Leiding geven aan de toekomst

Ambities, visies, wensen, plannen, ideeën... In de meeste organisaties is er geen gebrek aan. De kunst is om ze te vertalen in concrete acties. Dat valt niet mee: gedrag – het ‘doen’ – is vaak de schakel die ontbreekt tussen plannen en resultaten.

Organisaties vragen me regelmatig hoe ze hun mensen moeten meekrijgen in de vaart der volkeren. Want alle beloningen en promoties ten spijt blijken mensen niet voldoende enthousiast en gemotiveerd om die ambities, plannen en ideeën werkelijkheid te laten worden. Het antwoord: neem je rol als leidinggevende serieus.

Als (lijn)manager vervul je anno 2016 een onmisbare rol om medewerkers mee te laten doen. Het gaat meer dan ooit om hun werkplezier en of ze elke dag kunnen doen waar ze goed in zijn. Met de nodige vrijheid en verantwoordelijkheid stijgen ze boven zichzelf uit en werken ze graag mee aan het verwezenlijken van organisatorische en persoonlijke ambities.

Geef het goede voorbeeld

Maar hoe kom je daar? Ik was een tijdje geleden op bezoek bij een advieskantoor. De directeur vertelde me dat zij het meest klantgerichte advieskantoor zijn dat hij kent. Op mijn vraag waar dat dan uit blijkt, antwoordde hij: “We hebben tevreden klanten want we krijgen nooit klachten.” Later in het gesprek heb ik hem gevraagd wat de beste parkeerplaats bij zijn kantoor was. “Zo dicht mogelijk bij de deur”, was het antwoord. Drie keer raden wiens auto daar altijd staat… Klanten mogen een stukje verderop parkeren, overigens wel op plaatsen met een net bordje: bezoekers.

Er is dus altijd nog ruimte voor verbetering. Als je medewerkers ander gedrag wilt laten vertonen – bijvoorbeeld ‘innovatief zijn’ of ‘extreem klantgericht zijn’ – dan is zelf het goede voorbeeld geven wel nodig. Dat geeft expliciet aan dat je dat gedrag zelf ook belangrijk vindt en dat motiveert anderen om hetzelfde te doen. Uit zichzelf, zonder constante controle. Dat maakt het leven van een manager een stuk aangenamer. En wat doe je liever, inspireren of controleren?

Innoveer, want de toekomst is nu

Inspireren is het sleutelwoord en onder meer nodig om innovatie aan te wakkeren. We lezen dagelijks berichten over rap voortschrijdende digitalisering, zelfrijdende auto’s, big data. Daar moet je ‘iets’ mee, maar wat? Zorg ervoor dat je daar voldoende tijd voor vrijmaakt. Geef medewerkers de ruimte, organiseer brainstormsessies, laat mensen nadenken over de kansen die alle ontwikkelingen bieden. De toekomst is nú. Leidinggeven aan de toekomst is dus ook: innoveren en experimenteren.

Stilstaan bij wat je mensen willen

Maar er zijn meer factoren die ertoe doen als je mensen wil motiveren. Wat willen ze écht? Volgens gedragswetenschapper Ben Tiggelaar zijn dit de vier belangrijkste behoeften van medewerkers:

1. Medewerkers willen weten wat er van ze verwacht wordt. Veel ambities of visies zijn beschreven op strategisch niveau, maar zelden vertaald naar de manier waarop een medewerker of een afdeling daar vorm aan kan geven. Een helder doel per afdeling of concrete gedrags- en individuele werkafspraken kunnen hierbij helpen.

2. Medewerkers willen de uitrusting en ondersteuning krijgen die nodig is voor hun werk. Een goed uitgeruste werkplek klinkt als een open deur, maar de werkplek van nu – en zeker die van de toekomst – vraagt óók om inspiratie, een frisse uitstraling, het juiste (dag)licht. En wat dacht je van de mogelijkheden van thuiswerken? Behoort een smartphone of tablet tot de standaard uitrusting van je personeel? Ook in (management)gedrag verwachten medewerkers ondersteuning die bij deze tijd past. Bouwen op hun kracht, kijken naar hun talent en niet alleen naar skills en ervaring. Het telt allemaal mee.

