Marketing voorwaarde voor structurele groei

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Natuurlijk.. Een marketeer die marketing aanprijst. Preken voor eigen parochie. Wij van wc-eend. Ik weet het. Een ietwat prikkelende titel, maar voor een ‘toekomstproof’ kantoor met groeiambitie mijns inziens cruciaal. Toch doet 80 procent van de assurantieadviseurs weinig tot niets aan marketing. Waarom niet? Is er dan geen behoefte aan groei? Wordt men geregeerd door de waan van de dag? Levert een marketeer niet genoeg op?

De gemiddelde adviseur heeft geen tijd. Is simpelweg te druk. Vaak wordt marketing er een beetje naast gedaan en dan brengt het niet wat men er van verwachtte. Een ad hoc ingerichte, losstaande campagne levert vaak ook weinig op. Het bedenken ervan, het opstellen van wervende teksten, een eventuele brochure, het inrichten van een website, de opvolging en het breed beleggen binnen de organisatie kost tijd. Tijd die men, zeker in kleinere organisaties, niet heeft. Wanneer zo’n campagne niet direct iets oplevert, is de opvatting dat marketing niet zinvol is, niet rendeert en dat men zich maar weer gaat richten op ‘werk’.

Begrijp ik ook wel. Ook omdat veel marketingonderdelen geen zichtbare resultaten hebben en slecht meetbaar zijn, maakt dat kleine organisaties marketing vaak makkelijk afserveren. Toch wil ik het nut van marketing benadrukken. Er wordt per jaar wereldwijd voor 457 miljard dollar aan marketing uitgegeven en dat is niet voor niets. Een bedrijf als Adidas geeft echt geen 18 miljoen euro per jaar aan Messi omdat ze het zo’n vriendelijk ventje vinden. De beeltenis van een bekendheid voegt waarde toe. Net zoals een bepaalde bedrijfsfilosofie dat doet. Klanten willen op een verjaardag kunnen vertellen waarom ze voor een bedrijf of product hebben gekozen. Dus geef hen die reden. Ik geloof dat marketing de enige manier is om in een snel veranderende omgeving het

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

hoofd boven water te kunnen houden. Marketing is voor mij zorgen dat je goed zichtbaar bent. Bekend maakt bemind is net zo waar als z’n tegenhanger. Marketing bestaat voor mij uit drie ingrediënten: zichtbaarheid, directe acties voor de doelgroep en innovatie.

Zichtbaarheid begint bij een goed verhaal. Een verhaal dat echt is. Een verhaal dat past bij je medewerkers en cultuur. Dat kennis etaleert, je bedrijf transparant maakt en plezier en passie als drijfveren heeft. Daarnaast creëer je zichtbaarheid door het vullen van je communicatiekanalen. Maak gebruik van een nieuwsbrief, LinkedIn, lokale netwerkopties en direct marketing. Van de eerder genoemde 457 miljard dollar wordt twee derde aan direct marketing uitgegeven, aan doelgroepgerichte acties. De laatste factor, innovatie, is misschien wel het belangrijkste ingrediënt. Juist het blijven bedenken en lanceren van nieuwe initiatieven geeft je een voorsprong op de concurrentie en maakt je toekomstproof.

Ingewikkeld? Valt best mee hoor. Marketing is geen rocket science. Begin ermee en je zult merken hoe leuk het is om van je bedrijf iets meer te maken dan een polis producerende productielijn.

section1_page64_article53_2.jpg

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Vroeger was alles beter (?)

Vroeger was alles beter (?)

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) De nieuwe mediaopties: duik erin. Het is leuk. Het helpt je vernieuwen en groeien en is dé manier om jeugd aan te...

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Ansvar introduceerde vorig jaar de ansvar bewust rijgedragverzekering. Rondom de jaarwisseling wordt het ansvar bewust label uitgebreid met de ansvar bewust woonhuis-en...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. In de VVP-rubriek...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Wanneer...

Ansvar past autopremies aan

Ansvar past autopremies aan

Duurzame verzekeraar Ansvar past op 4 juli de autopremies aan van de Idéaal Autoverzekering en de Bewust Rijgedragverzekering. "We merkten dat deze verzekeringsproducten...

Mensen maken het verschil

Mensen maken het verschil

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...