Provisieverbod niet terugdraaien, ook geen beetje

Het provisieverbod is een grote sprong voorwaarts gebleken in de kwaliteit van financiële adviezen. “Draai het dus vooral niet terug, ook niet een beetje”, zegt Milko Perdijk, directeur-eigenaar van Perdijk Advies uit Reeuwijk.

Stelling 1: Met het bemiddelen in particuliere schadeverzekeringen is voor adviseurs binnenkort geen droog brood meer te verdienen. Daarom maak ik andere keuzes/heb ik andere keuzes gemaakt.

Perdijk: “Met deze stelling ben ik het pertinent oneens. Ons kantoor – opgericht door mijn vader die nog bij de klant langsging om de premie op te halen – heeft zijn wortels in schadeverzekeringen. In de loop van de tijd is het accent verschoven naar hypotheken, financiële planning en pensioen. Want dat zijn de disciplines die ik zelf het leukst vind. Maar nog altijd behalen wij een derde van onze omzet uit schadeverzekeringen. En ik zie dat niet veranderen. Als je op een goede en integere manier hypotheekadvies geeft, gunt de klant je bijna altijd ook de schadeverzekeringen. De meeste mensen willen graag totaal ontzorgd worden.

“Er wordt veel geschreven over lostrekken van advies en bemiddeling. Nou, ik heb niet het idee dat als een klant belt om advies dat hij dan bedoelt: alleen advies. Hij bedoelt eigenlijk: ik wil dat je bemiddelt. Dan zeg ik: dat is goed, maar eerst krijg je advies wat het beste bij je past.

“De schadeverzekeringen geven ons ook de ingang om eens in de twee jaar met de consument rond de tafel te gaan zitten om te kijken wat er in zijn situatie is veranderd. Niet zelden blijkt dat er dan ook vragen zijn over de hypotheek, bijvoorbeeld omdat iemand van plan is te verhuizen. Of de klant wil een financieel plan. Een losse reisverzekering of AVP, dat doen we in principe niet meer. Het streven is naar totaalrelaties. Anders kan het niet uit, bij onze marge in de portefeuille schadeverzekeringen van 150 tot 180 euro per klant.

“Zoals zoveel collega’s hebben wij een jaar of zeven geleden geëxperimenteerd met abonnementen. Daar zijn we toen vrij snel mee gestopt. Voor een kleine organisatie als Perdijk Advies bleek het lastig om de dienstverlening die je in het abonnement toezegt werkelijk waar te maken. Maar provisie bij schadeverzekeringen blijft ook een goed model. Ik verwacht ook niet dat de

‘Nieuwe technologie zie ik helemaal niet als bedreiging, ik heb er juist wel lol in’

Milko Perdijk: ‘Performance aanbieder bij hypotheken nog altijd een big issue.’

section1_page24_article47_2.jpg

de evaluatie van het provisieverbod er toe zal leiden dat het provisieverbod wordt doorgetrokken naar schadeverzekeringen.

“Tegelijkertijd hoop ik dat het provisieverbod niet wordt teruggedraaid, ook niet een klein beetje. Het provisieverbod is een grote sprong voorwaarts gebleken in de kwaliteit van het adviesproces. Ik kom echt steeds minder adviezen tegen die het daglicht niet kunnen verdragen. Laten we dat vooral zo houden. De oude situatie mag nooit meer terugkomen.”

Oude patronen

2. De klant is alleen van zichzelf. Aanbieders en adviseurs moeten zo goed mogelijk samenwerken om de klant te bedienen.

Perdijk: “Helemaal eens met de bewering dat de klant van zichzelf is. Wij zullen een klant die bij ons weg wil, ook nooit een strobreed in de weg leggen.

“Wij lopen er wel tegen aan dat aanbieders nog steeds denken in oude patronen. Ik kreeg een klant aan tafel met een FBTO-hypotheek geadviseerd door Eigen Huis. Dan zegt FBTO: als er iets veranderd moet worden, kan dat alleen via de adviseur van Eigen Huis. De klant betaalt dan bovendien drie keer zoveel fee als bij mij. Niet omdat ik zoveel goedkoper ben, maar omdat ik mijn vergoeding zo nauwkeurig mogelijk toesnijd op de werkzaamheden. Dus de klant is in dit geval helemaal niet van zichzelf. Dat vind ik echt niet meer van deze tijd. We moeten als markt maar één doel hebben: op zo’n manier werken dat het klantbelang maximaal is gediend.

“Op een gegeven moment had ik klanten aan tafel die moeite hadden hun hypotheek bij ABN Amro te be talen. Op het lokale kantoor kwamen ze er maar niet doorheen. Dankzij een kennis heb ik voor elkaar gekregen dat deze mensen alsnog bij de afdeling Bijzonder Beheer belandden. Zo zijn ze in ieder geval niet verder in de problemen gekomen. Dus het kán wel.”

Onderscheid

3. Performance van aanbieders is geen issue meer.

Perdijk: “Hierbij moet je onderscheid maken tussen simple risk en complex. Bij de eenvoudige producten hebben de meeste partijen hun zaken inmiddels wel goed voor elkaar, mede dankzij automatisering van processen. Het verschil wordt hier meer gemaakt op het moment dat er schade is. Dan zien wij wel degelijk nog grote verschillen.

section1_page24_article47_1.jpg

“Ditzelfde geldt voor hypotheken en complexe producten. Hier is de performance nog altijd een big issue. Bij Aegon bijvoorbeeld is de verwerking van hypotheekaanvragen de laatste maanden dramatisch. Terwijl je gewoon te maken hebt met termijnen en er op een gegeven moment een finaal akkoord moet zijn.

