Leiding geven aan de toekomst

Ambities, visies, wensen, plannen, ideeën... In de meeste organisaties is er geen gebrek aan. De kunst is om ze te vertalen in concrete acties. Dat valt niet mee: gedrag – het ‘doen’ – is vaak de schakel die ontbreekt tussen plannen en resultaten.

Organisaties vragen me regelmatig hoe ze hun mensen moeten meekrijgen in de vaart der volkeren. Want alle beloningen en promoties ten spijt blijken mensen niet voldoende enthousiast en gemotiveerd om die ambities, plannen en ideeën werkelijkheid te laten worden. Het antwoord: neem je rol als leidinggevende serieus.

Als (lijn)manager vervul je anno 2016 een onmisbare rol om medewerkers mee te laten doen. Het gaat meer dan ooit om hun werkplezier en of ze elke dag kunnen doen waar ze goed in zijn. Met de nodige vrijheid en verantwoordelijkheid stijgen ze boven zichzelf uit en werken ze graag mee aan het verwezenlijken van organisatorische en persoonlijke ambities.

Geef het goede voorbeeld

Maar hoe kom je daar? Ik was een tijdje geleden op bezoek bij een advieskantoor. De directeur vertelde me dat zij het meest klantgerichte advieskantoor zijn dat hij kent. Op mijn vraag waar dat dan uit blijkt, antwoordde hij: “We hebben tevreden klanten want we krijgen nooit klachten.” Later in het gesprek heb ik hem gevraagd wat de beste parkeerplaats bij zijn kantoor was. “Zo dicht mogelijk bij de deur”, was het antwoord. Drie keer raden wiens auto daar altijd staat… Klanten mogen een stukje verderop parkeren, overigens wel op plaatsen met een net bordje: bezoekers.

Er is dus altijd nog ruimte voor verbetering. Als je medewerkers ander gedrag wilt laten vertonen – bijvoorbeeld ‘innovatief zijn’ of ‘extreem klantgericht zijn’ – dan is zelf het goede voorbeeld geven wel nodig. Dat geeft expliciet aan dat je dat gedrag zelf ook belangrijk vindt en dat motiveert anderen om hetzelfde te doen. Uit zichzelf, zonder constante controle. Dat maakt het leven van een manager een stuk aangenamer. En wat doe je liever, inspireren of controleren?

Innoveer, want de toekomst is nu

Inspireren is het sleutelwoord en onder meer nodig om innovatie aan te wakkeren. We lezen dagelijks berichten over rap voortschrijdende digitalisering, zelfrijdende auto’s, big data. Daar moet je ‘iets’ mee, maar wat? Zorg ervoor dat je daar voldoende tijd voor vrijmaakt. Geef medewerkers de ruimte, organiseer brainstormsessies, laat mensen nadenken over de kansen die alle ontwikkelingen bieden. De toekomst is nú. Leidinggeven aan de toekomst is dus ook: innoveren en experimenteren.

Stilstaan bij wat je mensen willen

Maar er zijn meer factoren die ertoe doen als je mensen wil motiveren. Wat willen ze écht? Volgens gedragswetenschapper Ben Tiggelaar zijn dit de vier belangrijkste behoeften van medewerkers:

1. Medewerkers willen weten wat er van ze verwacht wordt. Veel ambities of visies zijn beschreven op strategisch niveau, maar zelden vertaald naar de manier waarop een medewerker of een afdeling daar vorm aan kan geven. Een helder doel per afdeling of concrete gedrags- en individuele werkafspraken kunnen hierbij helpen.

2. Medewerkers willen de uitrusting en ondersteuning krijgen die nodig is voor hun werk. Een goed uitgeruste werkplek klinkt als een open deur, maar de werkplek van nu – en zeker die van de toekomst – vraagt óók om inspiratie, een frisse uitstraling, het juiste (dag)licht. En wat dacht je van de mogelijkheden van thuiswerken? Behoort een smartphone of tablet tot de standaard uitrusting van je personeel? Ook in (management)gedrag verwachten medewerkers ondersteuning die bij deze tijd past. Bouwen op hun kracht, kijken naar hun talent en niet alleen naar skills en ervaring. Het telt allemaal mee.

