Marketing voorwaarde voor structurele groei

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Natuurlijk.. Een marketeer die marketing aanprijst. Preken voor eigen parochie. Wij van wc-eend. Ik weet het. Een ietwat prikkelende titel, maar voor een ‘toekomstproof’ kantoor met groeiambitie mijns inziens cruciaal. Toch doet 80 procent van de assurantieadviseurs weinig tot niets aan marketing. Waarom niet? Is er dan geen behoefte aan groei? Wordt men geregeerd door de waan van de dag? Levert een marketeer niet genoeg op?

De gemiddelde adviseur heeft geen tijd. Is simpelweg te druk. Vaak wordt marketing er een beetje naast gedaan en dan brengt het niet wat men er van verwachtte. Een ad hoc ingerichte, losstaande campagne levert vaak ook weinig op. Het bedenken ervan, het opstellen van wervende teksten, een eventuele brochure, het inrichten van een website, de opvolging en het breed beleggen binnen de organisatie kost tijd. Tijd die men, zeker in kleinere organisaties, niet heeft. Wanneer zo’n campagne niet direct iets oplevert, is de opvatting dat marketing niet zinvol is, niet rendeert en dat men zich maar weer gaat richten op ‘werk’.

Begrijp ik ook wel. Ook omdat veel marketingonderdelen geen zichtbare resultaten hebben en slecht meetbaar zijn, maakt dat kleine organisaties marketing vaak makkelijk afserveren. Toch wil ik het nut van marketing benadrukken. Er wordt per jaar wereldwijd voor 457 miljard dollar aan marketing uitgegeven en dat is niet voor niets. Een bedrijf als Adidas geeft echt geen 18 miljoen euro per jaar aan Messi omdat ze het zo’n vriendelijk ventje vinden. De beeltenis van een bekendheid voegt waarde toe. Net zoals een bepaalde bedrijfsfilosofie dat doet. Klanten willen op een verjaardag kunnen vertellen waarom ze voor een bedrijf of product hebben gekozen. Dus geef hen die reden. Ik geloof dat marketing de enige manier is om in een snel veranderende omgeving het

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

hoofd boven water te kunnen houden. Marketing is voor mij zorgen dat je goed zichtbaar bent. Bekend maakt bemind is net zo waar als z’n tegenhanger. Marketing bestaat voor mij uit drie ingrediënten: zichtbaarheid, directe acties voor de doelgroep en innovatie.

Zichtbaarheid begint bij een goed verhaal. Een verhaal dat echt is. Een verhaal dat past bij je medewerkers en cultuur. Dat kennis etaleert, je bedrijf transparant maakt en plezier en passie als drijfveren heeft. Daarnaast creëer je zichtbaarheid door het vullen van je communicatiekanalen. Maak gebruik van een nieuwsbrief, LinkedIn, lokale netwerkopties en direct marketing. Van de eerder genoemde 457 miljard dollar wordt twee derde aan direct marketing uitgegeven, aan doelgroepgerichte acties. De laatste factor, innovatie, is misschien wel het belangrijkste ingrediënt. Juist het blijven bedenken en lanceren van nieuwe initiatieven geeft je een voorsprong op de concurrentie en maakt je toekomstproof.

Ingewikkeld? Valt best mee hoor. Marketing is geen rocket science. Begin ermee en je zult merken hoe leuk het is om van je bedrijf iets meer te maken dan een polis producerende productielijn.

section1_page64_article53_2.jpg

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan...

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. Assuradeuren heeft haar aanbod uitgebreid met een particuliere cyberverzekering genaamd de CyberCare Polis. Turien & Co. "Voor een maandpremie...

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

Voor velen in de verzekeringsmarkt is AnsvarIdéa een onbekende speler. AnsvarIdéa is het zusje van Turien & Co. en behoort tot dezelfde holding....

Let’s go social!

Let’s go social!

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een...

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens....

Werk aan de winkel voor adviseurs

Werk aan de winkel voor adviseurs

Meerdere sprekers van het op 19 september gehouden VVP Event Inkomen 2018 denken dat het stelsel van sociale zekerheid over enkele jaren helemaal op de schop gaat....

VVP Event Inkomen: markt volop in beweging

VVP Event Inkomen: markt volop in beweging

Het tempo zat er goed in bij Marjol Nikkels (CS Opleidingen) tijdens de kennissessie van Turien & Co. op het VVP Event Inkomen 2018. Evenals plenair spreker...

Leren van visboer Tarik

Leren van visboer Tarik

Bij mij in de Amsterdamse buurt in Haarlem zit een vistentje waar ik al jaren kom. Sinds een jaar of drie is er een nieuwe eigenaar, Tarik is zijn naam. Het eerste...

Maak marketing van iedereen

Maak marketing van iedereen

Partnercontent Turien & Co. Auteur: Marcel Kroon. Veel assurantiekantoren doen marketing er maar een beetje bij. Als het uitkomt. Een gemiste kans als je...

Markt cyberinsurance wordt volwassen

Markt cyberinsurance wordt volwassen

De verzekering van het cyberrisico wordt steeds professioneler. Dat bleek tijdens de kennissessie van Turien & Co tijdens het VVP Event bijzondere risico’s....