“Mijn collega bracht onlangs een orv onder bij Delta Lloyd, dat het proces goed op orde heeft. Zo goed dat de kans dat mijn collega de volgende keer weer voor Delta Lloyd kiest groot is.”

Afstand

4. Er is te weinig innovatie in de adviessector. Ik zou graag samen met aanbieders én klanten nieuwe producten ontwikkelen.

Perdijk: “Ik zie toch wel een en ander aan innovatie. Wij werken bijvoorbeeld samen met Mijn Geldzaken, waar de consument zelf zijn financiën beheert. Op het moment dat hij behoefte heeft aan begeleiding of advies, kan hij een beroep doen op een adviseur. Ik vind dat innovatief.

“In het adviestraject particuliere verzekeringen zou ik graag een platform hebben waarop ik als adviseur makkelijk premies en voorwaarden kan vergelijken, kan afsluiten en beheren. Wat dit betreft heb ik nog niets gevonden dat mij voldoende ondersteunt. Maar misschien moet zoiets ook meer komen vanuit een ICTbedrijf dan vanuit een verzekeraar.

“Er is een systeem waarbij je schermen deelt met de klant tijdens het adviesgesprek. Daar zat ook een module Uitvaart in. Maar daar zat maar één verzekeraar in en diens product kwam er dan uit. Dat lijkt mij ook het nadeel als je productontwikkeling samen met een aanbieder. Voor werkelijke innovatie moet je dus denk ik toch in de ict-hoek zijn.

“Er zit ook een risico in als je iets met een aanbieder ontwikkelt. Vroeger heetten wij Perdijk Assurantiën, nu Perdijk Advies. De naam hebben we bewust veranderd om afstand te creëren naar de aanbieders. Wij vinden het echt zaak om onze onafhankelijkheid te waarborgen.”

Voordeel

5. Ik maak me zorgen om nieuwe ontwikkelingen als robotisering, blockchain, crowdfunding en broodfondsen. Wat is straks nog de rol voor de adviseur?

Perdijk: “Het is onvermijdelijk dat nieuwe technologie een impact gaat hebben op de adviespraktijk. Maar ze betekent niet het einde van de financieel adviseur. Hoe dan ook zullen mensen behoefte houden aan financieel advies. Bovendien kun je als adviseur ook je voordeel doen met de nieuwe technologie. Waarom zou de klant – als hij dat wenst – niet een aantal zaken zelf kunnen doen? Sommige van die zaken kosten je als adviseur eigenlijk alleen maar tijd, terwijl ze niks opleveren. Dus ik bied klanten nu de mogelijkheid om bijvoorbeeld zelf gegevens te verzamelen voor een inventarisatie. En daar geef ik ze wat korting voor. Ik zie nieuwe technologie niet als bedreiging, ik heb er juist wel lol in.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Enquête provisieverbod open tot medio augustus

Enquête provisieverbod open tot medio augustus

Financieel adviseurs kunnen nog tot half augustus de enquête over het provisieverbod invullen. Onderzoeksbureau Decisio evalueert in samenwerking met Periscoop...

Knollenveld

Knollenveld

Het level playing field ligt er bij als een knollenveldje. Wat dat betreft, hebben Herdink en Leichel in 'Provisie 2.0' het bij het rechte eind, meent Albert van...

Drost fileert boek 'Provisie 2.0'

Drost fileert boek 'Provisie 2.0'

'Het boek ‘Provisie 2.0’ doet geen recht aan de vele ondernemers in deze bedrijfstak die het vak van financieel adviseur uiterst serieus nemen en al...

De menselijke  maat

De menselijke maat

Welke rol speelt business support in het advieskantoor? VVP vraagt het een aantal financieel adviseurs. Milko Perdijk (Perdijk Advies, Reeuwijk) zegt al jaren...

AFM roept adviseurs op zich aan te melden voor provisieverbod enquête

AFM roept adviseurs op zich aan te melden voor provisieverbod enquête

De AFM roept adviseurs op zich aan te melden om mee te doen aan een internetenquête over het provisieverbod. De oproep doet de AFM in haar juni-Nieuwsbrief....

Provisieverbod onthoudt klant keuzes

Provisieverbod onthoudt klant keuzes

Sinds dit jaar staat de AFM niet meer toe dat softwareleveranciers gelden ontvangen van aanbieders voor de inbouw van producten. Hierdoor ontstaat er een meer gelijk...

Cfd: evaluatie provisieverbod is besmet

Cfd: evaluatie provisieverbod is besmet

CFD heeft opnieuw bezwaren geuit tegen de betrokkenheid van onderzoeker Peter Risseeuw bij de evaluatie van het provisieverbod. Financiën heeft de opdracht...

Erkend adviseurs: duidelijkheid groot pluspunt provisieverbod

Erkend adviseurs: duidelijkheid groot pluspunt provisieverbod

Erkend adviseurs, aangesloten bij de Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH), staan overwegend positief tegenover het provisieverbod. Vooral de toegenomen transparantie...

Provisieverbod  zorgt voor beter  rendement

Provisieverbod zorgt voor beter rendement

Milko Perdijk (Perdijk Advies, Reeuwijk) hoor je niet klagen over de effecten van het provisieverbod. Sinds de invoering van het verbod is het rendement van zijn...

Evaluatie provisieverbod in oktober naar Tweede Kamer

Evaluatie provisieverbod in oktober naar Tweede Kamer

Minister Dijsselbloem verwacht in oktober de evaluatie van het provisieverbod bij de Tweede Kamer te hebben. Dat is te zien in de planning 2017 van het ministerie...