Marketing voorwaarde voor structurele groei

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Natuurlijk.. Een marketeer die marketing aanprijst. Preken voor eigen parochie. Wij van wc-eend. Ik weet het. Een ietwat prikkelende titel, maar voor een ‘toekomstproof’ kantoor met groeiambitie mijns inziens cruciaal. Toch doet 80 procent van de assurantieadviseurs weinig tot niets aan marketing. Waarom niet? Is er dan geen behoefte aan groei? Wordt men geregeerd door de waan van de dag? Levert een marketeer niet genoeg op?

De gemiddelde adviseur heeft geen tijd. Is simpelweg te druk. Vaak wordt marketing er een beetje naast gedaan en dan brengt het niet wat men er van verwachtte. Een ad hoc ingerichte, losstaande campagne levert vaak ook weinig op. Het bedenken ervan, het opstellen van wervende teksten, een eventuele brochure, het inrichten van een website, de opvolging en het breed beleggen binnen de organisatie kost tijd. Tijd die men, zeker in kleinere organisaties, niet heeft. Wanneer zo’n campagne niet direct iets oplevert, is de opvatting dat marketing niet zinvol is, niet rendeert en dat men zich maar weer gaat richten op ‘werk’.

Begrijp ik ook wel. Ook omdat veel marketingonderdelen geen zichtbare resultaten hebben en slecht meetbaar zijn, maakt dat kleine organisaties marketing vaak makkelijk afserveren. Toch wil ik het nut van marketing benadrukken. Er wordt per jaar wereldwijd voor 457 miljard dollar aan marketing uitgegeven en dat is niet voor niets. Een bedrijf als Adidas geeft echt geen 18 miljoen euro per jaar aan Messi omdat ze het zo’n vriendelijk ventje vinden. De beeltenis van een bekendheid voegt waarde toe. Net zoals een bepaalde bedrijfsfilosofie dat doet. Klanten willen op een verjaardag kunnen vertellen waarom ze voor een bedrijf of product hebben gekozen. Dus geef hen die reden. Ik geloof dat marketing de enige manier is om in een snel veranderende omgeving het

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

hoofd boven water te kunnen houden. Marketing is voor mij zorgen dat je goed zichtbaar bent. Bekend maakt bemind is net zo waar als z’n tegenhanger. Marketing bestaat voor mij uit drie ingrediënten: zichtbaarheid, directe acties voor de doelgroep en innovatie.

Zichtbaarheid begint bij een goed verhaal. Een verhaal dat echt is. Een verhaal dat past bij je medewerkers en cultuur. Dat kennis etaleert, je bedrijf transparant maakt en plezier en passie als drijfveren heeft. Daarnaast creëer je zichtbaarheid door het vullen van je communicatiekanalen. Maak gebruik van een nieuwsbrief, LinkedIn, lokale netwerkopties en direct marketing. Van de eerder genoemde 457 miljard dollar wordt twee derde aan direct marketing uitgegeven, aan doelgroepgerichte acties. De laatste factor, innovatie, is misschien wel het belangrijkste ingrediënt. Juist het blijven bedenken en lanceren van nieuwe initiatieven geeft je een voorsprong op de concurrentie en maakt je toekomstproof.

Ingewikkeld? Valt best mee hoor. Marketing is geen rocket science. Begin ermee en je zult merken hoe leuk het is om van je bedrijf iets meer te maken dan een polis producerende productielijn.

section1_page64_article53_2.jpg

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Verrassende dubbele vondst met peilzenderactie

Verrassende dubbele vondst met peilzenderactie

PARTNER IN KENNIS: TURIEN & CO. OVER PREVENTIE Autodiefstal. Dit blijft een veelbesproken onderwerp binnen de verzekeringsbranche. Hoewel het totaal aantal...

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Innovatie in de adviespraktijk vraagt om innovatie van de adviespraktijk. Aldus schadedocent en auteur Anita Hol-Bubeck tijdens het VVP Event bijzondere risico’s...

Ambassadeurs halen klanten binnen

Ambassadeurs halen klanten binnen

Mond-tot-mondmarketing is dé manier voor assurantiekantoren om hun omzet te verhogen en een grotere naamsbekendheid te krijgen. Tenminste, dat is mijn overtuiging....

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

Bjorn Jalving van Turien & Co schetste tijdens het woensdag gehouden VVP Event Bijzondere Risico's onder meer trends inzake cyberrisico’s en kostbare bezittingen....

Laatste kans: meld je aan voor het VVP Event Bijzondere risico's

Laatste kans: meld je aan voor het VVP Event Bijzondere risico's

"De moderne werkwijze van de creatieve ondernemende particulier of ondernemer zorgen voor nieuwe risico’s die vragen om nieuwe adequate inventarisaties en...

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

"Innovatieve producten en diensten brengen kansen met zich mee, zoals het stimuleren van veilig gedrag en meer toegankelijk (robo)advies. De ontwikkelingen moeten...

Maak een uithangbord van uw klant

Maak een uithangbord van uw klant

In de gesprekken die ik voer met ondernemers vraag ik altijd hoe ze aan nieuwe klanten komen. Vaak hoor ik dan ‘via via’ of ‘ik moet het hebben...

Nieuwe risico's: do's and don'ts in de adviespraktijk

Nieuwe risico's: do's and don'ts in de adviespraktijk

"De moderne werkwijze van de creatieve ondernemende particulier of ondernemer zorgen voor nieuwe risico’s die vragen om nieuwe adequate inventarisaties en...

Cyberschade in het MKB; de échte verhalen

Cyberschade in het MKB; de échte verhalen

Er is al ontzettend veel geschreven over cyberrisico’s en -verzekeringen. De statistieken over het aantal slachtoffers en de miljarden euro’s aan schade...

Waar zit de aan-knop van de gunfactor?

Waar zit de aan-knop van de gunfactor?

Wanneer heeft u voor het laatst gezegd ‘ik ga deze week eens even ontzettend aan mijn gunfactor werken’? Waarschijnlijk nog nooit. Ikzelf ook niet....