Overpeinzingen onder de luifel

Net terug van een vakantie in eigen land. Het mooie van vakantie vind ik dat het je de gelegenheid biedt om van een afstandje je dagelijkse beslommeringen te bekijken. Zo’n afstand biedt nieuwe inzichten. Dit geldt niet alleen voor de privésfeer, maar juist ook voor werk. Soms kom je dan tot nieuwe inzichten en soms worden reeds bestaande opvattingen nog maar eens onderstreept.

Gezeten onder de luifel op camping Bakkum besefte ik hoeveel er in verzekeringsland geschreven is over invulling geven aan de menselijke maat. Deze maat is juist voor adviseurs onontbeerlijk. De adviseurs zijn het hier ook mee eens. U zult er weinig tegenkomen die beweren dat persoonlijk contact niet belangrijk is. Betrokkenheid is er ook één. Net als loyaliteit, klantvriendelijkheid en integriteit. Eigenlijk willen we als bedrijf ook als ‘normaal’ mens beschouwd worden…

Het is harder gaan regenen en ik heb mij teruggetrokken in de tent. De gedachte van vermenselijking in de financiële dienstverlening laat mij niet los. Hoe kan het zijn dat iets waar we het collectief zo over eens zijn, niet in de praktijk wordt gebracht? Wij hebben ook nog wel een weg af te leggen, maar n ieder geval zijn er een paar mooie stappen gezet. Bij veel bedrijven blijft het helaas vaak bij een paar tot mooie zinnen geformuleerde containerbegrippen in de missie.

Ondertussen trekt de wind aan tot kracht 6-7 en vraag ik mij af wat de impact van een omgewaaide boom op mijn stoffen tentje zal zijn. Tevens bedenk ik mij dat we ons allemaal een slag in de rondte typen met alle mailtjes die we versturen. Hoeveel van deze teksen worden gebruikt ter profilering van het bedrijf? 1% of 0,1%? Ik denk het laatste. Is het een idee om één keer per week

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

of per maand een soort van journaal te maken waarin je aan je klanten vertelt wat je als bedrijf hebt gedaan? Welke stappen je hebt gezet en vooral ook hoe je dat hebt ervaren. Hoe gaaf je het vond dat je een klant aan een verzekeringsdekking hebt geholpen die bij andere partijen werd geweigerd. Waar je van baalde en wat je het hoogtepunt van afgelopen maand vond.

Je wekelijkse of maandelijkse journaal, dat vooral niet te lang moet zijn, deel je met de vaste relaties via een nieuwsbrief. Maak er een item van op je website. Plaats eventueel een button op je homepage die er direct naar linkt. Ook is het een goed item voor je pagina ‘over ons’. Bij Turien is deze pagina afgelopen halfjaar ruim 2700 bekeken. Nog een signaal hoe belangrijk klanten het vinden om te weten met wie ze zaken doen.

Het is gestopt met regenen en een zonnetje breekt door. Een exemplarisch zonnetje voor al de kansen die er nog zijn om de menselijke maat in de financiële markt vorm te geven.

Mijn advies: laat als advieskantoor de menselijke maat in je voordeel werken en maak hem tot je beste maat.

Reactie toevoegen

 
Editie
So much for Big Data

So much for Big Data

So much maar weer eens voor Big Data! Vrouw van 94 in verzorgingshuis en al heel lang autoloos krijgt van Centraal Beheer deze mail (via haar zoon): "Kent u RoadGuard...

VVP Event Inkomen: markt volop in beweging

VVP Event Inkomen: markt volop in beweging

Het tempo zat er goed in bij Marjol Nikkels (CS Opleidingen) tijdens de kennissessie van Turien & Co. op het VVP Event Inkomen 2018. Evenals plenair spreker...

Leren van visboer Tarik

Leren van visboer Tarik

Bij mij in de Amsterdamse buurt in Haarlem zit een vistentje waar ik al jaren kom. Sinds een jaar of drie is er een nieuwe eigenaar, Tarik is zijn naam. Het eerste...

Maak marketing van iedereen

Maak marketing van iedereen

Partnercontent Turien & Co. Auteur: Marcel Kroon. Veel assurantiekantoren doen marketing er maar een beetje bij. Als het uitkomt. Een gemiste kans als je...

Markt cyberinsurance wordt volwassen

Markt cyberinsurance wordt volwassen

De verzekering van het cyberrisico wordt steeds professioneler. Dat bleek tijdens de kennissessie van Turien & Co tijdens het VVP Event bijzondere risico’s....

Verrassende dubbele vondst met peilzenderactie

Verrassende dubbele vondst met peilzenderactie

PARTNER IN KENNIS: TURIEN & CO. OVER PREVENTIE Autodiefstal. Dit blijft een veelbesproken onderwerp binnen de verzekeringsbranche. Hoewel het totaal aantal...

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Innovatie in de adviespraktijk vraagt om innovatie van de adviespraktijk. Aldus schadedocent en auteur Anita Hol-Bubeck tijdens het VVP Event bijzondere risico’s...

Ambassadeurs halen klanten binnen

Ambassadeurs halen klanten binnen

Mond-tot-mondmarketing is dé manier voor assurantiekantoren om hun omzet te verhogen en een grotere naamsbekendheid te krijgen. Tenminste, dat is mijn overtuiging....

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet....

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

Bjorn Jalving van Turien & Co schetste tijdens het woensdag gehouden VVP Event Bijzondere Risico's onder meer trends inzake cyberrisico’s en kostbare bezittingen....