3. Medewerkers willen elke dag de kans krijgen om te doen waar ze het beste in zijn. Doen waar je goed in bent, niets is leuker. Daarvoor is het wel nodig dat je als leidinggevende de drijfveren van je medewerkers kent. Inzicht vergroot het begrip en dat leidt tot betere prestaties en teamsamenwerking. De DISC-methode (waar we met Voorzie mee werken) stimuleert het ‘elkaar leren kennen’ en biedt tevens nuttige handvatten om je manier van communiceren te verbeteren. Ook met de Vakspiegel (www.vakspiegel.nl) geven we inzicht in kwaliteiten. Naast mooie, bruikbare analyses start je er de dialoog mee over bijvoorbeeld teamkwaliteiten.

4. Medewerkers willen minimaal wekelijks waardering voor goed werk. Complimenten ontvangen is ijn, mits ze oprecht zijn. Waardering uítspreken blijkt voor veel leidinggevenden echter lastig. Terwijl dat helemaal niet hoeft: wees je ervan bewust dat ‘waardering’ ook kan inhouden dat je direct even tijd maakt als een medewerker je iets vraagt. Of dat je zijn successen ziet én deelt. Of ze zelfs viert.

Leiding geven aan de toekomst heeft dus alles te maken met je mensen kennen, hun talent erkennen, weten wat ze beweegt, hen de ruimte geven buiten gebaande paden te treden. Daarmee wakker je enthousiasme aan, waardoor medewerkers – en uiteindelijk jouw bedrijf – boven zichzelf uitstijgen.

‘Leiding geven aan de toekomst is mede werkers helpen om boven zichzelf uit te stijgen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Dit zijn de 32 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 32 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2021 heeft de namen bekend gemaakt van de 32 meest klantgerichte advieskantoren van Nederland. Met ondersteuning van maar liefst...

Overbeeke maakt opnieuw kans op titel 'Beste kantoor van Zeeland'

Overbeeke maakt opnieuw kans op titel 'Beste kantoor van Zeeland'

"Wij maken opnieuw (!) kans op de titel ‘Beste Advieskantoor van Zeeland’. Om dat te bereiken hebben wij uw hulp nodig. Brengt u uw stem op ons uit?",...

Genomineerde Ineke Bremer uit Texel:  winnen is nog leuker!

Genomineerde Ineke Bremer uit Texel: winnen is nog leuker!

"Wij zijn een van de genomineerden voor de VVP Advies Award 2021 voor de provincie Noord-Holland. De Advies Award is een verkiezing van excellente advieskantoren...

Juffrouw Polis blij met nominatie VVP Advies Award 2021

Juffrouw Polis blij met nominatie VVP Advies Award 2021

"Natuurlijk hangt jullie poster op mijn kantoor, maar vandaag mocht hij even mee naar buiten voor een fotoshoot! Ballonnen erbij en go! Wat ben ik blij met deze...

Vernieuwer Cedric Muchall geeft finaleronde Advies Award 2021 extra glans

Vernieuwer Cedric Muchall geeft finaleronde Advies Award 2021 extra glans

Evenals vorig jaar vindt de online finale van de VVP Advies Award op 7 oktober plaats in de spectaculaire studio's van First Impression in Tilburg. Cedric Muchall...

Assurantiekantoor Goossens: breng je stem uit op beste advieskantoor van Nederland

Assurantiekantoor Goossens: breng je stem uit op beste advieskantoor van Nederland

"Wauw, ons kantoor is genomineerd voor de Advies Awards 2021! Hiermee behoren we tot de 32 meest klantgerichte advieskantoren van Nederland! We gaan er uiteraard...

Boudesteijn: breng je stem uit op beste advieskantoor van Nederland

Boudesteijn: breng je stem uit op beste advieskantoor van Nederland

"Wij zijn genomineerd voor de Advies Award 2021! Blij verrast en trots! We zijn als een van de twee topkantoren in de provincie Overijssel genomineerd voor de VVP...

Voorzie de uitdagingen van vandaag en morgen

Voorzie de uitdagingen van vandaag en morgen

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Business Support 2021) Het consultancy programma ‘Voorzie’ van Avéro Achmea heeft de afgelopen...

Medewerkers Nemassdeboer trots op nominatie Advies Award 2021

Medewerkers Nemassdeboer trots op nominatie Advies Award 2021

"Wij zijn enorm trots genomineerd te zijn voor de Advies Award 2021 voor meest klantvriendelijk advieskantoor van Noord-Holland. Uiteraard vierden wij dit moment,...

Team AdviesNet blij en vereerd met nominatie Advies Award 2021

Team AdviesNet blij en vereerd met nominatie Advies Award 2021

De medewerkers van AdviesNet in Drachten vierden het nieuws uitbundig toen ze hoorden dat ze genomineerd waren voor de Advies Award 2021 voor de provincie Friesland....