Maak marketing van iedereen

Marcel Kroon 2018

Partnercontent Turien & Co. Auteur: Marcel Kroon.

Veel assurantiekantoren doen marketing er maar een beetje bij. Als het uitkomt. Een gemiste kans als je het mij vraagt. Een bedrijf runnen ís namelijk marketing. En naast dat het leuk is om te doen, geeft marketing structuur en gerichtheid aan iedere organisatie. Daarom wat ideeën om marketing levend te maken én te houden.

De meeste assurantiekantoren zijn ooit voortvarend gestart met marketing. Ze hebben een missie en visie beschreven en een enkel kantoor heeft er een eigen identiteit aan ontleend. Ik wil ook niet beweren dat er niets aan marketing wordt gedaan. Wat ik vaak meemaak, is dat er een mooi plan wordt gemaakt, dit leidt dan tot wat aangepaste teksten op de website, een brochure, misschien nog een borrel voor het personeel ter ere van de nieuwe huisstijl en dan hebben we het er niet meer over. Vervolgens verbaasd zijn dat klantgerichtheid niet landt bij de medewerkers… Daarom het volgende voorstel: laat iedereen een beetje aan marketing doen. Wanneer je marketing versimpelt gaat het volgens mij om maar drie dingen: 1) elkaar blij maken, 2) de klanten blij maken en 3) prospects blij maken. Met deze drie pijlers is het makkelijk richting geven en bovendien zijn ze vrij eenvoudig te beleggen. Het zorgt voor meer focus, meer eigenaarschap, meer plezier en meer productiviteit. Uiteindelijk zorgen ze er ook voor dat de medewerkers sneller e-mails beantwoorden en sneller de telefoon opnemen en verandert ook de tone of voice. Om de drie pijlers er ingebakken te krijgen en iedereen een beetje marketeer te maken, is het belangrijk te zorgen dat het blijft leven onder medewerkers. Zorg daarom dat het een terugkerend onderdeel is in de interne communicatie. Laat medewerkers zelf nadenken over de invulling. Beoordeel ze op hun marketingbeleving en klantgerichtheid. Breng ze in contact met klanten. Geef ze bonussen voor rendabele ideeën en goede nieuwe initiatieven. Ook superbelangrijk om als management voorop te gaan in de interne campagne en geen mogelijkheid onbenut te laten om te refereren aan het marketeerschap van een ieder. Laat af en toe medewerkers een presentatie geven of op een andere manier (door een blog) delen wat het betekent om de drie pijlers in het dagelijks werk te laten doorsijpelen. De kans is overigens groot dat sommige medewerkers in de weerstand gaan. Toch mag je bij een commercieel bedrijf enige vorm van commercie van alle medewerkers verwachten.

Begin met een mega kick-off. Maak enkele medewerkers tot marketingambassadeurs. Voor elke pijler een aparte ambassadeur. Maak van begin af aan duidelijk dat het niet het zoveelste proefballonnetje is, maar iets dat serieus dient te worden genomen, onomkeerbaar is, bovendien dat het leuk is en veel nieuwe kansen biedt. Het gaat om een verandering in denken. Bij zo’n kick-off is het belangrijk om het groots neer te zetten. Schets een helder toekomstbeeld, presenteer de verwachtingen en doe het overtuigend. Eens een keer sparren over zo’n aanpak? Mail mij vooral.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen. Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had...

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Oorverdovend stil

Oorverdovend stil

(door Joost Tieland, Brand New Day) Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant? Alhoewel ik dagelijks samenwerk met onafhankelijk financieel...

Vroeger was alles beter (?)

Vroeger was alles beter (?)

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) De nieuwe mediaopties: duik erin. Het is leuk. Het helpt je vernieuwen en groeien en is dé manier om jeugd aan te...

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Ansvar introduceerde vorig jaar de ansvar bewust rijgedragverzekering. Rondom de jaarwisseling wordt het ansvar bewust label uitgebreid met de ansvar bewust woonhuis-en...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. In de VVP-rubriek...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Wanneer...

Ansvar past autopremies aan

Ansvar past autopremies aan

Duurzame verzekeraar Ansvar past op 4 juli de autopremies aan van de Idéaal Autoverzekering en de Bewust Rijgedragverzekering. "We merkten dat deze verzekeringsproducten...