Schoondochter informeren ‘onzorgvuldig’

Kifid 2017 (deel logo)

LEVEN - Welke informatie mag de verzekeraar aan wie verstrekken? Met de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op 25 mei a.s., zal die vraag in de komende tijd nog vaak moeten worden beantwoord. Een voorbode van situaties waarin dit nog vaker gaat spelen, is in deze uitspraak te lezen.

De consument koopt in 2007 een direct ingaande lijfrenteverzekering voor 403.287 euro. Vanaf december 2007 tot en met december 2022 zal hieruit elk kwartaal een uitkering plaatsvinden. De helft van de uitkering gaat naar de consument. De andere helft naar diens zoon. De relatie van de zoon raakt verbroken. De schoondochter van de consument belt hierop de verzekeraar en verzoekt om een kopie van de verzekering. De verzekeraar stuurt de schoondochter deze gegevens. De schoondochter laat vervolgens beslag leggen op de uitkering die per kwartaal aan de zoon van de consument wordt gedaan

De consument verwijt de verzekeraar dat deze zonder zijn toestemming de bedoelde stukken aan de schoondochter heeft gezonden. Verzekeraar erkent deze fout. Ook de Geschillencommissie stelt vast dat de verzekeraar onvoldoende heeft gedaan om te verifiëren dat de beller recht had op de gevraagde informatie. De geschillencommissie betitelt de handelwijze van de verzekeraar daarom als ‘onzorgvuldig.

De geschillencommissie stelt echter vervolgens vast dat de consument geen recht heeft op schadevergoeding omdat de (ex-) schoondochter kennelijk op de hoogte was van deze lijfrenteverzekering en ook het polisnummer kende. Deze informatie was al voldoende om beslag te kunnen laten leggen. Er is dus geen causaal verband tussen de informatie die ten onrechte is verstrekt en de schade die hieruit voor de consument (en zijn zoon) is opgetreden. - Uitspraak 2018 – 113

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Kifid: aansprakelijk voelen is iets anders dan aansprakelijk zijn

Kifid: aansprakelijk voelen is iets anders dan aansprakelijk zijn

Na een gezichtsbehandeling blijft een consument met de schouderriem van haar tas haken achter een apparaat met lampen in de behandelkamer. Een van de lampen valt...

Adviseur behoudt provisie bij overstap klant

Adviseur behoudt provisie bij overstap klant

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN: SCHADE Uit VVP 7, november 2018 In maart 2016 gaat de consument akkoord met de verlenging van zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering...

Kifid: klacht over zakelijk geschil niet behandelbaar

Kifid: klacht over zakelijk geschil niet behandelbaar

Klachten over rechtsbijstandverzekeringen zijn niet behandelbaar als het onderliggende geschil een zakelijk geschil is, zo concludeert de Geschillencommissie Kifid...

Klant moet op blaren execution only zitten

Klant moet op blaren execution only zitten

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN: LEVEN - De consument sluit in deze klacht via execution only een lijfrenteverzekering. De eerste uitkering vindt plaats op 1 december...

Execution only niet zonder risico

Execution only niet zonder risico

Als een verzekeraar niet op de hoogte is van onderverzekering van klant, kan hem geen schending van de zorgplicht worden verweten als hij de klant niet waarschuwt....

Horloge is lijfsieraad

Horloge is lijfsieraad

Onder het begrip ‘lijfsieraad’ moet, ook zonder toepassing van de verzekeringsvoorwaarden, een horloge begrepen worden. Dat oordeelt de Geschillencommissie...