Maak marketing van iedereen

Marcel Kroon 2018

Partnercontent Turien & Co. Auteur: Marcel Kroon.

Veel assurantiekantoren doen marketing er maar een beetje bij. Als het uitkomt. Een gemiste kans als je het mij vraagt. Een bedrijf runnen ís namelijk marketing. En naast dat het leuk is om te doen, geeft marketing structuur en gerichtheid aan iedere organisatie. Daarom wat ideeën om marketing levend te maken én te houden.

De meeste assurantiekantoren zijn ooit voortvarend gestart met marketing. Ze hebben een missie en visie beschreven en een enkel kantoor heeft er een eigen identiteit aan ontleend. Ik wil ook niet beweren dat er niets aan marketing wordt gedaan. Wat ik vaak meemaak, is dat er een mooi plan wordt gemaakt, dit leidt dan tot wat aangepaste teksten op de website, een brochure, misschien nog een borrel voor het personeel ter ere van de nieuwe huisstijl en dan hebben we het er niet meer over. Vervolgens verbaasd zijn dat klantgerichtheid niet landt bij de medewerkers… Daarom het volgende voorstel: laat iedereen een beetje aan marketing doen. Wanneer je marketing versimpelt gaat het volgens mij om maar drie dingen: 1) elkaar blij maken, 2) de klanten blij maken en 3) prospects blij maken. Met deze drie pijlers is het makkelijk richting geven en bovendien zijn ze vrij eenvoudig te beleggen. Het zorgt voor meer focus, meer eigenaarschap, meer plezier en meer productiviteit. Uiteindelijk zorgen ze er ook voor dat de medewerkers sneller e-mails beantwoorden en sneller de telefoon opnemen en verandert ook de tone of voice. Om de drie pijlers er ingebakken te krijgen en iedereen een beetje marketeer te maken, is het belangrijk te zorgen dat het blijft leven onder medewerkers. Zorg daarom dat het een terugkerend onderdeel is in de interne communicatie. Laat medewerkers zelf nadenken over de invulling. Beoordeel ze op hun marketingbeleving en klantgerichtheid. Breng ze in contact met klanten. Geef ze bonussen voor rendabele ideeën en goede nieuwe initiatieven. Ook superbelangrijk om als management voorop te gaan in de interne campagne en geen mogelijkheid onbenut te laten om te refereren aan het marketeerschap van een ieder. Laat af en toe medewerkers een presentatie geven of op een andere manier (door een blog) delen wat het betekent om de drie pijlers in het dagelijks werk te laten doorsijpelen. De kans is overigens groot dat sommige medewerkers in de weerstand gaan. Toch mag je bij een commercieel bedrijf enige vorm van commercie van alle medewerkers verwachten.

Begin met een mega kick-off. Maak enkele medewerkers tot marketingambassadeurs. Voor elke pijler een aparte ambassadeur. Maak van begin af aan duidelijk dat het niet het zoveelste proefballonnetje is, maar iets dat serieus dient te worden genomen, onomkeerbaar is, bovendien dat het leuk is en veel nieuwe kansen biedt. Het gaat om een verandering in denken. Bij zo’n kick-off is het belangrijk om het groots neer te zetten. Schets een helder toekomstbeeld, presenteer de verwachtingen en doe het overtuigend. Eens een keer sparren over zo’n aanpak? Mail mij vooral.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

De ‘Verduurzaamde’

De ‘Verduurzaamde’

(door Paul Burger, MVO-adviseur bij AnsvarIdéa, in VVP 4) Duurzaam verzekeren is iets anders dan duurzame risico’s verzekeren. Bij het verzekeren...

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa, onderdeel van Turien & Co., heeft onder het Bewust-label een duurzame woonhuis- en inboedelverzekering geïntroduceerd. De duurzame verzekeraar...

Usain Bolt op yoga retraite in nieuwe Europese campagne Allianz Direct

Usain Bolt op yoga retraite in nieuwe Europese campagne Allianz Direct

Nadat de samenwerking met de snelste man ter wereld van start ging begin dit jaar, komt Allianz Direct nu met een nieuwe Europese campagne voor woonverzekeringen...

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. Assuradeuren vervangt in augustus het werkgeversportaal. Het nieuwe portaal is tot stand gekomen in samenwerking met Acumen. Sergio Petrone, Productspecialist...

Ken je vak: groen kost poen

Ken je vak: groen kost poen

"Juist verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming", zegt Björn Jalving van Turien & Co in het katern 'Ken je vak! in VVP...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

(Door Joost Tieland, Brand New Day) Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite: We...