Leiding geven aan de toekomst

Ambities, visies, wensen, plannen, ideeën... In de meeste organisaties is er geen gebrek aan. De kunst is om ze te vertalen in concrete acties. Dat valt niet mee: gedrag – het ‘doen’ – is vaak de schakel die ontbreekt tussen plannen en resultaten.

Organisaties vragen me regelmatig hoe ze hun mensen moeten meekrijgen in de vaart der volkeren. Want alle beloningen en promoties ten spijt blijken mensen niet voldoende enthousiast en gemotiveerd om die ambities, plannen en ideeën werkelijkheid te laten worden. Het antwoord: neem je rol als leidinggevende serieus.

Als (lijn)manager vervul je anno 2016 een onmisbare rol om medewerkers mee te laten doen. Het gaat meer dan ooit om hun werkplezier en of ze elke dag kunnen doen waar ze goed in zijn. Met de nodige vrijheid en verantwoordelijkheid stijgen ze boven zichzelf uit en werken ze graag mee aan het verwezenlijken van organisatorische en persoonlijke ambities.

Geef het goede voorbeeld

Maar hoe kom je daar? Ik was een tijdje geleden op bezoek bij een advieskantoor. De directeur vertelde me dat zij het meest klantgerichte advieskantoor zijn dat hij kent. Op mijn vraag waar dat dan uit blijkt, antwoordde hij: “We hebben tevreden klanten want we krijgen nooit klachten.” Later in het gesprek heb ik hem gevraagd wat de beste parkeerplaats bij zijn kantoor was. “Zo dicht mogelijk bij de deur”, was het antwoord. Drie keer raden wiens auto daar altijd staat… Klanten mogen een stukje verderop parkeren, overigens wel op plaatsen met een net bordje: bezoekers.

Er is dus altijd nog ruimte voor verbetering. Als je medewerkers ander gedrag wilt laten vertonen – bijvoorbeeld ‘innovatief zijn’ of ‘extreem klantgericht zijn’ – dan is zelf het goede voorbeeld geven wel nodig. Dat geeft expliciet aan dat je dat gedrag zelf ook belangrijk vindt en dat motiveert anderen om hetzelfde te doen. Uit zichzelf, zonder constante controle. Dat maakt het leven van een manager een stuk aangenamer. En wat doe je liever, inspireren of controleren?

Innoveer, want de toekomst is nu

Inspireren is het sleutelwoord en onder meer nodig om innovatie aan te wakkeren. We lezen dagelijks berichten over rap voortschrijdende digitalisering, zelfrijdende auto’s, big data. Daar moet je ‘iets’ mee, maar wat? Zorg ervoor dat je daar voldoende tijd voor vrijmaakt. Geef medewerkers de ruimte, organiseer brainstormsessies, laat mensen nadenken over de kansen die alle ontwikkelingen bieden. De toekomst is nú. Leidinggeven aan de toekomst is dus ook: innoveren en experimenteren.

Stilstaan bij wat je mensen willen

Maar er zijn meer factoren die ertoe doen als je mensen wil motiveren. Wat willen ze écht? Volgens gedragswetenschapper Ben Tiggelaar zijn dit de vier belangrijkste behoeften van medewerkers:

1. Medewerkers willen weten wat er van ze verwacht wordt. Veel ambities of visies zijn beschreven op strategisch niveau, maar zelden vertaald naar de manier waarop een medewerker of een afdeling daar vorm aan kan geven. Een helder doel per afdeling of concrete gedrags- en individuele werkafspraken kunnen hierbij helpen.

2. Medewerkers willen de uitrusting en ondersteuning krijgen die nodig is voor hun werk. Een goed uitgeruste werkplek klinkt als een open deur, maar de werkplek van nu – en zeker die van de toekomst – vraagt óók om inspiratie, een frisse uitstraling, het juiste (dag)licht. En wat dacht je van de mogelijkheden van thuiswerken? Behoort een smartphone of tablet tot de standaard uitrusting van je personeel? Ook in (management)gedrag verwachten medewerkers ondersteuning die bij deze tijd past. Bouwen op hun kracht, kijken naar hun talent en niet alleen naar skills en ervaring. Het telt allemaal mee.

3. Medewerkers willen elke dag de kans krijgen om te doen waar ze het beste in zijn. Doen waar je goed in bent, niets is leuker. Daarvoor is het wel nodig dat je als leidinggevende de drijfveren van je medewerkers kent. Inzicht vergroot het begrip en dat leidt tot betere prestaties en teamsamenwerking. De DISC-methode (waar we met Voorzie mee werken) stimuleert het ‘elkaar leren kennen’ en biedt tevens nuttige handvatten om je manier van communiceren te verbeteren. Ook met de Vakspiegel (www.vakspiegel.nl) geven we inzicht in kwaliteiten. Naast mooie, bruikbare analyses start je er de dialoog mee over bijvoorbeeld teamkwaliteiten.

4. Medewerkers willen minimaal wekelijks waardering voor goed werk. Complimenten ontvangen is ijn, mits ze oprecht zijn. Waardering uítspreken blijkt voor veel leidinggevenden echter lastig. Terwijl dat helemaal niet hoeft: wees je ervan bewust dat ‘waardering’ ook kan inhouden dat je direct even tijd maakt als een medewerker je iets vraagt. Of dat je zijn successen ziet én deelt. Of ze zelfs viert.

Leiding geven aan de toekomst heeft dus alles te maken met je mensen kennen, hun talent erkennen, weten wat ze beweegt, hen de ruimte geven buiten gebaande paden te treden. Daarmee wakker je enthousiasme aan, waardoor medewerkers – en uiteindelijk jouw bedrijf – boven zichzelf uitstijgen.

‘Leiding geven aan de toekomst is mede werkers helpen om boven zichzelf uit te stijgen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Expat Mortgages winnaar VVP Advies Award categorie Niche

Expat Mortgages winnaar VVP Advies Award categorie Niche

Expat Mortgage is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Niche. Henk Jansen neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Robin van Beem...

Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken

Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken

"Fantastisch om op deze manier als kantoor waardering te krijgen voor onze manier van werken", zegt Marnix Bokhorst van Bokhorst Verzekeringen, genomineerd in...

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2022 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Naar aanleiding van een geheime bijeenkomst op 13 april 2022 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2022 heeft de jury drie kantoren per categorie in...

Cruciale rol adviseurs bij vroegsignalering geldproblemen

Cruciale rol adviseurs bij vroegsignalering geldproblemen

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Steeds meer mensen en bedrijven raken in Nederland in geldproblemen en de coronacrisis heeft dit alleen nog maar onderstreept....

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

De drie finalisten van de Advies Award 2021 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 15 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een sfeerimpressie...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

(Uit VVP 4-2021) De jury heeft begin juli de zes halve finalisten bekend gemaakt van de VVP Advies Award 2021. Dit zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet...

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2021 zijn…

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2021 zijn…

De jury heeft de zes halve finalisten bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Dit zijn: Advies & Kies (Flevoland), AdviesNet Noord Nederland (Friesland),...

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer Assurantiën is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Utrecht. Jeroen Monshouwer neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...