt, Douwe Dijkstra, Thom Boot en Paul Rijns), wil dit idee samen met mensen uit het New Financial Forum en anderen proberen in realiteit om te zetten. Overigens ziet hij ook in de andere business modellen interessante elementen, die hij zeker ook wil uitwerken. Een combinatie tussen Kevin en Hubje lijkt een hele interessante casus.

Bartels werkt vaak met het Canvas Model. De groepen werkten hier ook mee, onder leiding van de facilitatoren van het NFF Innovatie Lab. Bartels: “Met ruim 40 specialisten en talenten van onder meer Nationale-Nederlanden, ASR en Allianz werd er een verkenning gemaakt naar een toekomst waarin verzekeren misschien geen verzekeren meer zal zijn. Rode draad: de digitalisering zou wel eens kunnen gaan zorgen dat verzekeraars compleet buiten spel gaan raken. Want zeg nou zelf...

waarom heb je een verzekeraar nodig die de risico’s draagt als een hub dat ook kan doen? Als een community een eigen ‘black box’ heeft waarmee zij prima in staat zijn risico’s van mede-members te analyseren? Een soort blockchain voor verzekeringen?” “Eigenlijk was bij elk business model wel de conclusie: we kunnen het samen wel! De vraag is dan: welke waarde voeg je als verzekeraar nog toe? Welke pijn los je op? Welke zaken neem je van het bordje van je klant af?”

“De digitale wereld heeft ons leven veranderd en zal dat nog meer blijven doen. In plaats van kantoren met mensen die administreren en risico’s inschatten, een grote collectieve en aangesloten community die voor elkaar opkomt, elkaar steunt en helpt als de nood groot is. Toekomstmuziek? De tijd zal het leren. Verzekeringen, bankzaken zijn veel te complex. Ik hoor en zie onze sector het elke keer weer vertellen. Dat er allemaal te makkelijk over wordt gedacht. Tegelijkertijd zijn er al andere sectoren geweest waarin dat ook gezegd wordt. Er is echter maar één iemand nodig die denkt als Pippi Langkous: ‘Of ik het kan? Ik denk het wel, want ik heb het nooit gedaan!’ en daar is de start van een nieuw tijdperk.” Wordt absoluut vervolgd!

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
NRC-journalist Wouter van Noort: "Stop met versimpeling'

NRC-journalist Wouter van Noort: "Stop met versimpeling'

“Wat er in mijn ogen misgaat, is de aanname dat je de realiteit kunt controleren, dat er een bepaalde maakbaarheid is van complexiteit. Ik denk dat dat fundamenteel...

Experttraining Alpina Group, How Company en NFF: nog enkele plaatsen vrij

Experttraining Alpina Group, How Company en NFF: nog enkele plaatsen vrij

Alpina Group, New Financial Forum en How Company hebben de handen ineengeslagen en organiseren op 23 juni 2023 een expert-communicatietraining volgens de methodieken...

Het verhaal van Richard Veldboer... steun Stichting ALS Nederland

Het verhaal van Richard Veldboer... steun Stichting ALS Nederland

Willem Vreeswijk sprak met trainer Richard Veldboer (foto) die in 2020 de diagnose ALS kreeg. Een indrukwekkend verhaal van een positief ingestelde man, die in...

Jaap Fris: financiële sector dient ook andere vragen te stellen

Jaap Fris: financiële sector dient ook andere vragen te stellen

"Gesprekken met financieel dienstverleners gingen altijd over opschalen, rendement en aflossingen, maar nooit over de inhoud. Uiteraard zijn ook wij voor zwarte...

Gezonde samenleving centraal in zomereditie New Financial Magazine

Gezonde samenleving centraal in zomereditie New Financial Magazine

Gezonde samenleving. Dat is het thema van de zomereditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van het New Financial Forum. Een themanummer boordevol...

De kunst van vragen stellen

De kunst van vragen stellen

(Jelle Bartels van Next Step Factory in VVP 2) Een goede financieel adviseur helpt mensen beslissingen nemen over hun financiën. Maar hoe geef je goed advies...

Schrijf je in voor toptraining communicatie én steun sitchting ALS Nederland

Schrijf je in voor toptraining communicatie én steun sitchting ALS Nederland

Communiceren is de belangrijkste vaardigheid, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Je kunt nog zo’n goede vakman- of vrouw zijn, wanneer je niet in staat...

Mensheid moet in de eerste plaats zichzelf redden

Mensheid moet in de eerste plaats zichzelf redden

We moeten om te beginnen onszelf redden. Want de aarde, die blijft wel bestaan. Dat was de boodschap van de Afrikaanse natuurgids Alan McSmith op de bijeenkomst...

Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)

Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)

Dick-Jan Abbringh van Maatschappelijk Adviesbureau Purpose trapt met zijn blog 'Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders?' de...

Jack Cox: "Ontwikkelingshulp voor het rijke Westen"

Jack Cox: "Ontwikkelingshulp voor het rijke Westen"

"Steeds vaker proberen organisaties de waarde van de natuur in geld uit te drukken om op deze manier een betere afweging te kunnen maken tussen economie en ecologie....