3. Medewerkers willen elke dag de kans krijgen om te doen waar ze het beste in zijn. Doen waar je goed in bent, niets is leuker. Daarvoor is het wel nodig dat je als leidinggevende de drijfveren van je medewerkers kent. Inzicht vergroot het begrip en dat leidt tot betere prestaties en teamsamenwerking. De DISC-methode (waar we met Voorzie mee werken) stimuleert het ‘elkaar leren kennen’ en biedt tevens nuttige handvatten om je manier van communiceren te verbeteren. Ook met de Vakspiegel (www.vakspiegel.nl) geven we inzicht in kwaliteiten. Naast mooie, bruikbare analyses start je er de dialoog mee over bijvoorbeeld teamkwaliteiten.

4. Medewerkers willen minimaal wekelijks waardering voor goed werk. Complimenten ontvangen is ijn, mits ze oprecht zijn. Waardering uítspreken blijkt voor veel leidinggevenden echter lastig. Terwijl dat helemaal niet hoeft: wees je ervan bewust dat ‘waardering’ ook kan inhouden dat je direct even tijd maakt als een medewerker je iets vraagt. Of dat je zijn successen ziet én deelt. Of ze zelfs viert.

Leiding geven aan de toekomst heeft dus alles te maken met je mensen kennen, hun talent erkennen, weten wat ze beweegt, hen de ruimte geven buiten gebaande paden te treden. Daarmee wakker je enthousiasme aan, waardoor medewerkers – en uiteindelijk jouw bedrijf – boven zichzelf uitstijgen.

‘Leiding geven aan de toekomst is mede werkers helpen om boven zichzelf uit te stijgen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Berends & Slump winnaar Advies Award provincie Gelderland

Berends & Slump winnaar Advies Award provincie Gelderland

Berends & Slump is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Gelderland. René Slump neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

KOK Advies opnieuw winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies opnieuw winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies is – evenals in 2020 - de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Noord-Holland. Léoni en Marco Kok nemen de award in ontvangst...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

Goossens winnaar Advies Award provincie Noord-Brabant

Goossens winnaar Advies Award provincie Noord-Brabant

Assurantiekantoor Goossens is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Noord-Brabant. Fausta en Natasja Goossens plus team nemen de award in ontvangst...

Boudesteijn winnaar Advies Award provincie Overijssel

Boudesteijn winnaar Advies Award provincie Overijssel

Boudesteijn Hypotheken en is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Overijssel. Ingeborg Boudesteijn neemt de award in ontvangst uit handen van...

Schonewille & Ter Harkel winnaar Advies Award provincie Groningen

Schonewille & Ter Harkel winnaar Advies Award provincie Groningen

Schonewille & Ter Harkel is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Groningen. Bert ter Harkel (links) en Peter Tillema nemen de award in ontvangst...

Vogel Adviesgroep winnaar Advies Award provincie Zuid-Holland

Vogel Adviesgroep winnaar Advies Award provincie Zuid-Holland

De Vogel Adviesgroep is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Zuid-Holland. Jan Peter Robijn en Leon van den Nieuwendijk nemen de award in ontvangst...

Overbeeke winnaar Advies Award provincie Zeeland

Overbeeke winnaar Advies Award provincie Zeeland

Overbeeke is - evenals vorig jaar -de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Zeeland. Marton Overbeeke neemt de award in ontvangst uit handen van...

Mulderij winnaar Advies Award 2021 provincie Drenthe

Mulderij winnaar Advies Award 2021 provincie Drenthe

Henk Mulderij Financieel Advieskantoor is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Drenthe. Henk Mulderij jr neemt de award in ontvangst uit handen...