Maak marketing van iedereen

Marcel Kroon 2018

Partnercontent Turien & Co. Auteur: Marcel Kroon.

Veel assurantiekantoren doen marketing er maar een beetje bij. Als het uitkomt. Een gemiste kans als je het mij vraagt. Een bedrijf runnen ís namelijk marketing. En naast dat het leuk is om te doen, geeft marketing structuur en gerichtheid aan iedere organisatie. Daarom wat ideeën om marketing levend te maken én te houden.

De meeste assurantiekantoren zijn ooit voortvarend gestart met marketing. Ze hebben een missie en visie beschreven en een enkel kantoor heeft er een eigen identiteit aan ontleend. Ik wil ook niet beweren dat er niets aan marketing wordt gedaan. Wat ik vaak meemaak, is dat er een mooi plan wordt gemaakt, dit leidt dan tot wat aangepaste teksten op de website, een brochure, misschien nog een borrel voor het personeel ter ere van de nieuwe huisstijl en dan hebben we het er niet meer over. Vervolgens verbaasd zijn dat klantgerichtheid niet landt bij de medewerkers… Daarom het volgende voorstel: laat iedereen een beetje aan marketing doen. Wanneer je marketing versimpelt gaat het volgens mij om maar drie dingen: 1) elkaar blij maken, 2) de klanten blij maken en 3) prospects blij maken. Met deze drie pijlers is het makkelijk richting geven en bovendien zijn ze vrij eenvoudig te beleggen. Het zorgt voor meer focus, meer eigenaarschap, meer plezier en meer productiviteit. Uiteindelijk zorgen ze er ook voor dat de medewerkers sneller e-mails beantwoorden en sneller de telefoon opnemen en verandert ook de tone of voice. Om de drie pijlers er ingebakken te krijgen en iedereen een beetje marketeer te maken, is het belangrijk te zorgen dat het blijft leven onder medewerkers. Zorg daarom dat het een terugkerend onderdeel is in de interne communicatie. Laat medewerkers zelf nadenken over de invulling. Beoordeel ze op hun marketingbeleving en klantgerichtheid. Breng ze in contact met klanten. Geef ze bonussen voor rendabele ideeën en goede nieuwe initiatieven. Ook superbelangrijk om als management voorop te gaan in de interne campagne en geen mogelijkheid onbenut te laten om te refereren aan het marketeerschap van een ieder. Laat af en toe medewerkers een presentatie geven of op een andere manier (door een blog) delen wat het betekent om de drie pijlers in het dagelijks werk te laten doorsijpelen. De kans is overigens groot dat sommige medewerkers in de weerstand gaan. Toch mag je bij een commercieel bedrijf enige vorm van commercie van alle medewerkers verwachten.

Begin met een mega kick-off. Maak enkele medewerkers tot marketingambassadeurs. Voor elke pijler een aparte ambassadeur. Maak van begin af aan duidelijk dat het niet het zoveelste proefballonnetje is, maar iets dat serieus dient te worden genomen, onomkeerbaar is, bovendien dat het leuk is en veel nieuwe kansen biedt. Het gaat om een verandering in denken. Bij zo’n kick-off is het belangrijk om het groots neer te zetten. Schets een helder toekomstbeeld, presenteer de verwachtingen en doe het overtuigend. Eens een keer sparren over zo’n aanpak? Mail mij vooral.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Mensen maken het verschil

Mensen maken het verschil

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan...

Marketing is ook een kunst

Marketing is ook een kunst

Als verzekeraar ben je toch echt niet slim bezig als je schrijft dat de premie omhoog gaat terwijl dat niet zo is. Een autoverzekerde bij Fbto ontving deze mail:...

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. Assuradeuren heeft haar aanbod uitgebreid met een particuliere cyberverzekering genaamd de CyberCare Polis. Turien & Co. "Voor een maandpremie...

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

Voor velen in de verzekeringsmarkt is AnsvarIdéa een onbekende speler. AnsvarIdéa is het zusje van Turien & Co. en behoort tot dezelfde holding....

Let’s go social!

Let’s go social!

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een...

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens....

Werk aan de winkel voor adviseurs

Werk aan de winkel voor adviseurs

Meerdere sprekers van het op 19 september gehouden VVP Event Inkomen 2018 denken dat het stelsel van sociale zekerheid over enkele jaren helemaal op de schop gaat....